koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

FESTIWAL BAROKOWY. DIDO AND AENEAS / HENRY PURCELL

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 13 167 wyświetleń od 21 lipca 2021

Dido and Aeneas (Dydona i Eneasz) to pierwsze dzieło dramatyczne „brytyjskiego Orfeusza” – Henry’ego Purcella. Okoliczności powstania tej trzyaktowej opery do libretta Nahuma Tate’a spowijają jednak mroki historii. Oryginalny rękopis zaginął. Brak też pewności co do tego, czy prawykonanie opery w Chelsea w 1689 roku nie było w istocie wznowieniem wystawianego już wcześniej spektaklu. Pewnym jest natomiast, że w XX wieku dzieło to zyskało należytą sławę i stało się jedną z najczęściej nagrywanych oper sprzed epoki Mozarta.
Podstawą dla jednego z najgenialniejszych utworów angielskiego baroku jest historia tragicznej miłości Dydony i Eneasza, przekazana w Wergiliuszowej Eneidzie. Henry Purcell zdołał zaś przełożyć na język dźwięków dramat postaci i różnorodność emocji bohaterów. W niewielkiej pod względem rozmiarów formie kompozytor mieści bogactwo symboliki starożytnej opowieści o sile miłości i przeznaczenia.
Nie dziwi fakt, iż Dido and Aeneas jest uznawana za pierwszą angielską operę narodową. W doskonale skonstruowanym libretcie świat mitu łączy się z lokalną tradycją. Śródziemnomorską scenerię uzupełniają rysunki postaci (wiedźm i czarownic) bliższe opowieściom brytyjskim i irlandzkim, zaś w samej muzyce odnaleźć można cały wachlarz obowiązujących w tym czasie w Europie form i technik. Purcell dba bowiem o muzyczną różnorodność, doskonale integrując wzory francuskie i włoskie z angielskim folklorem.

Mecenasami Polskiej Opery Królewskiej są Grupa PZU i Grupa LOTOS.

KIEROWNICTWO MUZYCZNE | Krzysztof Garstka
REŻYSERIA | Natalia Kozłowska
SCENOGRAFIA | Marlena Skoneczko
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO | Lilianna Krych
ASYSTENT REŻYSERA | Sławomir Jurczak
INSPICJENT | Tatiana Hempel-Gierlach

🔸 OBSADA 🔸
• OBSADA PROLOGU •
FEBUS | Michał Janicki
PIERWSZA NEREIDA | Małgorzata Grzegorzewicz-Rodek
DRUGA NEREIDA | Iwona Lubowicz
WENUS | Olga Pasiecznik
WIOSNA | Marta Boberska
PIERWSZA PASTERKA | Agnieszka Kozłowska
DRUGA PASTERKA | Joanna Talarkiewicz
ON | Krzysztof Łazicki
ONA | Marta Schnura
• OBSADA OPERY •
BELINDA | Marta Boberska
DYDONA | Olga Pasiecznik
DRUGA DAMA | Agnieszka Kozłowska
ENEASZ | Michał Janicki
CZAROWNICA | Dorota Lachowicz
PIERWSZA WIEDŹMA | Małgorzata Grzegorzewicz-Rodek
DRUGA WIEDŹMA / DUCH | Iwona Lubowicz
MARYNARZ | Jakub A. Grabowski
TANCERZE ZESPOŁU VARSAVIA GALANTE
Edgar Lewandowski
Aleksandra Andruszkiewicz
Aleksandra Pawluczuk
ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
DYRYGENT, KLAWESYN | Krzysztof Garstka

Czas trwania: 1 h 20 min (bez przerwy)
Miejsca na widowni są nienumerowane.
Przedstawienie w oryginalnej wersji językowej.

🎟 BILETY | https://bit.ly/3kFNsPg

zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ