koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Sylwester 2024 w Piwnicy ŚwidnickiejCO JEST GRANE - styczeń 2025 - nr 367KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

FESTIWAL BAROKOWY. LA SERVA PADRONA / GIOVANNI BATTISTA PERGOLESI

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 13 785 wyświetleń od 21 lipca 2021

Giovanni Battista Pergolesi, słynny przedstawiciel włoskiego baroku, mimo iż żył zaledwie dwadzieścia sześć lat, pozostawił po sobie dzieła, które zapewniły mu trwałe miejsce w historii muzyki. Najjaśniejszą gwiazdą w katalogu jego twórczości pozostaje na pozór skromne intermezzo „La serva padrona” („Służąca panią”). Ten niewielkich rozmiarów utwór, który wyszedł spod pióra zaledwie 23-letniego Pergolesiego, do dziś nie schodzi z europejskich afiszy, pokazywany zarówno w oryginalnej wersji językowej, jak i w licznych tłumaczeniach.
Libretto sporządzone przez Gennara Antonia Federica zbudowane jest na prostej intrydze wywodzącej się z tradycji commedia dell’arte. Oto zamożny stary kawaler poszukuje żony, a jego przebiegła służąca skutecznie przedstawia siebie jako najlepszą kandydatkę do tej roli. Pergolesi znajduje doskonałe środki muzyczne, by scharakteryzować bohaterów, a wyśpiewywany przez nich tekst odzwierciedlany jest w pełnych uroku recytatywach i ariach. Znakomicie podsumował zastosowane przez młodego kompozytora zabiegi Piotr Kamiński w swym leksykonie „Tysiąc i jedna opera”, przyrównując talent Pergolesiego do zdolności jednego z największych muzycznych geniuszy w historii:
„Chyba tylko Mozart zdoła wysnuć z dwunastu nut gamy chromatycznej takie bogactwo wesołej, teatralnej myśli, jedną ręką trzymając się tekstu, drugą kreśląc niewyczerpane, muzyczne czary, z nich zaś wywodząc, celnie, oszczędnie i elegancko, żywe postaci, o których wiemy wszystko”.

Mecenasami Polskiej Opery Królewskiej są Grupa PZU i Grupa LOTOS.

KIEROWNICTWO MUZYCZNE | Krzysztof Garstka
REŻYSERIA | Jitka Stokalska
SCENOGRAFIA | Marlena Skoneczko
REŻYSERIA ŚWIATEŁ | Karolina Gębska
RUCH SCENICZNY | Alisa Makarenko
ASYSTENT REŻYSERA | Agnieszka Kozłowska
II ASYSTENT REŻYSERA | Sławomir Jurczak
PROJEKCJE | Marek Zamojski
REALIZACJA OŚWIETLENIA | Piotr Rudzki
INSPICJENT | Dorota Lachowicz, Tatiana Hempel-Gierlach

🔸 OBSADA 🔸
SOLIŚCI POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA

Czas trwania: 1 h
Miejsca na widowni są nienumerowane.

🎟 BILETY | https://bit.ly/3BngNnx

zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ