koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

FESTIWAL BAROKOWY. SCENE BUFFE / ALESSANDRO SCARLATTI

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 12 506 wyświetleń od 21 lipca 2021

Choć Alessandro Scarlatti jest znany głównie z oper o poważnej tematyce, to nawet w nich nie stronił od komizmu. Ów słynny kompozytor częstokroć wplata w dramatyczną fabułę parodystyczne sceny, co nadaje swoistą lekkość jego utworom. W katalogu twórczości Scarlattiego znajduje się również szereg niezależnych komicznych scen operowych. Pełniły one funkcję żartobliwego przerywnika, realizowanego w antraktach poważnego przedstawienia. Tego typu intermedia zakładały najczęściej uczestnictwo dwójki solistów, którym towarzyszyła niewielka orkiestra. Te krótkie formy dramatyczne – mimo zmiany swej funkcji oraz warunków ich realizacji – nie straciły na aktualności. W żartobliwych scenach i dialogach odzwierciedlone zostają bowiem ludzkie charaktery i przywary. Zaś miłosne nieporozumienia, zazdrość, zdrada i podstęp to elementy, które nadają uniwersalny charakter tego typu twórczości. „W końcu lat siedemdziesiątych […] dowiedziałem się o istnieniu rękopisu, zawierającego intermedia komediowe Alessandro Scarlattiego z przełomu wieku XVII i XVIII, w Sächsisch Landesbibliothek w Dreźnie. Szczęśliwym trafem, w niezbyt odległym czasie, bawiłem przejazdem w tym gościnnym mieście i dzięki uprzejmości miejscowych bibliotekarzy-muzykologów, otrzymałem, drogą wymiany na nieznane im rękopisy polskie, mikrofilm 10 intermediów na dwa głosy z towarzyszeniem zespołu smyczkowego i klawesynu”. W taki oto sposób Stefan Sutkowski wspominał przywiezienie komediowych intermediów autorstwa Alessandra Scarlattiego do Polski w latach 70. XX wieku. Z dziesięciu utworów, składających się na otrzymany rękopis, wybrane zostały wówczas trzy. Są to: „Gl’inganni felici”, „Dafne” oraz „Il pastor di Corinto”. Tym samym to właśnie one stały się podstawą dla stworzenia przedstawienia pod tytułem „Scene buffe”. Powraca ono na teatralną scenę w realizacji Polskiej Opery Królewskiej.

Mecenasami Polskiej Opery Królewskiej są Grupa PZU i Grupa LOTOS.

KIEROWNICTWO MUZYCZNE | Krzysztof Garstka REŻYSERIA | Jitka Stokalska SCENOGRAFIA | Marlena Skoneczko CHOREOGRAFIA | Przemysław Śliwa ŚWIATŁO | Piotr Rudzki PROJEKCJE | Marek Zamojski BUDOWA DEKORACJI | Ryszard Kłosek ASYSTENT REŻYSERA | Sławomir Jurczak II ASYSTENT REŻYSERA | Agnieszka Kozłowska INSPICJENT | Agnieszka Orlikowska

🔸 OBSADA 🔸

• GL’INGANNI FELICI LIBRETTO: APOSTOLO ZENO

TISBE | Iwona Lubowicz BRENNO | Robert Szpręgiel

• DAFNI LIBRETTO: FRANCESCO MARIA PAGLIA WG E. MANFREDIEGO

SELVAGGIA | Marta Boberska DAMETA | Sławomir Jurczak

• IL PASTORE DI CORINTO LIBRETTO: FRANCESCO MARIA PAGLIA

SERPILLA | Julita Mirosławska SERPOLLO | Witold Żołądkiewicz

ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA Krzysztof Garstka | KLAWESYN, DYRYGENT

Miejsca na widowni są nienumerowane. Czas trwania: 1 h 40 min (z 20-minutową przerwą) Przedstawienie w oryginalnej wersji językowej.

🎟 BILETY | https://bit.ly/2USGNq9

zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ