koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT WrocławSylwester 2024 w Piwnicy ŚwidnickiejCO JEST GRANE - styczeń 2025 - nr 367
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

DAVIDE PENITENTE / WOLFGANG AMADEUS MOZART

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 12 635 wyświetleń od 10 sierpnia 2021

Warszawa » Krakowskie Przedmieście 52/54 » NA MAPIE

  • 17 września 2021, piątek
    » 20:30

Choć Mozart słynął z niegasnącej inwencji i niezwykłego tempa przygotowywania nowych kompozycji, to – podobnie jak inni twórcy – również i on sięgał niekiedy po swoje starsze utwory, by wykorzystać je w nowych kontekstach. Kantata „Davide penitente” stanowi szczególny rodzaj tego typu opracowania. W tym przypadku Mozart nie tyle zainspirował się wcześniej napisanym fragmentem, co dosłownie przekopiował muzykę z dwóch uprzednio ukończonych części mszalnych (Kyrie i Gloria z Mszy c-moll KV 427), dodając do nich całkiem nowy włoski tekst, a także uzupełniając o dwie arie i finałową kadencję. Należy jednak podkreślić, że wiedeńska publiczność zebrana na prawykonaniu dzieła w 1785 roku podczas charytatywnego koncertu zorganizowanego przez Wiener Tonkünstler-Societät, nie mogła znać mszalnego pierwowzoru dzieła. Kompozycja została znakomicie przyjęta i była jeszcze wielokrotnie wykonywana w kolejnych latach. W jakże odmiennej sytuacji znajduje się dzisiejsza publiczność – wszak Wielka Msza c-moll stanowi jedną z najbardziej znanych kompozycji religijnych wiedeńczyka. Istnieje zatem ciekawa możliwość wsłuchania się w brzmienie tej samej tkanki muzycznej opatrzonej przez samego kompozytora różnoraką treścią, w dwóch różnych językach. Podczas dzisiejszego wydarzenia zabrzmi wybrana przez Mozarta włoska parafraza biblijnych psalmów Dawidowych, którą sporządził w połowie XVIII wieku poeta i muzyk – Saverio Mattei. Swoistym muzycznym wprowadzeniem będzie utrzymane w tonacji d-moll – uroczyste Kyrie KV 341, które niegdyś uważane było za jeden z pierwszych utworów napisanych przez Mozarta w Monachium. Dziś utwór datowany jest raczej na ostatnie lata życia Mistrza, a jego wzniosły charakter skłania do szczególnego rodzaju zadumy.

Wydarzenie pod Mecenatem Grupy PZU i Grupy LOTOS.

🔸 PROGRAM 🔸 Wolfgang Amadeus Mozart • Kyrie KV 341 • Davide penitente KV 469 Chór Alzai le flebili voci al Signor Chór Cantiam le glorie Aria Lungi le cure ingrate Chór Sii pur sempre benigno, oh Dio Duet Sorgi, o Signore, e spargi Aria A te, fra tanti affanni Chór Se vuoi, puniscimi Aria Tra l’oscure ombre funeste Tercet Tutte le mie speranze Chór: Chi in Dio sol spera – Di tai pericoli non ha timor

🔸 WYKONAWCY 🔸 AGNIESZKA KOZŁOWSKA – I sopran ANETA ŁUKASZEWICZ – II sopran JACEK SZPONARSKI – tenor ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ LILIANNA KRYCH – przygotowanie Zespołu Wokalnego TADEUSZ KAROLAK – dyrygent

Czas trwania wydarzenia: ok. 1 h Miejsca na widowni są nienumerowane.

📍 Kościół Seminaryjny, ul. Krakowskie Przedmieście 52/54 w Warszawie

🎟 BILETY | https://bit.ly/3lN90u4

zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ