koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
AMKL 75 latTpL repertuar
zmodyfikowano  3 lata temu

Model rycerskiej cnoty. Łazienkowski pomnik Jana III - SALON NAUCZYCIELSKI

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 9 703 wyświetleń od 20 sierpnia 2021

SALON NAUCZYCIELSKI Interdyscyplinarne seminaria szkoleniowe dla nauczycieli

Nauczycieli przedmiotów humanistycznych, zwłaszcza ze szkół ponadpodstawowych, zapraszamy do udziału w interdyscyplinarnych seminariach szkoleniowych. Tematem przewodnim tegorocznych spotkań będzie propaganda.

Seminaria, organizowane za pomocą programu umożliwiającego komunikację zdalną, potraktujemy jako formę wymiany myśli i doświadczeń. Uczestnicy spotkań będą mieli okazję do dyskusji na temat kultury i historii oraz spojrzenia na zagadnienia omawiane w szkole z perspektywy być może odmiennej niż codzienna. Interpretowane podczas zajęć materiały źródłowe o charakterze interdyscyplinarnym posłużyć mogą do pracy z uczniami na lekcjach historii, wiedzy o społeczeństwie, języka polskiego i historii sztuki, zarówno w sytuacjach, gdy standardowo mówi się o propagandzie, jak i w takich, gdy o wątki dotyczące propagandy wzbogacić można narrację czysto faktograficzną.

Propaganda jest wszak zjawiskiem ponadczasowym, obecnym w życiu publicznym co najmniej od czasów najdawniejszych cywilizacji starożytnego Bliskiego Wschodu. Jako działanie siłą rzeczy osadzone w bieżącym kontekście politycznym, społecznym i kulturowym wykazuje ona ogromne bogactwo form, odnosi się również do przeróżnych treści. Podczas zajęć spróbujemy zinterpretować przykłady propagandy wyrażonej zarówno słowem pisanym, jak i językiem sztuki, pochodzące z końca XVII i z XVIII w. Zastanowimy się również nad istotą i celami propagandy, rozważymy, od czego zależy jej skuteczność, oraz odpowiemy na pytanie, czym się różni propaganda od ideologii i indoktrynacji.

Osoby zainteresowane otrzymaniem zaświadczenia o udziale w seminarium prosimy o kontakt pod adresem: k.frejlich@lazienki-krolewskie.pl.

18 września 2021 r., godz. 11.00–12.30 Model rycerskiej cnoty. Łazienkowski pomnik Jana III Spotkanie będzie okazją do zastanowienia się, w jakim kontekście i w jakim celu Stanisław August polecił postawić pomnik ku czci – jak głosi napis na tarczy – „ojczyzny i sojuszników obrońcy, któregośmy postradali roku 1696”. Przyjrzymy się przebiegowi uroczystości odsłonięcia monumentu oraz powstałym wówczas utworom literackim, zarówno gloryfikującym ostatniego władcę Rzeczypospolitej, jak i wobec niego krytycznym. Postaramy się również wskazać wydarzenie, które sprawiło, że Jan III przestał być głównym bohaterem obchodów organizowanych przy jego pomniku.

PROWADZENIE: Dr Kamil Frejlich – historyk, specjalista w zakresie dziejów nowożytnych. Autor artykułów opublikowanych m.in. w „Przeglądzie Historycznym” i „Lietuvos istorijos studijos” oraz biogramów w „Polskim słowniku biograficznym”, współautor pracy „Egzamin maturalny. Historia. Poziom rozszerzony. Zbiór zadań. Materiały pomocnicze dla uczniów i nauczycieli” (Warszawa 2015). Pracował jako nauczyciel oraz ekspert Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i Kuratorium Oświaty w Warszawie.

Link do regulaminu cyklu --> KLIKNIJ TUTAJ

zmodyfikowano  3 lata temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ