AIDA Festiwal kultury bez barier
- 7 października 2021, czwartek» 19:00
#
To był szok, który nauczył nas, że świat może wywrócić się do góry nogami w ciągu jednej chwili. Życie jest kruche. System jest kruchy. To poczucie stale mi towarzyszy. – mówi Jasmila Žbanić, reżyserka nominowanej do Oscara, pokazywanej w Konkursie Festiwalu w Wenecji „Aidy”. Podobnie jak w głośnej, nagrodzonej przed laty Złotym Niedźwiedziem na Berlinale „Grbavicy”, również i w swoim najnowszym filmie Žbanić podejmuje temat wojny w byłej Jugosławii. A dokładnie masakry w Srebrenicy, gdzie ponad 8 tysięcy bośniackich muzułmanów, mężczyzn i chłopców, zostało zamordowanych przez Serbów na oczach żołnierzy międzynarodowych sił pokojowych.
Ale ta wojna jest inna, bo widziana oczami kobiet: reżyserki i jej tytułowej bohaterki, tłumaczki, desperacko próbującej nazwać i powstrzymać wydarzenia, których grozy nikt nie chce przyjąć do wiadomości. Aida (warta wszystkich nagród, wybitna kreacja Jasny Đuričić) pracuje w bazie ONZ, wokół której gromadzą się tysiące cywilów. Szukając w tłumie męża i synów, wierzy, że uda jej się kogoś przekonać, komuś wytłumaczyć, wybłagać jeden podpis, wynegocjować życie. Ta wstrząsająca, chwytająca za gardło, do głębi poruszająca opowieść o samotności ofiary zbiera rewelacyjne recenzje i rozpala emocje widzów. Opowieść Žbanić ma tak ogromną siłę również dlatego, że okazuje się do szpiku kości współczesna. Jej scenariusz, w którym główną rolę odgrywa bezradność ofiar, cynizm sprawców, słabość instytucji i obojętność świata, powtarza się coraz częściej, coraz intensywniej wszyscy odczuwamy głód solidarności.
Warto dodać, że znaczący wkład w koprodukowaną przez kilka państw „Aidę” mają także polscy członkowie ekipy: muzykę skomponował Antoni Komasa-Łazarkiewicz („Szarlatan”, „Obywatel Jones”), zmontował ją Jarosław Kamiński („Zimna wojna”, „Śniegu już nigdy nie będzie”), nad kostiumami pracowała Małgorzata Karpiuk („Ślepnąc od świateł”), a polską producentką „Aidy” jest Ewa Puszczyńska, która stoi m.in. za oscarowymi sukcesami „Idy” i „Zimnej wojny”.
Dwie brygady
30 kwietnia 2007 - 16:30
Iluzjon Filmoteki Narodowej
Narbutta 50A Warszawa
22 790kino
Purpurowe rzeki
30 kwietnia 2007 - 20:15
Iluzjon Filmoteki Narodowej
Narbutta 50A Warszawa
22 943kino
Hannibal: Po drugiej stronie maski
30 kwietnia 2007 - 21:00jest więcej terminów
Luna
Marszałkowska 28 Warszawajest więcej miejsc
1 652 559kino
Córka botanika
30 kwietnia 2007 - 17:00jest więcej terminów
Luna
Marszałkowska 28 Warszawajest więcej miejsc
580 429kino
Czerwone liście
29 kwietnia 2007 - 20:15
Iluzjon Filmoteki Narodowej
Narbutta 50A Warszawa
22 895kino
Żyd Süss
29 kwietnia 2007 - 18:30
Iluzjon Filmoteki Narodowej
Narbutta 50A Warszawa
23 036kino
Jasne łany
29 kwietnia 2007 - 16:30
Iluzjon Filmoteki Narodowej
Narbutta 50A Warszawa
23 209kino
Powrót
28 kwietnia 2007 - 20:15
Iluzjon Filmoteki Narodowej
Narbutta 50A Warszawa
66 555kino
Tajna misja
28 kwietnia 2007 - 16:15
Iluzjon Filmoteki Narodowej
Narbutta 50A Warszawa
23 270kino
Nocny Maraton Filmowy - Polskie komedie: Chłopaki nie płaczą, Testosteron, Poranek Kojota
27 kwietnia 2007 - 22:00
Atlantic
Chmielna 33 Warszawa
23 662kino
Przegląd Filmów Azerbejdżańskich
26 kwietnia 2007 - 19:45jest więcej terminów
Iluzjon Filmoteki Narodowej
Narbutta 50A Warszawa
23 602kino
Przysięga
26 kwietnia 2007 - 17:30
Iluzjon Filmoteki Narodowej
Narbutta 50A Warszawa
23 852kino
WizjoFon
26 kwietnia 2007 - 20:00
Klub Dobra Karma
Górczewska 67 Warszawa
73 573sztuka
Leonard Cohen I`m Your Man
25 kwietnia 2007 - 18:30
Kino Paradiso
al. Solidarności 62 Warszawa
64 394kino
Niedaleko Warszawy
25 kwietnia 2007 - 17:45
Iluzjon Filmoteki Narodowej
Narbutta 50A Warszawa
24 128kino
Frantic
22 kwietnia 2007 - 15:30
Iluzjon Filmoteki Narodowej
Narbutta 50A Warszawa
38 631kino
Wcześniej czy później
22 kwietnia 2007 - 20:00
Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny (FINA)
Wałbrzyska 3/5 Warszawa
103 536kino