AIDA Festiwal kultury bez barier
![](https://dco1c2aefa5pk.cloudfront.net/l/8ge7.jpeg)
- 7 października 2021, czwartek» 19:00
#
To był szok, który nauczył nas, że świat może wywrócić się do góry nogami w ciągu jednej chwili. Życie jest kruche. System jest kruchy. To poczucie stale mi towarzyszy. – mówi Jasmila Žbanić, reżyserka nominowanej do Oscara, pokazywanej w Konkursie Festiwalu w Wenecji „Aidy”. Podobnie jak w głośnej, nagrodzonej przed laty Złotym Niedźwiedziem na Berlinale „Grbavicy”, również i w swoim najnowszym filmie Žbanić podejmuje temat wojny w byłej Jugosławii. A dokładnie masakry w Srebrenicy, gdzie ponad 8 tysięcy bośniackich muzułmanów, mężczyzn i chłopców, zostało zamordowanych przez Serbów na oczach żołnierzy międzynarodowych sił pokojowych.
Ale ta wojna jest inna, bo widziana oczami kobiet: reżyserki i jej tytułowej bohaterki, tłumaczki, desperacko próbującej nazwać i powstrzymać wydarzenia, których grozy nikt nie chce przyjąć do wiadomości. Aida (warta wszystkich nagród, wybitna kreacja Jasny Đuričić) pracuje w bazie ONZ, wokół której gromadzą się tysiące cywilów. Szukając w tłumie męża i synów, wierzy, że uda jej się kogoś przekonać, komuś wytłumaczyć, wybłagać jeden podpis, wynegocjować życie. Ta wstrząsająca, chwytająca za gardło, do głębi poruszająca opowieść o samotności ofiary zbiera rewelacyjne recenzje i rozpala emocje widzów. Opowieść Žbanić ma tak ogromną siłę również dlatego, że okazuje się do szpiku kości współczesna. Jej scenariusz, w którym główną rolę odgrywa bezradność ofiar, cynizm sprawców, słabość instytucji i obojętność świata, powtarza się coraz częściej, coraz intensywniej wszyscy odczuwamy głód solidarności.
Warto dodać, że znaczący wkład w koprodukowaną przez kilka państw „Aidę” mają także polscy członkowie ekipy: muzykę skomponował Antoni Komasa-Łazarkiewicz („Szarlatan”, „Obywatel Jones”), zmontował ją Jarosław Kamiński („Zimna wojna”, „Śniegu już nigdy nie będzie”), nad kostiumami pracowała Małgorzata Karpiuk („Ślepnąc od świateł”), a polską producentką „Aidy” jest Ewa Puszczyńska, która stoi m.in. za oscarowymi sukcesami „Idy” i „Zimnej wojny”.
Szkatuła pani Józefy
9 maja 2007 - 18:15
Iluzjon Filmoteki Narodowej
Narbutta 50A Warszawa
23 977kino
Babi jar
9 maja 2007 - 18:00
Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny (FINA)
Wałbrzyska 3/5 Warszawa
23 761kino
Jego rybki
8 maja 2007 - 16:15
Iluzjon Filmoteki Narodowej
Narbutta 50A Warszawa
23 824kino
The Fifties Event
8 maja 2007 - 20:15
Kino Muranów
ul. Gen. Andersa 1 Warszawa
73 691sztuka
D-obra K-arma F-ilmowa
8 maja 2007 - 20:00
Klub Dobra Karma
Górczewska 67 Warszawa
24 592kino
Miłość w Niemczech
7 maja 2007 - 18:00
Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny (FINA)
Wałbrzyska 3/5 Warszawa
23 649kino
Czarny Babiląd
7 maja 2007 - 19:00
Teatr Rozmaitości
ul. Marszałkowska 8 Warszawa
50 969sztuka
Tragarz puchu
6 maja 2007 - 18:00
Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny (FINA)
Wałbrzyska 3/5 Warszawa
23 777kino
Wallace i Gromit na księżycu
6 maja 2007 - 15:45
Kino Paradiso
al. Solidarności 62 Warszawa
23 438kino
Turistas
3 maja 2007 - 22:00jest więcej terminów
Cinema City Arkadia
Aleja Jana Pawła II 82 Warszawajest więcej miejsc
870 968kino
The Grudge - Klątwa 2
3 maja 2007 - 12:15jest więcej terminów
Cinema City Arkadia
Aleja Jana Pawła II 82 Warszawajest więcej miejsc
1 713 981kino
Vstrechnyy
30 kwietnia 2007 - 18:00
Iluzjon Filmoteki Narodowej
Narbutta 50A Warszawa
23 862kino
Dwie brygady
30 kwietnia 2007 - 16:30
Iluzjon Filmoteki Narodowej
Narbutta 50A Warszawa
23 744kino
Purpurowe rzeki
30 kwietnia 2007 - 20:15
Iluzjon Filmoteki Narodowej
Narbutta 50A Warszawa
23 903kino
Hannibal: Po drugiej stronie maski
30 kwietnia 2007 - 21:00jest więcej terminów
Luna
Marszałkowska 28 Warszawajest więcej miejsc
1 704 613kino
Córka botanika
30 kwietnia 2007 - 17:00jest więcej terminów
Luna
Marszałkowska 28 Warszawajest więcej miejsc
603 541kino
Czerwone liście
29 kwietnia 2007 - 20:15
Iluzjon Filmoteki Narodowej
Narbutta 50A Warszawa
23 895kino