koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

KAROL MIKULI / KONCERT MONOGRAFICZNY

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 10 965 wyświetleń od 1 października 2021
  • 30 października 2021, sobota
    » 19:00

Koncert z okazji dwusetnej rocznicy urodzin Karola Mikulego

Szeroki zakres zainteresowań oraz wielopłaszczyznowa działalność Karola Mikulego (1821-1897) wyróżnia tę postać na mapie XIX-wiecznych twórców polskiej kultury muzycznej. Pochodzący z ormiańskiej rodziny bohater koncertu zasłynął nie tylko jako pianista i kompozytor, ale także znakomity pedagog oraz prężnie działający animator życia muzycznego Lwowa.

W jego twórczości wokalnej – inaczej niż chociażby u komponującego w tym samym okresie Stanisława Moniuszki – próżno szukać charakterystycznych „polskich” elementów, aluzji do muzyki ludowej czy wykorzystania tekstów rodzimych poetów. Mikuli czerpie wzorce z niemieckiej tradycji pieśniarskiej, wzoruje się na mistrzach romantycznej liryki – twórczości Franza Schuberta i Roberta Schumanna, Felixa Mendelssohna i Johannesa Brahmsa, oddając dźwiękami zachwyt nad przyrodą z jednej strony, z drugiej zaś snując refleksję – najczęściej przepełnioną smutkiem – nad osobistymi przeżyciami wewnętrznymi. Te zainteresowania doskonale odzwierciedla program koncertu – pieśni z op. 16 i 17 oraz cykl op. 27 o zdecydowanie bardziej zindywidualizowanym charakterze. Całość zwieńczy skłaniająca do refleksji, do niedawna uważana za zaginioną, kantata Die Reue (Żal) z 1880 roku w pierwotnej wersji na baryton i orkiestrę smyczkową.

Choć za życia Karola Mikulego jego twórczość była publikowana u najświetniejszych wydawców w Paryżu, Lipsku czy Kijowie, dziś nie jest powszechnie znana. Przypadająca w tym roku dwusetna rocznica urodzin kompozytora to znakomita okazja, by przypomnieć jego ciekawą i niesłusznie zapomnianą twórczość na głos solowy z towarzyszeniem instrumentalnym, która zabrzmi w wykonaniu wyśmienitych Artystów Polskiej Opery Królewskiej.

Wydarzenie pod Mecenatem Grupy PZU i Grupy LOTOS.

PROGRAM Karol Mikuli (1821-1897)

Sześć pieśni op. 16 1. Mondnacht (sł. Joseph von Eichendorff) 2. Abschied (sł. Joseph Christian von Zedlitz) 3. Metamorphosen (sł. Robert Burns) 4. Elfenreigen (sł. Friedrich von Mathisson) 5. O Tannenbaum (sł. Ludwig Uhland) 6. Der Pilger (sł. Joseph Eichendorf)

Siedem pieśni op. 27 1. Es muss was Wunderbares sein (sł. Oscar von Redwitz-Schmölz) 2. Ich wollt’ meine Schmerzen ergössen sich (sł. Heinrich Heine) 3. Das Veilchen (sł. Hoffmann von Fallersleben) 4. Wandrer’s Nachtlied (sł. Johann Wolfgang von Goethe) 5. Du bist mein Frühling (sł. Hoffmann von Fallersleben) 6. Sehnsucht (sł. Joseph Christian von Zedlitz) 7. Barcarole (sł. Joseph Christian von Zedlitz)

Sześć pieśni op. 17 1. Zur Freude will sich nicht gestalten (sł. Hoffmann von Fallersleben) 2. Der Fichtenbaum (sł. Heinrich Heine) 3. Eine Blum’ ist mir entsprungen (sł. Hoffmann von Fallersleben) 4. Die Wasserrose (sł. Emanuel Geibel) 5. Mir ist so ernst und feierlich (sł. Hoffmann von Fallersleben) 6. Rastlose Liebe (sł. Johann Wolfgang von Goethe)

Die Reue – kantata na baryton i orkiestrę smyczkową op. 30 (sł. Emanuel Geibel)

WYKONAWCY DOROTA LACHOWICZ MEZZOSOPRAN WITOLD ŻOŁĄDKIEWICZ BARYTON GABRIELA MACHOWSKA FORTEPIAN

KWINTET SMYCZKOWY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

Czas trwania koncertu: 1 h.

Miejsca na widowni są nienumerowane.

zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ