koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

UWAGA! PZEDSTAWIENIA 12 i 13.11. ODWOŁANE! DZIADY – WIDMA / ADAM MICKIEWICZ – STANISŁAW MONIUSZKO

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 12 763 wyświetleń od 5 października 2021
  • 13 listopada 2021, sobota
    » 19:00
  • 12 listopada 2021, piątek
    » 19:00
  • 6 listopada 2021, sobota
    » 19:00

ODWOŁANE PRZEDSTAWIENIA 12 i 13.11! „Pospólstwo więc święci Dziady tajemnie w kaplicach lub pustych domach niedaleko cmentarza […]” – pisał Adam Mickiewicz we wstępie do II części słynnego dramatu. Być może sam brał niegdyś udział w tym ludowym obrządku, w którym pogański zwyczaj mieszał się z chrześcijańską tradycją. Niewykluczone, że i Moniuszko miał sposobność uczestniczenia w obrzędzie Dziadów, choć dziś trudno znaleźć na to dowody.

Nie ulega jednak wątpliwości, że natchnieniem dla kompozytora była Mickiewiczowska poezja – Moniuszko doskonale wydobył w Widmach naturalną muzyczność tkwiącą w opisanym przez Mickiewicza rytuale. Silna integracja pierwiastka literackiego i muzycznego sprawiła, że dzieło to jest uważane za jeden z najświetniejszych przykładów romantycznej kantaty.

Pierwsze wzmianki o planach umuzycznienia dramatu narodowego wieszcza znajdujemy w korespondencji Moniuszkowskiej już u progu lat pięćdziesiątych XIX wieku. Natomiast prapremiera ukończonej kantaty scenicznej odbyła się w Salach Redutowych Teatru Wielkiego w drugą rocznicę wybuchu Powstania Styczniowego – 22 stycznia 1865 roku. Kompozycja wzbudziła zachwyt publiczności. Jeszcze w tym samym roku równie entuzjastycznie przyjęto Widma we Lwowie. Jakże silne wrażenie musiało wywrzeć na zniewolonym przez zaborców narodzie tak żywe wspomnienie dawnych obrządków…

Przesłanie zaklęte w Mickiewiczowskich wersach jest uniwersalne, a fascynacja tajemniczym misterium trwa do dziś. Dowodem na to jest niegasnąca popularność przedstawienia, którym Polska Opera Królewska zainaugurowała pierwszy sezon swojej działalności.

Mecenasami Polskiej Opery Królewskiej są Grupa PZU i Grupa LOTOS.

KIEROWNICTWO MUZYCZNE TADEUSZ KAROLAK

INSCENIZACJA, SCENOGRAFIA, REŻYSERIA RYSZARD PERYT KOSTIUMY MARLENA SKONECZKO

OBSADA
DAWNY AKTOR - SŁAWOMIR JURCZAK
GUŚLARZ - ADAM KRUSZEWSKI
STARZEC - BOGDAN ŚLIWA
ANIOŁEK – JÓZIO - ANDRZEJ GRĘZIAK
ANIOŁEK – RÓZIA - ANNA PARYSZ
WIDMO - WITOLD ŻOŁĄDKIEWICZ
KRUK - MATEUSZ BURDACH
SOWA - MONIKA SZWAJNOS
DZIEWCZYNA JULITA MIROSŁAWSKA

ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

DYRYGENT TADEUSZ KAROLAK

Czas trwania: 1 h 30 min (bez przerwy) Miejsca na widowni są nienumerowane.

Uwaga: dojście do Teatru Królewskiego w Łazienkach od ul. Agrykola.
Godzinę przed przedstawieniem, a także godzinę po jego zakończeniu, publiczność może skorzystać z meleksów kursujących między Teatrem Królewskim a bramą Łazienek na rogu ulic Myśliwiecka/Agrykola.

zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ