koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Cantores wiolonczelaKLIMT wystawa WrocławKOK Zaduszki JazzoweCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGTP Repertuar 11.2024
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

HETMANOWI ZAMOYSKIEMU

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 11 499 wyświetleń od 14 października 2021

„Ledwoś ruszył wojsko swoje,
Tryumf przyszedł w ręce twoje,
Tryumf fortunny a sławny,
Jakiego nie miał wiek dawny”.

Strofa wieńcząca ostatnią z Pieśni Kalliopy Słowieńskiej na teraźniejsze pod Byczyną zwycięstwo autorstwa Krzysztofa Klabona do słów Stanisława Grochowskiego znakomicie opisuje wyczyn, jakiego dokonały polskie wojska pod wodzą hetmana Jana Zamoyskiego w 1588 roku. Narodowe Święto Niepodległości jest doskonałą okazją, by wspomnieć najświetniejsze karty historii Rzeczypospolitej, szczególnie te, które zostały osławione w pieśniach.
Podczas koncertu nie zabraknie najdawniejszych rodzimych hymnów. Wszak to z Bogurodzicą i Gaude Mater Polonia na ustach polskie rycerstwo stawało do walki. Być może melodie te towarzyszyły również wojskom szykującym się do bitwy pod Byczyną. Wspaniałe zwycięstwo Polaków nad wojskami arcyksięcia Maksymiliana Habsburga osławił w cyklu sześciu utworów Krzysztof Klabon, jeden z najbardziej zasłużonych muzyków królewskiego dworu. W programie koncertu znajdą się także pełne uroku tańce z Tabulatury Jana z Lublina, które – podobnie jak pieśni podejmujące tematykę bieżących spraw politycznych – rozbrzmiewały podczas uroczystości dworskich. Utwory, które zabrzmią w interpretacjach wybitnych artystów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki dawnej na kopiach historycznych instrumentów, z pewnością przywołają klimat tamtych czasów.
XVI wiek to także okres rozkwitu pieśni religijnej. Do tego gatunku zaliczają się choćby przepiękne psalmy Mikołaja Gomółki do słów Jana Kochanowskiego. Modlitewny charakter ma też Piosnka uczyniona czasu powietrza, kiedy było interregnum w roku pańskim 1572 Sebastiana Klonowica. Błagalny śpiew o ustanie epidemii zdaje się być dzisiaj szczególnie aktualny.

Mecenasami Polskiej Opery Królewskiej są Grupa PZU i Grupa LOTOS.

✅ PROGRAM:
OPRACOWANIE MUZYCZNE JACEK URBANIAK
1. Anonim, XIV w. – Bogurodzica
2. Krzysztof Klabon, sł. Stanisław Grochowski, XVI w. – Pieśni Kaliope Słowiańskiej na teraźniejsze pod Byczyną zwycięstwo, nr 1: Słuchajcie mię wszystkie kraje
3. Krzysztof Klabon, sł. Stanisław Grochowski – Pieśni Kaliope Słowiańskiej…, nr 2: Szerokie sarmackie włości
4. Anonim z Tabulatury Jana z Lublina, XVI w. – Rex
5. Krzysztof Klabon, sł. Stanisław Grochowski – Pieśni Kaliope Słowiańskiej…, nr 3: Sławne potomstwo Lechowe
6. Krzysztof Klabon, sł. Stanisław Grochowski – Pieśni Kaliope Słowiańskiej…, nr 4: Tryumfuj, wierny poddany
7. Anonim z Tabulatury Jana z Lublina – Hajducki
8. Krzysztof Klabon, sł. Stanisław Grochowski – Pieśni Kaliope Słowiańskiej…, nr 5: Głośnym zwycięstwem głośna
9. Krzysztof Klabon, sł. Stanisław Grochowski – Pieśni Kaliope Słowiańskiej…, nr 6: Jeśli greccy Hektorowie
10. Mikołaj Gomółka, XVI w. – Nieście chwałę mocarze (wersja instrumentalna)
11. Mikołaj Gomółka, sł. Jan Kochanowski – Psalm 47: Kleszczmy rękoma, wszyscy zgodliwie
12. Sebastian Klonowic, XVI w. – Pieśń o zarazie: Mocny zemścicielu
13. Wincenty z Kielczy, XIII w. – Gaude Mater Polonia (oprac. Teofil Klonowski, XIX w.)

✅ WYKONAWCY:
ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA

📍Katedra Polowa Wojska Polskiego, ul. Długa 13/15, Warszawa

zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ