koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  3 lata temu

Akademia Filmu Awangardowego: Queerowa ekspresja amerykańskiej awangardy filmowej

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 9 021 wyświetleń od 20 października 2021
  • 28 października 2021, czwartek
    » 17:00

Queerowa ekspresja amerykańskiej awangardy filmowej
Prowadzący zajęcia: Karol Radziszewski

Prezentowane filmy:

„Ognie sztuczne” („Fajerwerski”) (“Fireworks”), reż. Kenneth Anger, 1947, 20’

Kenneth Anger uważany jest za pioniera amerykańskiego kina awangardowego. „Ognie sztuczne” są jego debiutanckim filmem, który stworzył, mając niespełna dwadzieścia lat. „Ognie sztuczne” są klasyfikowane jako jeden z najważniejszych filmów amerykańskiego undergroundu, choć – jak zaznacza Andrzej Pitrus – film powstał jeszcze przed wykrystalizowaniem się tej formacji. Autor opracowania „Film awangardowy w latach 1930-1959” określa ten film jako homoseksualną fantazję bliską twórczości Jeana Geneta.
Źródło opisu: A. Pitrus, „Film awangardowy w latach 1930-1959”, w: „Kino klasyczne. Historia kina”, t. 2, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2011, s. 549-66

“Beautiful People”, reż. David Wojnarowicz, 1987, 30’

„Beautiful People” Davida Wojnarowicza, malarza, fotografa, filmowca i performera, jest jednym z ostatnich jego filmów. Ten amerykański artysty zmarł na AIDS w 1992 roku. Był kluczową postacią nowojorskiej sceny artystycznej lat 80. Film „Beautiful People” powstał we współpracy z Jessem Hultbregiem, założycielem kultowej kapeli 3 Teens Kill 4, który występuje w filmie. Kamera śledzi podróż głównego bohatera, która zaczyna się od pobudki w nowojorskim mieszkaniu i performance’u drag. Bohater wsiada do taksówki i jedzie na północ Nowego Jorku nad jezioro. Drag dotyka wody, a czarno-biały film zmienia się w kolorowy.

„Kisieland”, reż. Karol Radziszewski, 2012, 30'

„Kisieland” to zapis spotkania Karola Radziszewskiego z Ryszardem Kisielem, przedstawicielem homoseksualnego podziemia Polski lat 80., wydawcą wychodzącego poza cenzurą, niezależnego zinu "Filo". Osią filmu jest ukryte dotychczas archiwum – dziesiątki kolorowych slajdów dokumentujących sesje fotograficzne, które Kisiel realizował ze swoimi znajomymi, w prywatnym mieszkaniu jednego z nich.

Organizatorami Akademii filmu awangardowego są Fundacja Okonakino i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Projekt jest współfinansowany przez m.st. Warszawa.

zmodyfikowano  3 lata temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ