koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
AMKL 75 latTpL repertuar
zmodyfikowano  3 lata temu

Akademia Filmu Awangardowego: Dotyk kina. Eksperymenty Barbary Hammer

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 8 346 wyświetleń od 20 października 2021
  • 4 listopada 2021, czwartek
    » 17:00

Dotyk kina. Eksperymenty Barbary Hammer

Prowadząca zajęcia: dr Krystyna Mazur

Prezentowane filmy:

“Dyketactics”, reż. Barbara Hammer 1973, 4 min"

“Dyketactics” jest najprawdopodobniej najbardziej znanym filmem Barbary Hammer. Film składa się z dwóch części: pierwszej obrazującej grupę kobiet oddających się uciechom w naturze i drugiej ukazującej intymne zbliżenie. Obie części są starannie wyreżyserowane: „Hammer stworzyła rodzaj choreografii dla kobiet oddających się uciechom w naturze i sama wystąpiła w drugiej części, powierzając kamerę Cris Saxton”.
Źródło cytowania: K. Mazur, „Dotyk kina: eksperymenty Barbary Hammer”, w: „Historie filmu awangardowego”, pod red. Ł. Ronduda, G. Sitek, Fundacja Okonakino, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Korporacja Ha!art, Warszawa-Kraków 2020, s. 258.

“Sanctus”, reż. Barbara Hammer, 1990, 20 min.

„Doświadczenie ciała, które we wczesnych filmach Hammer najczęściej nawiązywało do erotyki i zmysłowości, pozostaje jednym z głównych nurtów jej dzieł. W roku 1990 przypadkowo odkrywa w Muzeum George’a Eastmana zapomniane rolki z filmem, na których dr James Sibley Watson rejestrował w latach 50. XX wieku ruchome prześwietlenia ludzkiego ciała. (…) Z tego materiału Hammer montuje spektakularny »Sanctus« (1990)”.
Źródło cytowania: K. Mazur, „Dotyk kina: eksperymenty Barbary Hammer”, w: „Historie filmu awangardowego”, pod red. Ł. Ronduda, G. Sitek, Fundacja Okonakino, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Korporacja Ha!art, Warszawa-Kraków 2020, s. 265.

“Jane Brakhage”, reż. Barbara Hammer, 1974, 10 min.

„W roku 1975 Hammer robi pierwszy ze swoich eksperymentalnych portretów. »Jane Brakhage« to portret żony sławnego awangardowego reżysera (artysty, który musiał wywrzeć na nią duży wpływ), nakręcony w drewnianym domu Brakhage’ów w górach Colorado. (…) Podczas gdy Jane Brakhage opowiada, jak uczy się języka zwierząt, kamera Hammer uczy się jej języka, niejako naśladując jej sposób bycia w świecie”.
Źródło opisu: K. Mazur, „Dotyk kina: eksperymenty Barbary Hammer”, w: „Historie filmu awangardowego”, pod red. Ł. Ronduda, G. Sitek, Fundacja Okonakino, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Korporacja Ha!art, Warszawa-Kraków 2020, s. 261.

„Kochać Innego” (“Lover Other: The Story of Claude Cahun and Marcel Moore”), reż. Barbara Hammer, 2006, 55 min.

Barbara Hammer posługując się archiwalnymi materiałami dokumentującymi życie i twórczość Claude Cahun i Marcel Moore, ożywia ich postaci w swoim hybrydycznym filmie dokumentalnym. Artystki zajmujące się performancem, autoportretem, tworzeniem wizerunków oddających doświadczenia tożsamości nieheteronormatywnej i płci kulturowej, nawiązujące do surrealizmu i modernizmu, lesbijki i przyrodnie siostry. Pracowały razem od lat 20. XX w. i spędziły razem całe życie. Claude Cahun i Marcel Moore były zaangażowane w opór wobec III Rzeszy okupującej wyspę Jersey podczas II wojny światowej. Za działalność informacyjną skierowaną do niemieckich żołnierzy, mającą odwieść ich od udziału w działaniach wojennych, zostały uwięzione i skazane na śmierć.
Wielokrotnie nagradzana reżyserka awangardowa Barbara Hammer napełnia film „Love Other” energią, wykorzystując zdjęcia, materiały archiwalne, „znaleziony scenariusz Cahun” oraz wyjątkowe wywiady z mieszkańcami wyspy Jersey, którzy znali obie kobiety.

Organizatorami Akademii filmu awangardowego są Fundacja Okonakino i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Projekt jest współfinansowany przez m.st. Warszawa.

zmodyfikowano  3 lata temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ