koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  3 lata temu

Akademia Filmu Awangardowego: Prekursorki światowej sztuki wideo

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 10 996 wyświetleń od 20 października 2021
  • 2 grudnia 2021, czwartek
    » 17:00

Prekursorki światowej sztuki wideo

Prowadząca zajęcia: dr Marika Kuźmicz

W latach 70. „w Europie Zachodniej, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i innych krajach sytuacja kobiet chcących zajmować się pracą z medium filmowym także była trudna, ale zmieniło ją pojawienie się wideo, które wyrównało szanse artystek w stosunku do szans artystów na realizację prac rozumianych jako „obrazy ruchome” (moving images). Podsumowując swój research poprzedzający wystawę »The First Generation. Women and Video 1970–75 «, JoAnn Hanley pisała, że katalogi wystaw wideo z lat 70. prezentują zdumiewająco wiele prac kobiet, w porównaniu choćby z katalogami ekspozycji malarstwa i rzeźby; kuratorka stawia tezę, że to medium po raz pierwszy w historii sztuki dało kobietom pozycję równą mężczyznom. Pojawienie się przenośnych kamer Sony Portapak zbiegło się ponadto z drugą falą feminizmu, rozlewającą się na przełomie lat 60. i 70. XX wieku na wszystkie obszary życia. W USA, na zachodzie Europy, w Kanadzie czy w Australii wideo szybko stało się ważnym narzędziem feministycznego dyskursu artystycznego”.

Źródło wprowadzenia do zajęć i projekcji: M. Kuźmicz, „Film awangardowy oraz sztuka wideo polskich artystek w latach 70. xx wieku”, w: „Historie filmu awangardowego”, pod red. Ł. Ronduda, G. Sitek, Fundacja Okonakino, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Korporacja Ha!art, Warszawa-Kraków 2020, s. 297.

Prezentowane prace:

“Birthday Suit With Scars and Defects”, Lisa Steele, 1974, 13 min.
„Vanitas”, Tamara Krikorian, 1977, 9 min.
„Soundsize”, Steina i Woody Vasulka, 1974, 4,40 min.
„Preparação I”, Letícia Parente, 1975, 3,28 min.
„Marca Registrada”, Letícia Parente, 1975, 10 min 
„What a Woman Made”, Mako Idemitsu, 1973, 10,50 min.
“Female Sensibility”, Lynda Benglis, 1973, 14 min.
„Instrukcije”, Sanja Iveković, 1976, 5,59 min.
„Mudīte”, Mudīte Gaiševska, 1972, 15 min.

Organizatorami Akademii filmu awangardowego są Fundacja Okonakino i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Projekt jest współfinansowany przez m.st. Warszawa.

zmodyfikowano  3 lata temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ