koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

BAROK NA ZAMKU KRÓLEWSKIM

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 11 335 wyświetleń od 7 grudnia 2021
  • 9 stycznia 2022, niedziela
    » 19:00

Jakże wielkie bogactwo kryje się w europejskiej twórczości barokowej! W wielorakości muzycznych języków kompozytorów pochodzących z różnych zakątków kontynentu można dostrzec swoisty uniwersalizm i wewnętrzną spójność artystycznych osiągnięć epoki.
Program otwiera zakorzenione we włoskiej tradycji Concerto grosso pochodzącego z Anglii Charles’a Avisona, który pozostawił po sobie spuściznę zarówno kompozytorską, jak i teoretyczną. Jest on autorem pierwszej muzykologicznej rozprawy krytycznej w języku angielskim – Eseju o ekspresji w muzyce (An Essay on Musical Expression). Tekst wzbudził kontrowersje i był szeroko dyskutowany, szczególnie w kontekście zawartej w nim krytyki postępowej postawy twórczej Georga Friedricha Haendla, którego Koncert obojowy g-moll uświetni dzisiejszy wieczór. Choć historia zweryfikowała tezy Avisona, warto posłuchać obu koncertów i samodzielnie ocenić różnice dzielące kompozytorów.
Niemiecką twórczość reprezentuje podczas wydarzenia także koncert Georga Philippa Telemanna, który, podobnie jak Haendel, nie bał się wprowadzać do swych utworów nowatorskich rozwiązań. Nie zabraknie również muzyki francuskiej, której przedstawicielami będą Michel Corrette oraz Joseph Bodin de Boismortier. Pierwszy z nich – autor poczytnych podręczników do nauki gry na instrumentach – w swojej bogatej twórczości znakomicie potrafił oddać radosny nastrój epoki Ludwika XV, drugi natomiast – połączyć elementy rodzimej kultury muzycznej z włoską tradycją koncertową. Wydarzenie zwieńczy koncert na czworo skrzypiec Antonia Vivaldiego. Kompozycja została po raz pierwszy wydana w 1711 roku w jednej z najbardziej wpływowych publikacji pierwszej połowy XVIII w. – L’estro armonico op.3. Ów cykl dwunastu koncertów wzbudził wielkie zainteresowanie twórców w całej Europie, szczególnie zaś kompozytorów niemieckich, w tym Johanna Sebastiana Bacha. Liczne opracowania i kopie tej twórczości trafiały dzięki nim do coraz szerszej publiczności, wpływając na kształt europejskiego dziedzictwa kulturowego i inspirując kolejnych jego twórców.

✅ PROGRAM:
▪️Charles Avison – Concerto grosso op. 6 nr 3
Adagio – Allegro – Adagio – Allegro
▪️Georg Friedrich Haendel – Koncert obojowy g-moll HWV 278
Grave – Allegro – Sarabande. Largo – Allegro
▪️Joseph Bodin de Boismortier – Concerto op. 26
Allegro – Largo – Allegro
▪️Georg Philipp Telemann – Koncert na altówkę G-dur TWV 51:G9
Largo – Allegro – Andante – Presto
▪️Michel Corrette – Concerto comique nr 25
Les Sauvages concerto. Allegro – Quand on scait aimer et plaire. Andante – La Fustemberg. Allegro
▪️Antonio Vivaldi – Concerto IV Con quattro Violini obbligati RV 550
Andante – Allegro assai – Adagio – Allegro

✅ WYKONAWCY:
AGNIESZKA MAZUR-ZBOROWSKA OBÓJ
MICHAŁ PIOTROWSKI SKRZYPCE
NATALIA REICHERT ALTÓWKA
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
KRZYSZTOF GARSTKA KLAWESYN, DYRYGENT

zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ