koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
BANKSYMuzyczne Opowieści EuropyTpL repertuarCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359
zmodyfikowano  2 lata temu  »  

KONCERT WŁOSKI - arie operowe

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 8 033 wyświetleń od 11 stycznia 2022
  • 18 lutego 2022, piątek
    » 19:00

Gioacchino Rossini, Gaetano Donizetti, Vincenzo Bellini, a nade wszystko Giuseppe Verdi – oto mistrzowie włoskiej opery romantycznej, których twórczość nieustannie zachwyca publiczność na całym świecie. Choć każdy z nich wniósł do świata opery swój indywidualny styl, przyczyniając się do rozwoju gatunku, to fascynujące jest, jak na siebie wzajemnie wpływali. Vincenzo Bellini (1801-1835) podczas studiów w neapolitańskim konserwatorium był częstym gościem w tamtejszym teatrze, gdzie mógł czerpać z doświadczenia Rossiniego (1792-1868) i szukać inspiracji m.in. w dziełach Donizettiego (1797-1848). Arie każdego z tych kompozytorów stanowią świadectwo różnorodności barw i dramatycznych odcieni, jakie włoscy mistrzowie potrafili odmalować dźwiękami.
Trudno przewidzieć, czy geniusz Giuseppe Verdiego rozkwitłby w pełni, gdyby nie dokonania jego znakomitych poprzedników. Przezwyciężając ugruntowane standardy muzycznych rozwiązań, wprowadził do opery nową, świeżą jakość. Szczególną uwagę zwracał na dramatyczną spójność swych dzieł, nieraz ingerując w ostateczny kształt libretta. Jednocześnie dbał o kształtowanie pięknych melodii i ciekawą formę, doskonale wyczuwał potrzeby sceny i upodobania publiczności, czego dowodem jest niezwykła nośność operowych wyimków – zarówno w obiegu koncertowym, jak i w kulturze popularnej. Sam Donizetti po premierze jednego z wczesnych arcydzieł Verdiego – opery Nabucco – stwierdził z uznaniem: A jednak geniusz!

✅ PROGRAM:
• Piotr Czajkowski – Kaprys włoski op. 45
• Gaetano Donizetti – Fia dunque vero – O mio Fernando
recytatyw i aria Favority z opery La Favorita
• Vincenzo Bellini – Vi ravviso, o luoghi ameni
aria hrabiego Rudolfa z opery La sonnambula
• Giuseppe Verdi – Morró, ma prima in grazia
aria Amelii z III aktu opery Un ballo in maschera
• Giuseppe Verdi – Ben io t’invenni… Salgo gia
aria Abigaile z opery Nabucco
• Giuseppe Verdi – La donna e mobile
aria księcia Mantui z III aktu opery Rigoletto
• Giuseppe Verdi – O don fatale
aria Eboli z opery Don Carlos
• Giuseppe Verdi – Di’ tu se fedele
aria Riccarda z I aktu opery Un ballo in maschera
• Vincenzo Bellini – Casta diva
aria Normy z opery Norma
• Giuseppe Verdi – Ach, non m’hanno ingannata… Grave a core Innamorato
recytatyw i cavatina Marchesy del Poggio z I aktu opery Un giorno di regno
• Giuseppe Verdi – Se quel guerrier io fossi… Celeste Aida aria Radamesa z I aktu opery Aida
• Gioacchino Rossini – A un Dottor della mia sorte
aria Bartola z opery Il barbiere di Siviglia

✅ WYKONAWCY:
GABRIELA KAMIŃSKA sopran
ANNA WIERZBICKA sopran
MONIKA LEDZION-PORCZYŃSKA mezzosopran
NAZARII KACHALA tenor
ROBERT GIERLACH bas
ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
DAWID RUNTZ DYRYGENT

📍Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, ul. Modzelewskiego 59

zmodyfikowano  2 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ