koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
II FESTIWAL BAROKOWY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ / MONTEVERDI
zmodyfikowano  7 miesięcy temu  »  

DON GIOVANNI / WOLFGANG AMADEUS MOZART

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 6 860 wyświetleń od 11 stycznia 2022

Wolfgang Amadeusz Mozart napisał „Don Giovanniego” w 1787 roku, na zamówienie opery w Pradze. Zaledwie rok wcześniej praska publiczność entuzjastycznie przyjęła jego „Wesele Figara”. Wobec tego sukcesu, dwudziestodwuletni wówczas kompozytor został wkrótce poproszony o szybkie przygotowanie nowego dzieła. Lorenzo da Ponte, librecista, z którym Mozart wielokrotnie współpracował, zaproponował mu opowieść o rozpustniku Don Juanie. Doskonały tekst libretta powstał na kanwie dramatu „Burlador de Sevilla” („Zwodziciel z Sewilli”) Tirsa de Moliny. Da Ponte czerpał również ze sztuki Moliera. Temat okazał się niezwykle inspirujący dla młodego Mozarta. W bardzo krótkim czasie zdołał stworzyć dzieło, które olśniewa tak oryginalnością rozwiązań muzycznych, jak doskonałością formy i dojrzałością brzmienia.
Choć Mozart w swoim prywatnym katalogu wpisał utwór pod prostą nazwą >opera buffa<, dzieło to częstokroć przypisywane jest do węższego gatunku – >dramma giocoso< („wesoły dramat”). Wiedeński geniusz przekroczył bowiem ramy zastanej formy i podporządkował w mistrzowskim stylu muzykę wydarzeniom dramatycznym. Przeplatając elementy tragiczne i komiczne, potrafił wykreować rzeczywistość dźwiękową doskonale oddającą zawiłości fabuły i pogłębiającą portrety psychologiczne poszczególnych postaci.
„Don Giovanni” zajmuje istotne miejsce w repertuarach najważniejszych światowych teatrów operowych. Od prapremiery w Pradze w 1787 roku, do końca wieku XVIII, jak i przez cały wiek XIX nie było więc roku, w którym na deskach którejś ze scen nie pojawiłaby się ta słynna opera. Jej niespotykana popularność nie gaśnie również w wieku XX i XXI. W dokumentacjach tak licznych na przestrzeni wieków realizacji, znajdują się nazwiska największych śpiewaków i dyrygentów, takich jak: Ezio Pinza, Thomas Allen, Fiorenza Cossotto, Kiri Te Kanawa, Claudio Desderi, Ferruccio Furlanetto, Herbert von Krajan, Karl Böhm i wielu innych.

INSCENIZACJA, SCENOGRAFIA, REŻYSERIA RYSZARD PERYT
KOSTIUMY MARLENA SKONECZKO
ŚWIATŁO PIOTR RUDZKI
PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO JAKUB SZAFRAŃSKI
ASYSTENT DYRYGENTA KAROL SZWECH
ASYSTENT REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK
INSPICJENT DOROTA LACHOWICZ

✅ OBSADA 11.02.2022 → https://bit.ly/3q7xFLx
✅ OBSADA 12.02.2022 → https://bit.ly/3zGMHeb

Miejsca na widowni są nienumerowane.
Przedstawienie w oryginalnej wersji językowej z napisami w języku polskim.

zmodyfikowano  7 miesięcy temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ