"Don Giovanni" - W. A. Mozart
- 13 marca 2022, niedziela» 18:00
- 12 marca 2022, sobota» 19:00

Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej
Wolfgang Amadeusz Mozart - Don Giovanni
Il dissoluto punito, ossia Il Don Giovanni
Opera w dwóch aktach
Libretto: Lorenzo da Ponta
Inscenizacja i reżyseria: Michał Znaniecki
Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski
Scenografia: Rafał Olbiński, Luigi Scoglio
Kostiumy: Michał Znaniecki
Choreografia – Inga Pilchowska
Reżyseria światła – Dawid Karolak
Asystent reżysera: Jolanta Denejko
OBSADA:
Don Giovanni – Łukasz Klimczak
Leporello – Dawid Biwo
Donna Anna – Maria Domżał
Donna Elwira – Karina Skrzeszewska
Zerlina – Aleksandra Borkiewicz
Don Ottavio – Jarosław Bielecki
Masetto – Sebastian Marszałowicz
Commendatore – Remigiusz Łukomski
Tancerze: Katarzyna Reisch, Anna Reisch, Joanna Kierzkowska, Zyta Bujacz-Dziel, Karolina Banaszek, Natalia Jóźwiak
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik Zespołu Wokalnego – Krzysztof Kusiel-Moroz
Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Dyrygent:
Tadeusz Kozłowski
OPIS
Na melomanów czeka jedno z najważniejszych wydarzeń operowych tego roku - „Don Giovanni” w nowej inscenizacji Michała Znanieckiego. Ilekroć to arcydzieło Wolfganga Amadeusza Mozarta pojawia się w nowej odsłonie na operowym afiszu, skupia nań uwagę całego muzycznego świata.
Czy którakolwiek z operowych premier Wolfganga Amadeusza Mozarta zwieńczona została tak wspaniałymi recenzjami jak miało to miejsce po wystawieniu opery „Don Giovanni”? Co sprawia, że do dzisiaj rozbudza ono wyobraźnię muzykologów, jako opera, która znacznie wyprzedziła swoje czasy?
Do Pragi, gdzie Salzburski Mistrz miał dać światu operę opowiadająca historię największego z uwodzicieli, przybył na fali znakomitych recenzji po „Weselu Figara”, ale to w jaki sposób prażanie przyjęli „Don Giovanniego” przeszło wszelkie oczekiwania. Pełen malkontentów Wiedeń, często wręcz czekających na potknięcie Mozarta, musiał tym razem obejść się recenzjami, które obficie płynęły z Pragi.
W 91. wydaniu w roku 1787 „Wiener Zeitung” pisał o wielkim sukcesie dzieła, wystawionym siłami włoskiej trupy działającej w Pradze pod kierownictwem tenora i menagera, Domenico Guardasoniego. Sam Mozart zbudowany wielkim sukcesem pisał do przyjaciela, Gottfrieda von Jacquina: 29 października moja opera trafiła na scenę odnosząc trudny do opisania sukces. Mam nadzieję na jej wystawienie w Wiedniu, choć chcą abym im tutaj napisał kolejną operę, to jednak pomimo kuszącej propozycji, muszę odmówić.
Bezspornie o ostatecznym sukcesie dzieła zdecydowała również jego strona czysto literacka. Twórca libretta, Lorenzo Da Ponte, odwołując się wprost do dzieła Moliera, stworzył arcydzieło potwierdzając słuszną opinię najwybitniejszego librecisty swoich czasów. Znamiennym jest, że uważana dzisiaj za absolutne arcydzieło, wpisana w poczet największych osiągnięć ludzkiego umysłu opera, skutecznie podzieliła krytyków majowej premiery w Wiedniu (7 maja 1788). Jedni odczytywali ją jako operę buffa nomen omen zgodnie z intencjami samego Mozarta, rzecz w tym, że zarówno sam temat dramatu jak i sposób przedstawienia w nim fabuły i postaci, wpisywały je w znacznie poważniejszy gatunek dramma giocosa. I to właśnie sposób w jaki interpretowano operę zdecydował o polemice. Przeciął ją sam Józef Haydn, jak pisze Johann Schink w Dramutrgiche Monate 1790 uznając wszelkie dyskusje za bezcelowe w obliczu geniuszu największego kompozytora wszechczasów, jakim jest Wolfgang Amadeusz Mozart. Nomen omen tenże sam wpływowy wiedeński krytyk (Schink) choć nie pozostawia suchej nitki na libretcie, pod niebiosa wychwala muzykę Mozarta.
W tej ocenie poszedł dalej Chronik v. Berlin już wówczas określając „Don Giovanniego” najwybitniejszym dziełem operowym jakie kiedykolwiek usłyszał człowiek, wyprzedzającym w znacznej mierze swoje czasy. Jak dalece, najlepiej świadczy list Johanna Wolfganga Goethego do Friedricha Schillera z grudnia 1797 roku, w której poeta podkreśla wyjątkowość dzieła przy jego pewnej artystycznej hermetyczności, która z racji na artyzm, zarezerwowana jest dla nielicznych.
Carl Spazier, jeden z najbardziej wpływowych krytyków doby Mozarta, (publikował na łamach Musikalisches Wochenblatt) poszedł najdalej, pisząc, iż jedna aria z „Don Giovanniego” znaczy więcej niż wszystkie dzieła Giovanniego Paisiella.
Wspomniany przez Goethe artyzm, odbiegający od chęci schlebiania tanim gustom, nie przeszkodził w sukcesie liczonym wystawieniami dzieła. Jak podaje biograf Mozarta Otto Jahn, w Wiedniu zabrzmiało do 1863 roku 531 razy, w Pradze – 476 a w Berlinie przez pół wieku, wykonano ”Don Giovanniego” ponad 200 razy.
W Polsce arcydzieło Mozarta wykonano już w 1789 roku w Warszawie. 231 lat po tej premierze Warszawska Opera Kameralna ma zaszczyt przedstawić drugą wizję artystyczną tego dzieła, goszczącą na naszej scenie. Jak odczytujemy historię amanta wszechczasów dzisiaj dwa i pół wieku po praskiej premierze, przekonają się Państwo już niebawem!
Czas trwania: 180 min., 1 przerwa (15 min.).
UWAGA! Spektakl dla widzów powyżej 16 roku życia. W czasie trwania spektaklu dwukrotnie będą użyte krótkotrwałe światła stroboskopowe.
Pewnego razu w…
11 stycznia 2015 - 21:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
19 275teatr
Fabularny przewodnik po–2 ODCINEK – „Zniknięcie baristki w ekspresie”
11 stycznia 2015 - 19:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
19 580teatr
Piąta rano
11 stycznia 2015 - 19:00
Teatr Młyn
Jezuicka 4 Warszawa
21 135teatr
Spektakl "H(2)O" na motywach "Hamleta" W. Szekspira Teatru Strefa Otwarta
10 stycznia 2015 - 20:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
38 148teatr
Mała gra o nic – czyli improwizowany teleturniej vol.4
10 stycznia 2015 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
19 804teatr
SCENA MARIONETEK / DIE ENTFÜHRUNG AUS DEM SERAIL (Uprowadzenie z seraju)
10 stycznia 2015 - 19:00jest więcej terminów
Warszawska Opera Kameralna
al. Solidarności 76b Warszawa
15 876teatr
Piąta rano
10 stycznia 2015 - 19:00
Teatr Młyn
Jezuicka 4 Warszawa
21 686teatr
POLITYKA - najnowsza premiera w Teatrze 6.piętro
od: 30 grudnia 2014 do: 10 stycznia 2015
Teatr 6. piętro
PKiN, Pl. Defilad 1 (wejście od ul. Marszałkowskiej) 00 - 901 Warszawa Warszawa
32 257teatr
Klancyk gra Zaburzone osobowści
9 stycznia 2015 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
20 172teatr
Angielski dżem impro / English improv jam
8 stycznia 2015 - 21:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
18 759teatr
Yes and – English improv night
8 stycznia 2015 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
18 514teatr
NOWOwiejska – czyli dubbingujemy sejm
7 stycznia 2015 - 22:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
18 871teatr
Wieczór krótkich gier
7 stycznia 2015 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
18 556teatr
Fabularny przewodnik po – 2 ODCINEK – „Zniknięcie baristki w ekspresie”
5 stycznia 2015 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
18 626teatr
Spektakl "Wybieg" - work in progress
4 stycznia 2015 - 18:00
Teatr Tańca Zawirowania przy Starej Prochowni
Boleść 2 Warszawa
23 902teatr
ANTYSYLWESTER
31 grudnia 2014 - 21:00
Komuna//Warszawa
ul. Lubelska 30/32 Warszawa
21 052teatr
SYLWESTER W TEATRZE WARSAWY NA RYNKU NOWEGO MYŚLENIA
31 grudnia 2014 - 21:00
Teatr WARSawy
ul. Rynek Nowego Miasta 5/7 00-229 Warszawa Warszawa
21 387teatr




























