koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

ARS MORIENDI – REQUIEM GIOCOSO / TOMASZ J. OPAŁKA

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 1 736 wyświetleń od 8 lutego 2022
  • 17 marca 2022, czwartek
    » 19:00

Utwór zamówiony przez Polską Operę Królewską

„Rożnych Stanow piękne grono Gęstą Smiercią przepleciono Zyiąc wszystko tańcuiemy Aże obok Smierc niewiemy” Znajdująca się w centralnej części obrazu Taniec śmierci inskrypcja stanowi główną sentencję tego słynnego malowidła z kościoła oo. Bernardynów w Krakowie. Najstarsze polskie barokowe przedstawienie średniowiecznego motywu stało się punktem wyjścia dla koncepcji nowego utworu Tomasza J. Opałki, jednego z najciekawszych polskich kompozytorów młodego pokolenia. Uniwersalizm podjętego tematu znajduje odzwierciedlenie w muzyce – zakorzenionej pospołu w bogactwie tradycji i nieprzebranych możliwościach współczesnych technik kompozytorskich. Zarówno dla samego twórcy, jak i dla artystów oraz przyjaciół Polskiej Opery Królewskiej jest to kompozycja o szczególnym znaczeniu. Opera powstała bowiem z inicjatywy śp. Ryszarda Peryta, którego życie aż do samego końca nierozerwanie łączyło się ze sztuką w jej namacalnym, ale i transcendentnym wymiarze. Marta Dziewanowska-Pachowska

Ars Moriendi. Requiem Giocoso to opera o śmierci oparta na trzech płaszczyznach: „symboliczno-antropologicznej”, ludycznej wizji śmierci, mocno zakorzenionej w polskiej i europejskiej kulturze; „ontologicznej” warstwie poetyckiej, traktującej w sposób filozoficzny o odejściu, stracie oraz różnych obliczach śmierci oraz „biologicznej” warstwie pozbawionej emocji, odnoszącej nas do pytań, które pozostawiają człowieka w poczuciu szczególnego niepokoju poznawczego. Wszystkie te trzy warstwy łączy wspólny mianownik – nieuniknioność ostatecznego końca. […] W warstwie muzycznej zderzam ze sobą język współczesny z pewnymi elementami tradycyjnymi. Obok siebie występują inspiracje barokowe i folklorystyczne oraz muzyka elektroniczna i nowoczesna faktura orkiestrowa. […] Tomasz J. Opałka

Wydarzenie pod Mecenatem Grupy PZU

◆ WYKONAWCY ◆ ŚMIERĆ JOANNA FRESZEL KOBIETA I / KRÓLOWA / CHŁOPKA KATARZYNA KRZYŻANOWSKA KOBIETA II / SENATORKA ANNA RADZIEJEWSKA PAPIEŻ / KARDYNAŁ RAFAŁ ŻUREK MĘŻCZYZNA / BISKUP / MIESZCZANIN WITOLD ŻOŁĄDKIEWICZ CESARZ / SZLACHCIC PAWEŁ MICHALCZUK KSIĄŻĘ / POETA MARCIN GADALIŃSKI NARRATOR KRZYSZTOF ŁAZICKI PERKUSJA SOLO LESZEK LORENT ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CHÓR KAMERALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ RENATA SZCZYPIOR PRZYGOTOWANIE CHÓRU DAWID RUNTZ KIEROWNICTWO MUZYCZNE, DYRYGENT

zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ