koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGWrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

INAUGURACJA II FESTIWALU IN TEMPORE REGUM. KANTATA DLA KRÓLEWICZA - ZMIANA MIEJSCA KONCERTU!

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 7 942 wyświetleń od 14 lutego 2022

Koncert inaugurujący II Festiwal IN TEMPORE REGUM. Muzyka Czasu Królów wypełni twórczość mistrza muzyki baroku – Johanna Sebastiana Bacha. Słynny kantor w 1729 roku został dyrektorem renomowanego Collegium Musicum – zespołu, z którym realizował cykl cotygodniowych koncertów w ekskluzywnej kawiarni Gottfrieda Zimmermanna w Lipsku. Wśród dzieł wykonywanych podczas tych cieszących się dużym zainteresowaniem publiczności wydarzeń nie mogło zabraknąć znakomitych Bachowskich suit orkiestrowych. Jedna z nich – Suita C-dur BWV 1066, przeznaczona na dwa oboje, fagot, smyczki i basso continuo, otwiera program dzisiejszego koncertu. Poza cotygodniowymi Ordinaire Concerten Collegium prezentowało także programy „nadzwyczajne”, najczęściej z okazji ważnych uroczystości obchodzonych na królewsko-elektorskim dworze w Dreźnie. W takich okolicznościach powstała i została prawykonana kantata Laßt uns sorgen, laßt uns tragen BWV 213. Opatrzona dedykacją dla syna przyszłego króla Polski Augusta III – księcia Friedricha Christiana – po raz pierwszy zabrzmiała w dniu jego 11 urodzin. Kantata ma zresztą dość szczególny charakter i nie bez powodu oryginalnie określona została jako dramma per musica. Treścią dzieła opartego na libretcie zatytułowanym „Herkules na rozdrożu” autorstwa Picandra jest historia Herkulesa, który na rozstaju dróg spotyka dwie kobiety – uosobienie Rozkoszy i Cnoty. Wysłuchawszy dysputy dwóch alegorycznych postaci młody heros postanawia podążać za Cnotą – podobnie wszak jak książęcy jubilat, co podkreśla zstępujący z niebios Merkury. Choć w opracowaniu muzycznym Bach śmiało wykorzystał muzykę ze swego słynnego Weichnachtsoratorium, to nie zabrakło w nim również wyrafinowanych, pełnych siły wyrazu muzycznych obrazów bogatych w ekspresję słowno-muzycznych relacji.

◆ PROGRAM ◆ Johann Sebastian Bach ▪︎ Suita orkiestrowa C-dur BWV 1066 Ouverture | Corante | Gavotte I/II | Forlane | Menuett I/II | Bourée I/II | Passepied I/II

▪︎ Kantata Laßt uns sorgen, laßt uns tragen BWV 213 1. Chorus: Laßt uns sorgen, laßt uns tragen 2. Recitativo: Und wo? Wo is der rechte Bahn 3. Aria: Schalfe mein Liebster 4. Recitativo: Auf! Folge meiner Bahn 5. Aria: Treues Echo 6. Recitativo: Mein hoffnungsvoller Held! 7. Aria: Auf meinen Flügen sollst du schweben 8. Recitativo: Die weiche Wollust lockte zwar 9. Aria: Ich will dich nicht hören 10. Recitativo: Geliebte Tugend 11. Aria Duetto: Ich bin deine, Du bist meine 12. Recitativo accompagnato: Schaut, Götter 13. Chorus: Lust der Völker

◆ WYKONAWCY ◆ SOPRAN (WOLLUST) OLGA PASIECZNIK ALT (HERKULES) JAKUB FOLTAK TENOR (TUGEND) JACEK SZPONARSKI BAS (MERKUR) PAWEŁ MICHALCZUK ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA KRZYSZTOF GARSTKA POZYTYW, DYRYGENT

zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ