koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

WESOŁOWSKI | STROBEL | SZOSTAKOWICZ - koncert

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 1 012 wyświetleń od 17 lutego 2022

Transmisja pierwszej części koncertu na antenie Polskiego Radia RDC

Wykonawcy Aniello Desiderio | gitara Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa Marek Wroniszewski | dyrygent

Program Adam Wesołowski – Anioły i Demony Janusz Strobel – Koncert na gitarę klasyczną i orkiestrę PRAWYKONANIE


Dmitrij Szostakowicz – I Symfonia f-moll op. 10

Polska scena jazzowa jest żywa i bogata, wiele do powiedzenia ma na niej bardzo kreatywne młode pokolenie, ale też działają muzycy-instytucje obecni „od zawsze”, wyznaczający ponadczasowe horyzonty mód i stylów. Należy do nich gitarzysta Janusz Strobel, którego obecność na muzycznej scenie trwa od półwiecza! Janusz Strobel był założycielem i liderem wielu formacji, poczynając od legendarnego duetu Alber–Strobel. Należy również do cenionych kompozytorów – jest autorem wielu znanych piosnek, muzyki filmowej oraz dzieł koncertowych. W lutym 2021 mieliśmy przyjemność koncertować z nim (koncert online) w programie na kanwie płyty Ślad, po roku zaś spotykamy się ponownie, by wziąć udział w prawykonaniu (co zawsze jest dla nas ekscytujące!) nowego dzieła: Koncert na gitarę klasyczną i orkiestrę, w którym autor konfrontuje się z ważnym muzycznym gatunkiem i dziełami tworzonymi przez samych wirtuozów, najlepiej znających tajniki swego instrumentu. Doskonale zna je także wykonawca prawykonania, sławny i inspirujący włoski gitarzysta Aniello Desiderio, który koncertowo debiutował już w wieku lat ośmiu i szybko został okrzyknięty „Orfeuszem gitary”. Dało to początek olśniewającej karierze – tryumfom na konkursach, nagrodom, występom na najważniejszych estradach świata, licznym nagraniom. Artysta jest też zawsze oddany ukochanemu Neapolowi, tworząc wraz z braćmi Gennaro i Gaetano Desiderio oraz innymi muzykami zespół Passione Napoletana wykonujący tradycyjną i popularną muzykę tego fascynującego miasta. Adam Wesołowski jest kompozytorem, dyrygentem, pianistą, teoretykiem muzyki i managerem kultury, absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie kompozycji Edwarda Bogusławskiego i Aleksandra Lasonia oraz w klasie fortepianu Wojciecha Świtały. Studiował tam też teorię muzyki. Pełni funkcję dyrektora Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego, dyrektora Międzynarodowego Festiwalu im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego. Jego utwory brzmiały w wielu wyjątkowych salach koncertowych, jak Filharmonia Berlińska, Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu, Teatr Wielki Opera Narodowa w Warszawie i inne. Utwór Anioły i Demony twórca dedykował swoim dzieciom. Wprowadza w nim nowatorski zabieg w postaci „anielskiego śpiewu” mormorando muzyków w orkiestrze. Kompozycja nie rysuje żadnych programowych obrazów, ale przedstawia emocje, które drzemią w każdym z nas; bazuje na melodii, która towarzyszyła autorowi w zabawach z dziećmi, później zaś stała się budulcem dla dwuczęściowej efektownej kompozycji. Pierwsza część jest eufoniczna, symbolizując „anielską błogość”, druga bardzo energiczna ilustruje „demony”, jednak takie z dziecięcych wyobrażeń – nie czyniące krzywdy, lecz raczej psotne i prowokujące do zabawy. Młody Dmitrij Szostakowicz po przerwanych studiach w zakresie gry fortepianowej skupił się na kompozycji (pozostając wszakże biegłym, koncertującym pianistą). W 1925 ukończył między innymi tworzoną dość długo i z przerwami I Symfonię, a w kolejnym roku udało mu się powrócić na uczelnię, przedkładając to dzieło jako pracę dyplomową. O uznaniu profesorów świadczy fakt zakwalifikowania jej do publicznego wykonania, które nastąpiło 10 maja 1926 w ramach koncertu dyplomantów konserwatorium. Krzysztof Meyer tak pisze o tym dziele: „...dobitnie ukazało fenomenalne zdolności młodego twórcy. Do dziś I Symfonia fascynuje bogactwem inwencji i niezwykłym, zważywszy na młody wiek autora, opanowaniem techniki kompozytorskiej. Szostakowicz nie tylko stworzył wielką formę symfoniczną ze swobodą doświadczonego mistrza, ale przede wszystkim objawił własny, bardzo indywidualny i wysoce charakterystyczny styl. [...] Silnie zarysowana indywidualność Szostakowicza przejawia się przede wszystkim w melodyce, w deformacjach harmoniki tonalno-modalnej, a także w szerokim wachlarzu ekspresji: od specyficznego, groteskowego humoru Scherza, po rozlewną lirykę części wolnej”. Utwór przyjęto doskonale, a miarą uznania były też rychłe wykonania za granicą. Dziewiętnastoletni muzyk kompozycją tą rozpoczął swą wspaniałą karierę czołowego symfonika XX wieku. [pmac]

Patronat medialny: TVP Kultura, Presto, polmic.pl Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa Współpraca: Polskie Radio RDC

Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców

Bilety: serwisy internetowe eBilet, Polskie Radio - bilety24 oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego

autor:
zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ