koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGWrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365
zmodyfikowano  3 lata temu

Pasja według św. Jana / J. S. Bach

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 8 612 wyświetleń od 19 lutego 2022

Warszawa » Bazylika Archikatedralna św. Jana Chrzciciela ul. Świętojańska 8, Warszawa » NA MAPIE

  • 9 kwietnia 2022, sobota
    » 17:00

Występują:
Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense

Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik Zespołu Wokalnego – Krzysztof Kusiel-Moroz

Pasja Janowa uznawana jest przez wielu krytyków muzycznych i muzykologów za arcydzieło literatury barokowej i wpisywana jest do grona najsłynniejszych dzieł tej epoki. Jest ona dziełem wcześniejszym od słynnej Pasji Mateuszowej (1729). Powstawała w ostatnim okresie twórczości lipskiego kantora. Jej wykonanie odbyło się w Wielki Piątek 1724 roku w lipskim kościele św. Mikołaja. Kolejna wersja dzieła zabrzmiała kilka lat później w innym kościele lipskim – św. Tomasza (wersja ta, dokładnie z 1727 roku wykonywana jest do dzisiaj). Nie zakończyło to jednak prac nad dziełem. Trzecia wersja – niedokończona – datowana jest na rok 1749.
Muzyka Jana Sebastiana Bacha każdą nutą zdaje się potwierdzać słowa wypowiedziane przez Marcina Lutra: „Pasja Chrystusa nie może być odgrywana słowami i udawaniem, ale samym prawdziwym życiem”. Stąd u Bacha właśnie dzieła pasyjne uzyskują niebywały balans między powagą i ciężarem opisu męki Pana z doskonałością budowania frazy, swego rodzaju „ulotnością”. Pasja w całości oparta jest na dwóch rozdziałach Ewangelii św. Jana (począwszy od pojmania Jezusa, aż do złożenia Jego ciała do grobu). Wiele arii i chórów występujących w dziele ilustruje Ewangelię, a także osobista uczucia kompozytora. Mówi się, że jest to modlitwa Bacha do Boga, który zdaje się prosić o odkupienie win – win nas

zmodyfikowano  3 lata temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ