koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

II FESTIWAL IN TEMPORE REGUM. KANTATY DLA KRÓLOWEJ MARII JÓZEFY

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 9 933 wyświetleń od 28 lutego 2022

Maria Józefa Habsburżanka zapisała się na kartach historii Polski jako ostatnia królowa Rzeczypospolitej. Było to następstwo jej małżeństwa z Augustem III Sasem, który został koronowany na króla Polski przez biskupa krakowskiego w 1734 roku.
Wiele lat przed tymi istotnymi dla historii Polski wydarzeniami odbył się w 1719 roku ślub arcyksiężniczki Marii Józefy z saskim księciem. Drezdeńskie wesele, wyprawione dla syna przez Augusta II, zostało zapamiętane nie tylko jako ważne wydarzenie polityczne, ale także jako jedna z najbardziej wystawnych uroczystości w barokowej Europie. Choć zamówione, ponoć na tę okazję, u samego Johanna Sebastiana Bacha dwie kompozycje nie zostały ostatecznie wykonane, nie ulega wątpliwości, że oprawa muzyczna zaślubin była utrzymana na najwyższym poziomie. Wśród utworów, które wybrzmiały tego dnia, znalazła się między innymi świecka kantata L’Istro Francesca Contiego, uznanego włoskiego kompozytora i instrumentalisty. Napisane z rozmachem dzieło, przeznaczone na sopran z towarzyszeniem orkiestry, zachwyca wyszukaną melodyką partii solowej i inwencją w wykorzystaniu brzmienia instrumentów.
W drugiej części koncertu znakomite solistki Polskiej Opery Królewskiej wykonają kantatę Il giorno natalizio dell’imperatrice Amalia Wilhelmina, którą inny włoski twórca – Giuseppe Porsile napisał do tekstu Pietra Pariatiego. Warto podkreślić, że Porsile był jedynym neapolitańskim twórcą docenianym na wiedeńskim dworze Habsburgów, gdzie dominowały bardziej zachowawcze postawy artystów wywodzących się z północnych Włoch. Jego dramatyczne dzieło na dwa soprany, trzy alty i basso continuo, napisane z okazji urodzin cesarzowej Amalii Wilhelminy, po raz pierwszy zostało wykonane w roku 1717. Wśród prawykonawców znalazły się dwie córki solenizantki – przyszła królowa Polski Maria Józefa oraz jej siostra, Maria Amalia, o czym świadczy zapis w rękopisie dzieła zachowanym w drezdeńskiej Sächsische Landesbibliothek.

◆ PROGRAM I WYKONWCY ◆
▪︎ Francesco Conti (1681–1732) ▪︎
Kantata L’Istro (libretto: Apostolo Zeno)
KACPER SZELĄŻEK KONTRATENOR
▪︎ Giuseppe Porsile (1680–1750) ▪︎
Kantata Il giorno natalizio dell’imperatrice Amalia Wilhelmina (libretto: Pietro Pariati)
LA GLORIA ANNA RADZIEJEWSKA
LA FAMA MARTA BOBERSKA
LA PRIMAVERA IWONA LUBOWICZ
L’AURORA / FLORA ANETA ŁUKASZEWICZ
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
LILIANNA STAWARZ KLAWESYN, DYRYGENT

Inspicjent TATIANA HEMPEL-GIERLACH

zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ