koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

II FESTIWAL IN TEMPORE REGUM. PSALMODIA SACRA

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 9 766 wyświetleń od 28 lutego 2022

Bogactwo form literackich psalmów Dawidowych, a także poruszające i uniwersalne treści w nich zawarte nieustająco inspirują artystów różnych tradycji i epok. Mądrość i piękno zawarte w biblijnych tekstach znalazły szczególne odbicie w utworach renesansowych i barokowych mistrzów. Zarówno ci związani z włoską kulturą muzyczną, jak i polscy kompozytorzy pozostawili potomnym szereg wybitnych dzieł budujących wielowiekową psalmodyczną tradycję.
Działający na weneckim dworze Gonzagów Salamone Rossi, którego dzieła stanowią klamrę programu koncertu, był autorem pierwszej wydanej drukiem księgi utworów z hebrajskim tekstem. Ha-Shirim Asher li-Shelomo (Pieśni Salomona) to opublikowany w 1623 roku zbiór trzydziestu trzech wokalnych kompozycji wielogłosowych, w których Rossi dokonuje unikatowej i rewolucyjnej jak na owe czasy fuzji zachodniej praktyki muzycznej z tradycją żydowską. Zupełnie inny zabieg stosuje w swojej twórczości Benedetto Marcello. W jego przypadku to śpiewy synagogalne stanowiły źródło inspiracji dla stworzenia własnego, nowego stylu prezentowania starotestamentowych treści.
Wśród dawnych kompozytorów związanych z polską tradycją muzyczną wyróżnia się pochodzący z Opola Simon Bar Jona Madelka. W interpretacji tego jednego z najważniejszych polskich kompozytorów przed Zieleńskim, pokutny Psalm 6 zachwyca różnorodnością technik, brzmień i nastrojów. Nie mniej olśniewa Psalm 33 w opracowaniu Mikołaja Zieleńskiego, którego zbiór Offertoria et Communiones Totius Anni stanowi jeden z najcenniejszych zabytków polskiego baroku.

◆ PROGRAM ◆
▪︎Salamone Rossi (1570–1630)
Elohim Hashivenu (Psalm 80)
Adon Olam (hymn)
▪︎Mikołaj Zieleński (c.1550–c.1615)
Gustate et videte (psalm 33)
▪︎Simon Bar Jona Madelka (c.1550–c.1598)
Domine, ne in furore (Psalm 6)
▪︎Benedetto Marcello (1686–1739)
O beati color (Psalm 31)
▪︎Salamone Rossi (1570–1630)
Yitgadal (Kadisz)
Shir Hama’alot (Psalm 128)

◆ WYKONAWCY ◆
SYLWESTER SMULCZYŃSKI TENOR
CHÓR KAMERALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
RENATA SZCZYPIOR PRZYGOTOWANIE CHÓRU
JAKUB BURZYŃSKI DYRYGENT

zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ