koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TP Repertuar 11.2024CO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365AVATAR Nowe szaty królaSPOTKANIA Z GWIAZDAMI: MAGDALENA KORDELSPOTKANIA Z GWIAZDAMI: FILIP ŁOBODZIŃSKI
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

NON OMNIS MORIAR…

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 9 195 wyświetleń od 14 marca 2022

Niczym nieusprawiedliwiony atak Rosji na terytorium i naród Ukrainy wstrząsnął Europą i światem. Codziennością stały się płynące z mediów i z relacji zrozpaczonych uchodźców przerażające obrazy krwawego konfliktu rozgrywającego się tuż za wschodnią granicą Polski. Solidaryzując się z wyczekującymi upragnionej wolności Ukraińcami, Artyści Polskiej Opery Królewskiej szukają pokrzepienia w muzyce Wolfganga Amadeusza Mozarta, by poprzez jego dzieła snuć refleksję o istocie poświęcenia w imię wyższych wartości i sensie ludzkiego cierpienia.
W realizacji wykorzystane zostały trzy przejmujące kompozycje słynnego Wiedeńczyka. Spektakl otwiera wzniosłe, skłaniające do zadumy Kyrie KV 341 – kompozycja utrzymana w żałobnej tonacji d-moll powstała w ostatnich latach życia Mistrza. Następnie zabrzmi niezwykle ekspresyjne Maurerische Trauermusik KV 477, pogrzebowy utwór napisany latem 1785 roku. Sercem spektaklu jest kantata Davide penitente, która stanowi szczególny rodzaj wtórnego opracowania własnego wcześniejszego dzieła. Mozart nie tyle zainspirował się już wcześniej wykorzystanym fragmentem, co dosłownie przekopiował muzykę z dwóch uprzednio ukończonych części mszalnych (Kyrie i Gloria z Mszy c-moll KV 427). Dodał do nich jednak nową treść oraz uzupełnił o dwie arie i finałową kadencję. Łaciński tekst liturgii wykorzystany w pierwowzorze zastąpiły włoskie parafrazy biblijnych psalmów Dawidowych, niosące nadzieję na to, że smutek, strach i rozpacz zostaną przezwyciężone przez pokój i światłość.

KIEROWNICTWO MUZYCZNE KAROL SZWECH
REŻYSERIA, INSCENIZACJA ANDRZEJ KLIMCZAK
SCENOGRAFIA MARLENA SKONECZKO
PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI
INSPICJENT AGNIESZKA ORLIKOWSKA

◆ PROGRAM ◆
Wolfgang Amadeus Mozart
• Kyrie KV 341
• Maurerische Trauermusik KV 477
• Davide penitente KV 469
Chór Alzai le flebili voci al Signor
Chór Cantiam le glorie
Aria Lungi le cure ingrate
Chór Sii pur sempre benigno, oh Dio
Duet Sorgi, o Signore, e spargi
Aria A te, fra tanti affanni
Chór Se vuoi, puniscimi
Tercet Tutte le mie speranze
Chór: Chi in Dio sol spera – Di tai pericoli non ha timor

◆ WYKONAWCY ◆
MARTA BOBERSKA I SOPRAN
GABRIELA KAMIŃSKA II SOPRAN
JACEK SZPONARSKI TENOR

ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
JAKUB SZAFRAŃSKI PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO
KAROL SZWECH DYRYGENT

zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ