"Czarodziejski Flet" W. A. Mozart
- 30 kwietnia 2022, sobota» 19:00
Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej
Wolfgang Amadeusz Mozart
Czarodziejski Flet (Die Zauberflöte)
Opera w dwóch aktach, oryginalna niemiecka wersja językowa
Kompozytor | Wolfgang Amadeus Mozart
Libretto | Emanuel Schikaneder
Premiera | 13 czerwca 2019 r.
Inscenizacja i reżyseria: Giovanny Castellanos
Wznowienie reżyserii: Jolanta Denejko
Kierownictwo muzyczne:
Marcin Sompoliński
Scenografia: Rafał Olbiński
II Scenograf: Katarzyna Gabrat-Szymańska
Kostiumy: Marcin Łobacz
Choreografia: Jakub Lewandowski
Reżyseria światła: Damian Pawella
Multimedia/grafika: Sylwester Siejna
OBSADA:
Sarastro | Krzysztof Borysiewicz
Królowa Nocy | Maria Rozynek-Banaszak
Tamino | Emil Ławecki
Pamina | Aleksandra Szmyd
Mówca | Dariusz Górski
Papageno | Artur Janda
Papagena | Katarzyna Drelich
Monostatos | Piotr Maciejowski
I Dama | Sylwia Krzysiek
II Dama | Joanna Lalek
III Dama | Małgorzata Kustosik
I Chłopiec | Lucyna Białas
II Chłopiec | Jan Jakub Monowid
III Chłopiec | Tomasz Raczkiewicz
I Kapłan | Tomasz Grygo
II Kapłan | Piotr Pieron
Tancerze:
Maria Bijak, Daria Jakubik, Anna Szpaczyńska, Krzysztof Łuczak, Jarosław Mysona, Patryk Gnaś, Agnieszka Borkowska, Dominika Gryz, Kamil Wawrzuta, Bartłomiej Gąsior
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik Zespołu Wokalnego: Krzysztof Kusiel – Moroz
Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Dyrygent: Kuba Wnuk
Czarodziejski Flet uważany jest za jedno z najwybitniejszych mozartowskich arcydzieł scenicznych. Opera powstała w roku śmierci Mozarta, a jej sceniczny żywot trwa nieprzerwanie od końca XVIII wieku. Popularnością zdominowała nawet takie arcydzieła jak Wesele Figara czy Don Giovannni. Na czym polega magia tego szczególnego utworu? Na masońskiej symbolice zawartej w nieco rozbujałym libretcie czy może na szczególnie fantastycznej wizji odrealnionego świata, który znajduje się wszędzie i nigdzie? Ku tej drugiej interpretacji skłania się reżyserska wizja Giovanniego Castellanosa, który starał się wyzyskać cały potencjał absolutnej fantastyki oraz w mistrzowski sposób włączonej w to przedziwne libretto najgenialniejszej muzyki. Mozart zaskakuje tutaj różnorodnością form: chóry, arie, koloratury, piosenki, wielkie ensamble i finały. Kompozytor pokazuje również wyjątkowy katalog postaci, z których niektóre balansują na granicy semi-buffa (Papageno, Papagena, Monostatos), a inne są jako żywo zaczerpnięte z opery seria (Królowa Nocy – zła wiedźma, Sarastro – dobry kapłan, Pamina i Tamino – para kochanów, chóry kapłanów). Są też kompletnie nowe elementy nieznane z wcześniejszych konwencji operowych – Strażnicy, Trzej Chłopcy, Trzy Damy. Wszystkie te elementy obdarzył Mozart szczególną muzyczną aurą, a każda z postaci posiada własne unikalne cechy języka muzycznego. Scenografia Olbińskiego opisuje ten oniryczno-surrealistyczny świat w sposób dosłownie pełen fantazji, skojarzeń, aluzji, ale jednocześnie przyjazny dla widza. Kostiumy Marcina Łobacza uwydatniają jeszcze skojarzenia zwierzęco-baśniowe, nadając całości wyjątkowy wymiar estetyczny.
Nowa inscenizacja Czarodziejskiego Fletu jest rozwinięciem tradycji teatralnej Warszawskiej Opery Kameralnej, jej twórczą kontynuacją przy jednoczesnym zastosowaniu nowych możliwości, jakie daje dzisiejsza technologia. Zauważyła to Dorota Szwarcman z tygodnika „Polityka”:
– Hucznie zapowiadane wydarzenie nie rozczarowało, przeciwnie – dosłownie oczarowało publiczność, która nagrodziła artystów i twórców długimi owacjami na stojąco. Zachwyt ten wzbudziło znakomite wykonanie oraz niesamowita spójność wizualna – pisała po premierze Anna Krajkowska (niezalezna.pl). Autorzy strony wizualnej nie zdominowali spektaklu, a wydobyli z niego urok, magię i szyk. Duża w tym zasługa rewelacyjnego doboru kolorów. Dominujące na scenie różne odcienie granatu są pięknym, niezwykle dostojnym tłem. Dodają głębi pojawiającym się na nich fantastycznym grafikom, ale też nie przyćmiewają aktorów. Dużo tu motywów starożytnych i bajkowych. Nie sposób nie zwrócić uwagi na otwierające się i zamykające kocie oko. Ze scenografią doskonale wprost korespondują zachwycające kostiumy. Marcin Łobacz, młody projektant mody robiący zawrotną karierę w Londynie, stworzył stroje tak spójne z pracami Olbińskiego, że czasami miało się wrażenie, iż postacie wychodzą, wydobywają się ze scenografii. Coś niesamowitego! – zachwyciła się krytyk.
OPEN EUROPE ART. Platforma Artystyczna „Przygody pirata Fix’a wśród zabawek
19 czerwca 2011 - 11:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
16 959teatr
KONIEC
19 czerwca 2011 - 17:00jest więcej terminów
Farat Film Studio
ul. Notecka 22 Warszawa
17 563teatr
Seans pamięci
19 czerwca 2011 - 18:00
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
16 430teatr
Święto wiosny
19 czerwca 2011 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Wielki - Opera Narodowa
pl. Teatralny 1 Warszawa
17 234teatr
Nic nowego pod słońcem
18 czerwca 2011 - 19:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
17 091teatr
TRZY GRACJE - TRZY RACJE
18 czerwca 2011 - 18:30jest więcej terminów
Teatr Academia
ul.11 Listopada 22 Warszawa
17 839teatr
KOT w butach - teatrzyk kukiełkowy
18 czerwca 2011 - 12:30
KALIMBA Kofifi
Mierosławskiego 19 Warszawa
17 290teatr
Sławomir Holland „Nic nowego pod słońcem”
18 czerwca 2011 - 19:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
18 161teatr
Trzy gracje, trzy racje
18 czerwca 2011 - 18:30jest więcej terminów
Teatr Academia
ul.11 Listopada 22 Warszawa
17 738teatr
Studio czyta
18 czerwca 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza
pl. Defilad 1 (PKiN) Warszawa
17 085teatr
Rajskie jabłka
18 czerwca 2011 - 17:00jest więcej terminów
Teatr Polonia
ul. Marszałkowska 56 00-545 Warszawa Warszawa
17 423teatr
Kontrasty
17 czerwca 2011 - 19:00
Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera
ul. Zamoyskiego 20 Warszawa
17 595teatr
Jekyll&Hyde - ostatnie pokazy
17 czerwca 2011 - 19:00jest więcej terminów
Sen Pszczoły
ul.Inżynierska 3 Warszawa
17 731teatr
„Do Amsterdamu. Piosenki Jacquesa Brela”, reż. Adam Biernacki
17 czerwca 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawa
17 580teatr
Sekstet
17 czerwca 2011 - 20:00jest więcej terminów
Teatr BAJKA
ul. Marszałkowska 138 Warszawa
18 913teatr
T.E.O.R.E.M.A.T.
17 czerwca 2011 - 20:00jest więcej terminów
TR Warszawa
ul. Marszałkowska 8 Warszawa
17 742teatr
Do Amsterdamu. Wieczór piosenek Jacquesa Brela
17 czerwca 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawa
17 632teatr