koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

MUZYKA DAWNA NA ZAMKU KRÓLEWSKIM - BAROK WŁOSKI

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 10 063 wyświetleń od 28 marca 2022
  • 13 maja 2022, piątek
    » 19:00

Sława włoskich mistrzów XVII i XVIII wieku promieniowała na całą Europę, a ich osiągnięcia w zakresie rozwoju środków muzycznych inspirowały wielu twórców. Neapol, Wenecja i Rzym stały się centrami kultury, do których kompozytorzy z różnych krajów przybywali zdobywać muzyczne doświadczenie. Wśród bogactwa gatunków istotne miejsce zajmowały kantaty. Tworzone i wykonywane przez najwspanialszych artystów epoki stanowiły ważny punkt programu spotkań odbywających się na arystokratycznych dworach.
Koncert otworzy kompozycja Benedetta Marcella (1686-1739) – weneckiego szlachcica, który zamiłowanie do muzycznej twórczości skutecznie łączył z pełnieniem obowiązków publicznych. W kantacie Arianna abbandonata Marcello znakomicie operuje różnorodnymi środkami melodyczno-rytmicznymi, oddając rozpacz bohaterki porzuconej przez Tezeusza, a następnie jej ekscytację spodziewanym spotkaniem z Dionizosem. Temat wzgardzonej miłości jest obecny także w przejmującym utworze Ombre tacite e sole Alessandra Scarlattiego (1660-1725), mistrza szkoły neapolitańskiej. Do przedstawicieli tej grupy twórców należy również Nicola Antonio Porpora (1686-1768) oraz Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736). Ten pierwszy zasłynął nie tylko jako znakomity kompozytor, ale także wybitny pedagog. Wśród jego uczniów wyróżnia się kastrat Farinelli, który prawdopodobnie był pierwszym wykonawcą wymagającej technicznego kunsztu kantaty Destatevi, o pastori. Całe wydarzenie zwieńczy kantata Chi non ode e chi non vede Pergolesiego. Przedwcześnie zmarły geniusz zamknął w tej niewielkiej formie teatralną ekspresję miłosnej skargi i odmalował feerię brzmieniowych barw poprzez zastosowanie ciekawych rozwiązań harmonicznych i melodycznych.

◆PROGRAM◆
Benedetto Marcello – Arianna abbandonata
Sinfonia
Recitativo accompagnato: Dove misera, dove
Aria: Come mai può
Recitativo: Se fia che pensi
Aria: Che dolce foco in petto

Alessandro Scarlatti – Ombre tacite e sole
Recitativo accompagnato: Ombre tacite e sole
Aria: Con piede errante
Recitativo accompagnato: Qui, tra tenebre oscure
Aria: Allor d’intorno a te
Arcangelo Corelli – Concerto grosso op. 6 nr 1
Largo – Allegro – Largo – Allegro – Largo – Allegro – Allegro

Nicola Antonio Porpora – Destatevi, o pastori
Recitativo accompagnato: Destatevi o pastori
Aria: Nei campi e nelle selve
Recitativo accompagnato: Tornerò fra le greggie
Aria: Silvio amante disperato

Giovanni Battista Pergolesi – Chi non ode e chi non vede
Aria: Chi non ode e chi non vede
Recitativo: Di costei parlo
Aria: Tu dovresti amor tiranno
Recitativo: Mà dove io mi rivolgo
Aria: Cadrò contento dal duolo oppresso

◆WYKONAWCY◆
MARTA BOBERSKA SOPRAN
ANETA ŁUKASZEWICZ MEZZOSOPRAN
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
KRZYSZTOF GARSTKA KLAWESYN, DYRYGENT

zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ