"Don Giovanni" W. A. Mozart - 31\. Festiwal Mozartowski w Warszawie
- 8 czerwca 2022, środa» 19:00
- 7 czerwca 2022, wtorek» 19:00
31. Festiwal Mozartowski
Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej
Wolfgang Amadeusz Mozart
Don Giovanni
Il dissoluto punito, ossia Il Don Giovanni
Opera w dwóch aktach
Libretto: Lorenzo da Ponta
Inscenizacja i reżyseria: Michał Znaniecki
Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski
Scenografia: Rafał Olbiński, Luigi Scoglio
Kostiumy: Michał Znaniecki
Choreografia – Inga Pilchowska
Reżyseria światła – Dawid Karolak
OBSADA:
Don Giovanni – Artur Janda
Leporello – Dawid Biwo
Donna Anna – Gabriela Gołaszewska
Donna Elwira – Natalia Rubiś
Zerlina – Aleksandra Borkiewicz
Don Ottavio – Aleksander Kunach
Masetto – Piotr Pieron
Commendatore – Remigiusz Łukomski
Tancerze: Katarzyna Reisch, Anna Reisch, Joanna Kierzkowska, Zyta Bujacz-Dziel, Karolina Banaszek, Natalia Jóźwiak
Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Dyrygent: Kuba Wnuk
Natalia Gaponenko – pianoforte
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik Zespołu Wokalnego – Krzysztof Kusiel-Moroz
Serdecznie zapraszamy naszych widzów na operę „Don Giovanni” w nowej inscenizacji Michała Znanieckiego. Ilekroć to arcydzieło Wolfganga Amadeusza Mozarta pojawia się w nowej odsłonie na operowym afiszu, skupia nań uwagę całego muzycznego świata.
Czy którakolwiek z operowych premier Wolfganga Amadeusza Mozarta zwieńczona została tak wspaniałymi recenzjami jak miało to miejsce po wystawieniu opery „Don Giovanni”? Co sprawia, że do dzisiaj rozbudza ono wyobraźnię muzykologów, jako opera, która znacznie wyprzedziła swoje czasy?
Do Pragi, gdzie Salzburski Mistrz miał dać światu operę opowiadająca historię największego z uwodzicieli, przybył na fali znakomitych recenzji po „Weselu Figara”, ale to w jaki sposób prażanie przyjęli „Don Giovanniego” przeszło wszelkie oczekiwania. Pełen malkontentów Wiedeń, często wręcz czekających na potknięcie Mozarta, musiał tym razem obejść się recenzjami, które obficie płynęły z Pragi.
W 91. wydaniu w roku 1787 „Wiener Zeitung” pisał o wielkim sukcesie dzieła, wystawionym siłami włoskiej trupy działającej w Pradze pod kierownictwem tenora i menagera, Domenico Guardasoniego. Sam Mozart zbudowany wielkim sukcesem pisał do przyjaciela, Gottfrieda von Jacquina: 29 października moja opera trafiła na scenę odnosząc trudny do opisania sukces. Mam nadzieję na jej wystawienie w Wiedniu, choć chcą abym im tutaj napisał kolejną operę, to jednak pomimo kuszącej propozycji, muszę odmówić.
Bezspornie o ostatecznym sukcesie dzieła zdecydowała również jego strona czysto literacka. Twórca libretta, Lorenzo Da Ponte, odwołując się wprost do dzieła Moliera, stworzył arcydzieło potwierdzając słuszną opinię najwybitniejszego librecisty swoich czasów. Znamiennym jest, że uważana dzisiaj za absolutne arcydzieło, wpisana w poczet największych osiągnięć ludzkiego umysłu opera, skutecznie podzieliła krytyków majowej premiery w Wiedniu (7 maja 1788). Jedni odczytywali ją jako operę buffa nomen omen zgodnie z intencjami samego Mozarta, rzecz w tym, że zarówno sam temat dramatu jak i sposób przedstawienia w nim fabuły i postaci, wpisywały je w znacznie poważniejszy gatunek dramma giocosa. I to właśnie sposób w jaki interpretowano operę zdecydował o polemice. Przeciął ją sam Józef Haydn, jak pisze Johann Schink w Dramutrgiche Monate 1790 uznając wszelkie dyskusje za bezcelowe w obliczu geniuszu największego kompozytora wszechczasów, jakim jest Wolfgang Amadeusz Mozart. Nomen omen tenże sam wpływowy wiedeński krytyk (Schink) choć nie pozostawia suchej nitki na libretcie, pod niebiosa wychwala muzykę Mozarta.
W tej ocenie poszedł dalej Chronik v. Berlin już wówczas określając „Don Giovanniego” najwybitniejszym dziełem operowym jakie kiedykolwiek usłyszał człowiek, wyprzedzającym w znacznej mierze swoje czasy. Jak dalece, najlepiej świadczy list Johanna Wolfganga Goethego do Friedricha Schillera z grudnia 1797 roku, w której poeta podkreśla wyjątkowość dzieła przy jego pewnej artystycznej hermetyczności, która z racji na artyzm, zarezerwowana jest dla nielicznych.
Carl Spazier, jeden z najbardziej wpływowych krytyków doby Mozarta, (publikował na łamach Musikalisches Wochenblatt) poszedł najdalej, pisząc, iż jedna aria z „Don Giovanniego” znaczy więcej niż wszystkie dzieła Giovanniego Paisiella.
Wspomniany przez Goethe artyzm, odbiegający od chęci schlebiania tanim gustom, nie przeszkodził w sukcesie liczonym wystawieniami dzieła. Jak podaje biograf Mozarta Otto Jahn, w Wiedniu zabrzmiało do 1863 roku 531 razy, w Pradze – 476 a w Berlinie przez pół wieku, wykonano ”Don Giovanniego” ponad 200 razy.
W Polsce arcydzieło Mozarta wykonano już w 1789 roku w Warszawie. 231 lat po tej premierze Warszawska Opera Kameralna ma zaszczyt przedstawić drugą wizję artystyczną tego dzieła, goszczącą na naszej scenie.
KRÓL DOPALACZY czyli podróż do wnętrza dropsa
20 sierpnia 2011 - 20:00jest więcej terminów
Chłodna 25
ul. Chłodna 25 Warszawa
17 369teatr
Mój Dzikus
17 sierpnia 2011 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Kamienica
al. Solidarności 93 Warszawa
17 210teatr
3x CZYTANIE///Grupa Artystyczna TERAZ POLIŻ - BÓG | HONOR | OJCZYZNA
15 sierpnia 2011 - 20:30
Chłodna 25
ul. Chłodna 25 Warszawa
17 478teatr
11. Festiwal Ogrody Muzyczne
od: 15 lipca 2011 do: 14 sierpnia 2011
Zamek Królewski
Plac Zamkowy 4 Warszawa
45 580teatr
Przez różową szybkę
13 sierpnia 2011 - 15:00jest więcej terminów
Klub Artystyczny Rampa
ul. Kołowa 20 Warszawa
17 087teatr
KRÓL DOPALACZY czyli podróż do wnętrza dropsa
7 sierpnia 2011 - 20:00jest więcej terminów
Chłodna 25
ul. Chłodna 25 Warszawa
17 731teatr
Spektakl Justyna, siostra mojej
3 sierpnia 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Academia
11-tego listopada 22 Warszawa
17 221teatr
Pamiętnik z Powstania Warszawskiego
2 sierpnia 2011 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Kamienica
al. Solidarności 93 Warszawa
17 332teatr
63 dni gniewu
31 lipca 2011 - 20:00
Plac Krasińskich
Plac Krasińskich Warszawa
17 295teatr
Na granicy
31 lipca 2011 - 19:00jest więcej terminów
Lokal Użytkowy
Brzozowa 27/29 Warszawa
16 861teatr
Królewna Śnieżka
31 lipca 2011 - 12:00, 14:00
Arkady Kubickiego, Zamek Królewski w Warszawie
Plac Zamkowy 4 Warszawa
18 254teatr
Kopciuszek
30 lipca 2011 - 12:00, 14:00
Arkady Kubickiego, Zamek Królewski w Warszawie
Plac Zamkowy 4 Warszawa
18 227teatr
To nie jest kraj dla wielkich ludzi
30 lipca 2011 - 20:00jest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
17 335teatr
TransGiovanni
28 lipca 2011 - 20:00jest więcej terminów
Stara ProchOFFnia
ul. Boleść 2 Warszawa
17 665teatr
TRANSGIOVANNI
28 lipca 2011 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Konsekwentny - z siedzibą - w Starej ProchOFFni
Boleść 2 Warszawa
18 144teatr
O innych sposobach spędzania wolnego czasu
28 lipca 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Academia
ul.11 Listopada 22 Warszawa
18 305teatr
Pierwszy raz
28 lipca 2011 - 17:00jest więcej terminów
Kultura
Krakowskie Przedmieście 21/23 Warszawajest więcej miejsc
345 833teatr