INFORMACJA:
"Don Giovanni" W. A. Mozart - 31\. Festiwal Mozartowski w Warszawie
- 8 czerwca 2022, środa» 19:00
- 7 czerwca 2022, wtorek» 19:00
31. Festiwal Mozartowski
Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej
Wolfgang Amadeusz Mozart
Don Giovanni
Il dissoluto punito, ossia Il Don Giovanni
Opera w dwóch aktach
Libretto: Lorenzo da Ponta
Inscenizacja i reżyseria: Michał Znaniecki
Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski
Scenografia: Rafał Olbiński, Luigi Scoglio
Kostiumy: Michał Znaniecki
Choreografia – Inga Pilchowska
Reżyseria światła – Dawid Karolak
OBSADA:
Don Giovanni – Artur Janda
Leporello – Dawid Biwo
Donna Anna – Gabriela Gołaszewska
Donna Elwira – Natalia Rubiś
Zerlina – Aleksandra Borkiewicz
Don Ottavio – Aleksander Kunach
Masetto – Piotr Pieron
Commendatore – Remigiusz Łukomski
Tancerze: Katarzyna Reisch, Anna Reisch, Joanna Kierzkowska, Zyta Bujacz-Dziel, Karolina Banaszek, Natalia Jóźwiak
Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Dyrygent: Kuba Wnuk
Natalia Gaponenko – pianoforte
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik Zespołu Wokalnego – Krzysztof Kusiel-Moroz
Serdecznie zapraszamy naszych widzów na operę „Don Giovanni” w nowej inscenizacji Michała Znanieckiego. Ilekroć to arcydzieło Wolfganga Amadeusza Mozarta pojawia się w nowej odsłonie na operowym afiszu, skupia nań uwagę całego muzycznego świata.
Czy którakolwiek z operowych premier Wolfganga Amadeusza Mozarta zwieńczona została tak wspaniałymi recenzjami jak miało to miejsce po wystawieniu opery „Don Giovanni”? Co sprawia, że do dzisiaj rozbudza ono wyobraźnię muzykologów, jako opera, która znacznie wyprzedziła swoje czasy?
Do Pragi, gdzie Salzburski Mistrz miał dać światu operę opowiadająca historię największego z uwodzicieli, przybył na fali znakomitych recenzji po „Weselu Figara”, ale to w jaki sposób prażanie przyjęli „Don Giovanniego” przeszło wszelkie oczekiwania. Pełen malkontentów Wiedeń, często wręcz czekających na potknięcie Mozarta, musiał tym razem obejść się recenzjami, które obficie płynęły z Pragi.
W 91. wydaniu w roku 1787 „Wiener Zeitung” pisał o wielkim sukcesie dzieła, wystawionym siłami włoskiej trupy działającej w Pradze pod kierownictwem tenora i menagera, Domenico Guardasoniego. Sam Mozart zbudowany wielkim sukcesem pisał do przyjaciela, Gottfrieda von Jacquina: 29 października moja opera trafiła na scenę odnosząc trudny do opisania sukces. Mam nadzieję na jej wystawienie w Wiedniu, choć chcą abym im tutaj napisał kolejną operę, to jednak pomimo kuszącej propozycji, muszę odmówić.
Bezspornie o ostatecznym sukcesie dzieła zdecydowała również jego strona czysto literacka. Twórca libretta, Lorenzo Da Ponte, odwołując się wprost do dzieła Moliera, stworzył arcydzieło potwierdzając słuszną opinię najwybitniejszego librecisty swoich czasów. Znamiennym jest, że uważana dzisiaj za absolutne arcydzieło, wpisana w poczet największych osiągnięć ludzkiego umysłu opera, skutecznie podzieliła krytyków majowej premiery w Wiedniu (7 maja 1788). Jedni odczytywali ją jako operę buffa nomen omen zgodnie z intencjami samego Mozarta, rzecz w tym, że zarówno sam temat dramatu jak i sposób przedstawienia w nim fabuły i postaci, wpisywały je w znacznie poważniejszy gatunek dramma giocosa. I to właśnie sposób w jaki interpretowano operę zdecydował o polemice. Przeciął ją sam Józef Haydn, jak pisze Johann Schink w Dramutrgiche Monate 1790 uznając wszelkie dyskusje za bezcelowe w obliczu geniuszu największego kompozytora wszechczasów, jakim jest Wolfgang Amadeusz Mozart. Nomen omen tenże sam wpływowy wiedeński krytyk (Schink) choć nie pozostawia suchej nitki na libretcie, pod niebiosa wychwala muzykę Mozarta.
W tej ocenie poszedł dalej Chronik v. Berlin już wówczas określając „Don Giovanniego” najwybitniejszym dziełem operowym jakie kiedykolwiek usłyszał człowiek, wyprzedzającym w znacznej mierze swoje czasy. Jak dalece, najlepiej świadczy list Johanna Wolfganga Goethego do Friedricha Schillera z grudnia 1797 roku, w której poeta podkreśla wyjątkowość dzieła przy jego pewnej artystycznej hermetyczności, która z racji na artyzm, zarezerwowana jest dla nielicznych.
Carl Spazier, jeden z najbardziej wpływowych krytyków doby Mozarta, (publikował na łamach Musikalisches Wochenblatt) poszedł najdalej, pisząc, iż jedna aria z „Don Giovanniego” znaczy więcej niż wszystkie dzieła Giovanniego Paisiella.
Wspomniany przez Goethe artyzm, odbiegający od chęci schlebiania tanim gustom, nie przeszkodził w sukcesie liczonym wystawieniami dzieła. Jak podaje biograf Mozarta Otto Jahn, w Wiedniu zabrzmiało do 1863 roku 531 razy, w Pradze – 476 a w Berlinie przez pół wieku, wykonano ”Don Giovanniego” ponad 200 razy.
W Polsce arcydzieło Mozarta wykonano już w 1789 roku w Warszawie. 231 lat po tej premierze Warszawska Opera Kameralna ma zaszczyt przedstawić drugą wizję artystyczną tego dzieła, goszczącą na naszej scenie.
Miłośnie i filmowo
6 maja 2011 - 19:00
Studio Buffo
ul. Konopnickiej 6 Warszawa
48 362teatr
Nowe szaty króla
5 maja 2011 - 17:00
Stołeczne Centrum Edukacji Kulturalnej
Jezuicka 4 Warszawa
17 516teatr
Sprzedawcy gumek
5 maja 2011 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Imka
M. Konopnickiej 6 Warszawa
16 974teatr
Szczęśliwe dni. Końcówka , reż. Antoni Libera
4 maja 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawa
17 235teatr
MAGICZNY MIÓD
1 maja 2011 - 11:30
Kredka - kawiarnia, księgarnia, klub
Al. Wyzwolenia 14 Warszawa
18 702teatr
Cokolwiek się zdarzy, kocham cię
1 maja 2011 - 19:00jest więcej terminów
TR Warszawa
ul. Marszałkowska 8 Warszawa
17 224teatr
ENTER
od: 28 kwietnia 2011 do: 30 kwietnia 2011
1500m2 do wynajęcia
ul. Solec 18 Warszawa
18 428teatr
KLIMAKTERIUM ...i już
30 kwietnia 2011 - 15:00, 18:30jest więcej terminów
Teatr Capitol
nie podano Warszawa
17 401teatr
Robinson Crusoe
30 kwietnia 2011 - 17:30jest więcej terminów
Teatr Lalka
Palac Kultury i Nauki Plac Defilad 1 00-901 Warszawa Warszawa
16 764teatr
Kabaret zagubionych facetów
30 kwietnia 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Scena Prezentacje
ul. Żelazna 51/53 Warszawa
16 978teatr
Klub Polski
30 kwietnia 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy
nie podano Warszawa
17 301teatr
Sceny dla dorosłych czyli sztuka kochania
30 kwietnia 2011 - 20:00jest więcej terminów
Teatr BAJKA
ul. Marszałkowska 138 Warszawa
18 176teatr
Enter
30 kwietnia 2011 - 19:00jest więcej terminów
Nowy Teatr
ul. Madalińskiego 10/16 Warszawa
17 577teatr
Daily Soup
30 kwietnia 2011 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Narodowy
Pl. Teatralny 3 00–077 Warszawa Warszawa
16 985teatr
Bajadera
30 kwietnia 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Wielki - Opera Narodowa
pl. Teatralny 1 Warszawa
17 285teatr
GOTOWANE GŁOWY
29 kwietnia 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Capitol
nie podano Warszawa
17 205teatr
Plac Apokalipsa
29 kwietnia 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy
nie podano Warszawa
16 963teatr