"Don Giovanni" W. A. Mozart - 31\. Festiwal Mozartowski w Warszawie
- 8 czerwca 2022, środa» 19:00
- 7 czerwca 2022, wtorek» 19:00
31. Festiwal Mozartowski
Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej
Wolfgang Amadeusz Mozart
Don Giovanni
Il dissoluto punito, ossia Il Don Giovanni
Opera w dwóch aktach
Libretto: Lorenzo da Ponta
Inscenizacja i reżyseria: Michał Znaniecki
Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski
Scenografia: Rafał Olbiński, Luigi Scoglio
Kostiumy: Michał Znaniecki
Choreografia – Inga Pilchowska
Reżyseria światła – Dawid Karolak
OBSADA:
Don Giovanni – Artur Janda
Leporello – Dawid Biwo
Donna Anna – Gabriela Gołaszewska
Donna Elwira – Natalia Rubiś
Zerlina – Aleksandra Borkiewicz
Don Ottavio – Aleksander Kunach
Masetto – Piotr Pieron
Commendatore – Remigiusz Łukomski
Tancerze: Katarzyna Reisch, Anna Reisch, Joanna Kierzkowska, Zyta Bujacz-Dziel, Karolina Banaszek, Natalia Jóźwiak
Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Dyrygent: Kuba Wnuk
Natalia Gaponenko – pianoforte
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik Zespołu Wokalnego – Krzysztof Kusiel-Moroz
Serdecznie zapraszamy naszych widzów na operę „Don Giovanni” w nowej inscenizacji Michała Znanieckiego. Ilekroć to arcydzieło Wolfganga Amadeusza Mozarta pojawia się w nowej odsłonie na operowym afiszu, skupia nań uwagę całego muzycznego świata.
Czy którakolwiek z operowych premier Wolfganga Amadeusza Mozarta zwieńczona została tak wspaniałymi recenzjami jak miało to miejsce po wystawieniu opery „Don Giovanni”? Co sprawia, że do dzisiaj rozbudza ono wyobraźnię muzykologów, jako opera, która znacznie wyprzedziła swoje czasy?
Do Pragi, gdzie Salzburski Mistrz miał dać światu operę opowiadająca historię największego z uwodzicieli, przybył na fali znakomitych recenzji po „Weselu Figara”, ale to w jaki sposób prażanie przyjęli „Don Giovanniego” przeszło wszelkie oczekiwania. Pełen malkontentów Wiedeń, często wręcz czekających na potknięcie Mozarta, musiał tym razem obejść się recenzjami, które obficie płynęły z Pragi.
W 91. wydaniu w roku 1787 „Wiener Zeitung” pisał o wielkim sukcesie dzieła, wystawionym siłami włoskiej trupy działającej w Pradze pod kierownictwem tenora i menagera, Domenico Guardasoniego. Sam Mozart zbudowany wielkim sukcesem pisał do przyjaciela, Gottfrieda von Jacquina: 29 października moja opera trafiła na scenę odnosząc trudny do opisania sukces. Mam nadzieję na jej wystawienie w Wiedniu, choć chcą abym im tutaj napisał kolejną operę, to jednak pomimo kuszącej propozycji, muszę odmówić.
Bezspornie o ostatecznym sukcesie dzieła zdecydowała również jego strona czysto literacka. Twórca libretta, Lorenzo Da Ponte, odwołując się wprost do dzieła Moliera, stworzył arcydzieło potwierdzając słuszną opinię najwybitniejszego librecisty swoich czasów. Znamiennym jest, że uważana dzisiaj za absolutne arcydzieło, wpisana w poczet największych osiągnięć ludzkiego umysłu opera, skutecznie podzieliła krytyków majowej premiery w Wiedniu (7 maja 1788). Jedni odczytywali ją jako operę buffa nomen omen zgodnie z intencjami samego Mozarta, rzecz w tym, że zarówno sam temat dramatu jak i sposób przedstawienia w nim fabuły i postaci, wpisywały je w znacznie poważniejszy gatunek dramma giocosa. I to właśnie sposób w jaki interpretowano operę zdecydował o polemice. Przeciął ją sam Józef Haydn, jak pisze Johann Schink w Dramutrgiche Monate 1790 uznając wszelkie dyskusje za bezcelowe w obliczu geniuszu największego kompozytora wszechczasów, jakim jest Wolfgang Amadeusz Mozart. Nomen omen tenże sam wpływowy wiedeński krytyk (Schink) choć nie pozostawia suchej nitki na libretcie, pod niebiosa wychwala muzykę Mozarta.
W tej ocenie poszedł dalej Chronik v. Berlin już wówczas określając „Don Giovanniego” najwybitniejszym dziełem operowym jakie kiedykolwiek usłyszał człowiek, wyprzedzającym w znacznej mierze swoje czasy. Jak dalece, najlepiej świadczy list Johanna Wolfganga Goethego do Friedricha Schillera z grudnia 1797 roku, w której poeta podkreśla wyjątkowość dzieła przy jego pewnej artystycznej hermetyczności, która z racji na artyzm, zarezerwowana jest dla nielicznych.
Carl Spazier, jeden z najbardziej wpływowych krytyków doby Mozarta, (publikował na łamach Musikalisches Wochenblatt) poszedł najdalej, pisząc, iż jedna aria z „Don Giovanniego” znaczy więcej niż wszystkie dzieła Giovanniego Paisiella.
Wspomniany przez Goethe artyzm, odbiegający od chęci schlebiania tanim gustom, nie przeszkodził w sukcesie liczonym wystawieniami dzieła. Jak podaje biograf Mozarta Otto Jahn, w Wiedniu zabrzmiało do 1863 roku 531 razy, w Pradze – 476 a w Berlinie przez pół wieku, wykonano ”Don Giovanniego” ponad 200 razy.
W Polsce arcydzieło Mozarta wykonano już w 1789 roku w Warszawie. 231 lat po tej premierze Warszawska Opera Kameralna ma zaszczyt przedstawić drugą wizję artystyczną tego dzieła, goszczącą na naszej scenie.
Kabaret Młodych Panów
17 listopada 2010 - 19:00
Dom Kultury Świt
Wysockiego 11 Warszawa
15 296teatr
ANI MRU MRU & Goscie
16 listopada 2010 - 19:00
Sala Kongresowa
Pl. Defilad 1 Warszawa
15 738teatr
Kabaret Ani Mru Mru i goście
16 listopada 2010 - 19:00
Sala Kongresowa
Pl. Defilad 1 Warszawa
15 957teatr
Przymiarki Kabaretowe
15 listopada 2010 - 20:00
Klub na Hożej 41
ul. Hoża 41/2 Warszawa
17 505teatr
Wszystko o kobiecie…
14 listopada 2010 - 18:00
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
15 344teatr
Wszystko o kobiecie…
14 listopada 2010 - 18:00
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
15 410teatr
Kwartet
14 listopada 2010 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Imka
M. Konopnickiej 6 Warszawa
15 952teatr
Scenariusz dla nieistniejącego lecz możliwego aktora instrumentalnego
12 listopada 2010 - 19:00
Teatr Imka
M. Konopnickiej 6 Warszawa
16 045teatr
Scenariusz dla nieistniejącego lecz możliwego aktora instrumentalnego
12 listopada 2010 - 19:00
Teatr Imka
M. Konopnickiej 6 Warszawa
16 347teatr
Goście
10 listopada 2010 - 19:00
Teatr Remus
ul. Kępna 6, domofon: 145 Warszawa
16 455teatr
Medea na Bielanach
od: 2 listopada 2010 do: 10 listopada 2010
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
16 219teatr
Otello
10 listopada 2010 - 19:00
Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza
pl. Defilad 1 (PKiN) Warszawa
16 189teatr
„Dolina Muminków w listopadzie”
8 listopada 2010 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Wytwórnia
ul. Ząbkowska 27/31 Warszawa
17 895teatr
Usługi płatne
7 listopada 2010 - 19:00
Okęcka Sala Widowiskowa
ul. 1 Sierpnia 36a Warszawa
17 450teatr
Usługi płatne
7 listopada 2010 - 19:00
Okęcka Sala Widowiskowa
ul. 1 Sierpnia 36a Warszawa
17 430teatr
„Przedstawienie Hamleta we wsi Głucha Dolna”
7 listopada 2010 - 18:00
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
16 318teatr
Białołęcka Scena dla Dzieci: Czarodziej Ton z cyklu W Królestwie Muzyki
7 listopada 2010 - 12:00
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
16 322teatr