Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 2 czerwca 2022, czwartek» 19:30
- 1 czerwca 2022, środa» 19:30
Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
Kabaretus Fraszka „Grau”
19 marca 2011 - 19:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
17 010teatr
Spektakl dla dzieci „O Smoku Wiosennym, Zielonym przez wszystkich chwalonym”.
19 marca 2011 - 12:30
BOK Estrady 112
Estrady 112 Warszawa
17 396teatr
Nigdy
19 marca 2011 - 18:00
Bemowskie Centrum Kultury
Górczewska 201 Warszawa
17 123teatr
Teatr improwizowany KLANCYK zaprasza na spektakl Komora maszyny losującej jest pusta
17 marca 2011 - 20:00
Klub Solec
Solec 44 Warszawa
17 167teatr
Ostatni tatuś
17 marca 2011 - 11:00jest więcej terminów
Teatr Lalka
Palac Kultury i Nauki Plac Defilad 1 00-901 Warszawa Warszawa
16 865teatr
Dzień Świętego Patryka
17 marca 2011 - 11:00, 19:00
Teatr Rampa
ul. Kołowa 20 Warszawa
16 869teatr
Jubileusz pracy artystycznej Cezarego Pazury
17 marca 2011 - 19:00
Sala Kongresowa
Pl. Defilad 1 Warszawa
17 658teatr
Pan Tadeusz i inne obce języki
17 marca 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
17 088teatr
Motyle są wolne
17 marca 2011 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Kamienica
al. Solidarności 93 Warszawa
16 835teatr
Salon Zofii Nałkowskiej
16 marca 2011 - 18:00
Biblioteka Publiczna m.st.Warszawy, Biblioteka Główna woj.mazowieckiego
Koszykowa 26/28 Warszawa
16 986teatr
Mała Królewna
14 marca 2011 - 17:30
Dom Kultury Praga
ul. Dąbrowszczaków 2 Warszawa
17 270teatr
Jekyll&Hyde
14 marca 2011 - 19:00
Klub Chwila
ul. Ogrodowa 31/35 Warszawa
17 071teatr
Pinokio
14 marca 2011 - 10:00, 12:00jest więcej terminów
Teatr Lalek Guliwer
ul. Różana 16 Warszawa
17 188teatr
Tańczmy Bacha
13 marca 2011 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Wielki - Opera Narodowa
pl. Teatralny 1 Warszawa
16 923teatr
Przygody Sindbada Żeglarza
13 marca 2011 - 12:00jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawa
16 441teatr
Tańczmy Bacha
13 marca 2011 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Wielki - Opera Narodowa
pl. Teatralny 1 Warszawa
16 624teatr
Udając ofiarę
13 marca 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Współczesny
ul. Mokotowska 13 Warszawa
16 971teatr