SKORYK | DVOŘÁK | BEETHOVEN Koncert z udziałem laureatki konkursu Młody Muzyk Roku 2022
- 4 czerwca 2022, sobota» 19:00
Myrosław Skoryk Melodia a-moll
Antonín Dvořák Koncert skrzypcowy a-moll op. 53
Milena Pioruńska | skrzypce
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Marek Wroniszewski | dyrygent
Ludwig van Beethoven IV Symfonia B-dur op. 60
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Emilia Głombica | dyrygent
Jedyny koncert skrzypcowy Antonína Dvořáka został zainspirowany w roku 1879 sugestią jego berlińskiego wydawcy Simrocka, po wielkim sukcesie opublikowanych rok wcześniej Tańców słowiańskich. Czeski kompozytor pragnął zadedykować dzieło wielkiemu skrzypkowi Josephowi Joachimowi, przyjacielowi Brahmsa, dzięki któremu go poznał. Joachim dokonał przeglądu pierwszej wersji partytury, sugerując wiele poprawek, które Dvořák skwapliwie wprowadził (jak twierdził – „zmienił niemal każdy takt”); w 1882 skrzypek znów przejrzał dzieło, proponując skróty i zmiany w instrumentacji. Jednak ostateczny rezultat chyba go nie zadowolił, gdyż nigdy nie wykonał koncertu publicznie (jedynie podczas próby w berlińskiej Musikhochschule). W prawykonaniu w Teatrze Narodowym w Pradze (1883) wziął więc ostatecznie udział przyjaciel kompozytora, František Ondříček. Przyczyny rezerwy Joachima nie są znane, ale być może zraziła go oryginalna forma dzieła, którego pierwsza część łączy elementy sonatowego allegra i ronda, bez „typowej” orkiestrowej ekspozycji tematów. Utwór przenikają elementy stylizowanej słowiańskiej melodyki oraz typowego dla swego twórcy liryzmu (zwłaszcza w niezwykle śpiewnej, urzekającej części drugiej), daje też soliście okazję wirtuozowskiego popisu. Publiczność koncertu podziwiać będzie talent Mileny Pioruńskiej, wyróżnionej możliwością występu z naszą Orkiestrą laureatki konkursu Młody Muzyk Roku 2022, która już w lipcu będzie reprezentować Polskę na 20. Konkursie Eurowizji dla Młodych Muzyków w Montpellier we Francji. Swą przygodę ze skrzypcami rozpoczęła w wieku pięciu lat, jest uczennicą Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Mieczysława Karłowicza, szczyci się już bogatym artystycznym dorobkiem – jako solistka wystąpiła w ponad 150 koncertach, także z orkiestrami. Zaprezentowała się w 55 miastach, w tym przed publicznością w Polsce, Moskwie, Paryżu, Zurychu, Brukseli oraz Berlinie. Wzięła łącznie udział w ponad 30 konkursach w kraju i za granicą, zdobywając w nich nagrody i wyróżnienia.
Czwarta Symfonia Beethovena zdaje się pozostawać nieco w cieniu swych przesławnych nieparzystych „sąsiadek”, a przecież także jest dziełem genialnym, choć w odróżnieniu od tamtych nie mierzy się tytanicznie z przeciwnościami losu, lecz raczej afirmuje wszystko to, co dobre, piękne i radosne. Jest – według Schumanna – jak „smukła grecka dziewczyna pomiędzy olbrzymami z Północy”. W 1806 kompozytor poznał arystokratę Franza von Oppersdorffa, rezydującego w śląskim Głogówku i utrzymującego tam niezłą orkiestrę. Podczas pobytu mistrza wykonano II Symfonię, a muzykalny książę zamówił dwa kolejne dzieła tego gatunku (oferując wysoką zaliczkę). Jedną z nich stać się miała Symfonia G-dur (drugiej się nie doczekał): bardzo pogodna, niepozbawiona przekornego humoru, odwołująca się do haydnowskiego dziedzictwa. Poprzedza ją tajemniczy wstęp, który zdaje się zapowiadać coś dramatycznego – tym większy kontrast przynosi pełna żywiołowej radości, obfitująca w dynamiczne kontrasty część pierwsza. Adagio wyłamuje się ze schematu „epizodu lirycznego” – ma ciekawą, doskonałą w proporcjach strukturę i mieni się bogactwem różnorodnych emocji; bardziej niż inne odcinki tego dzieła zwiastuje uniesienia romantyków. Następujący po menuecie finał swym radosnym, chwilami wręcz burleskowym (solo fagotu!) nastrojem koresponduje z częścią pierwszą; wielkiej energii nie towarzyszy tu – częsty przecież u Beethovena – patos i heroizm. Nagromadzenie cech nowatorskich i retrospektywnych, szczególny rodzaj muzycznego humoru – te cechy przesądziły o raczej chłodnym przyjęciu i dość długim niezrozumieniu tej symfonii, docenionej dopiero w XX stuleciu.
Pierwszą część koncertu poprowadzi Marek Wroniszewski, zastępca dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, zaś IV Symfonią Beethovena w części drugiej zadyryguje Emilia Głombica – będzie to jej koncert dyplomowy wieńczący studia dyrygentury symfoniczno-operowej w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie w klasie prof. dr. hab. Mirosława Jacka Błaszczyka. [pmac]
Bilety normalne: 30 zł / miejsce Bilety ulgowe: 20 zł / miejsce • dla uczniów, studentów do ukończenia 26 roku życia, emerytów i rencistów oraz osób po 70 roku życia; • uczniów szkół muzycznych i baletowych oraz studentów uczelni muzycznych i muzykologii.
Bilety: eBilet, Polskie Radio – bilety 24 oraz w kasie biletowej Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie
Patronat medialny: TVP Kultura, Presto, polmic.pl
Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców
KONCERTY PRZY ŚWIECACH
23 listopada 2024 - 19:00 | KUP-BILET 21:00 | KUP-BILETjest więcej terminów
Sala Koncertowa Fryderyk
Podwale 13/15 Warszawa
6 006muzyka
Romet Comet American Songs | Koncert | Garaż Artystyczny
23 listopada 2024 - 20:00
Garaż Artystyczny
ul. Wałbrzyska 11 Warszawa
1 509muzyka
"Jazz Cinema" Rafał Dubicki
23 listopada 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 75zł
Bielska 30 Event Space
ul. Bielska 30 Warszawa
915muzyka
Pola Negri "Born in Poland, made in Germany, stolen by Hollywood"
23 listopada 2024 - 16:00 | KUP-BILET | 139zł
Studio Buffo
ul. Konopnickiej 6 Warszawa
1 851teatr
HI§TORY / MICHAŁ DOBRZYŃSKI – PRAPREMIERA
23 listopada 2024 - 19:00
Teatr Królewski w Muzeum Łazienki Królewskie
Agrykola 1 Warszawa
3 632muzyka
Stand-up Big Mic - Warsaw Stand-up x Roman Kostelecki
23 listopada 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 25złjest więcej terminów
Świetlica Wolności
ul Nowy świat 6/12 Warszawa
1 977teatr
DIRE STRAITS LAGACY ,,World Tour".
23 listopada 2024 - 20:00 | KUP-BILET | 159zł
Arena Ursynów
ul. Pileckiego 122 Warszawa
11 770teatr
The Greatest French Songs
23 listopada 2024 - 17:00 | KUP-BILET | 190zł 20:00 | KUP-BILET | 270zł
Audytorium Muzeum Historii Polski
Ul. Gwardii 1 Warszawa
34 227teatr
Trasa stand-up "Piesek"
23 listopada 2024 - 17:00 | KUP-BILET | 55zł
Dom Kultury Stokłosy
Wacława Lachmana 5 Warszawa
57 400teatr