koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365
zmodyfikowano  2 lata temu  »  

V FESTIWAL POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ / MUZYKA POLSKA / DZIADY – WIDMA

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 16 205 wyświetleń od 23 maja 2022

„Pospólstwo więc święci Dziady tajemnie w kaplicach lub pustych domach niedaleko cmentarza […]” – pisał Adam Mickiewicz we wstępie do II części słynnego dramatu. Być może sam brał niegdyś udział w tym ludowym obrządku, w którym pogański zwyczaj mieszał się z chrześcijańską tradycją. Niewykluczone, że i Moniuszko miał sposobność uczestniczenia w obrzędzie Dziadów, choć dziś trudno znaleźć na to dowody. Nie ulega jednak wątpliwości, że natchnieniem dla kompozytora była Mickiewiczowska poezja – Moniuszko doskonale wydobył w Widmach naturalną muzyczność tkwiącą w opisanym przez Mickiewicza rytuale. Silna integracja pierwiastka literackiego i muzycznego sprawiła, że dzieło to jest uważane za jeden z najświetniejszych przykładów romantycznej kantaty. Pierwsze wzmianki o planach umuzycznienia dramatu narodowego wieszcza znajdujemy w korespondencji Moniuszkowskiej już u progu lat pięćdziesiątych XIX wieku. Natomiast prapremiera ukończonej kantaty scenicznej odbyła się w Salach Redutowych Teatru Wielkiego w drugą rocznicę wybuchu Powstania Styczniowego – 22 stycznia 1865 roku. Kompozycja wzbudziła zachwyt publiczności. Jeszcze w tym samym roku równie entuzjastycznie przyjęto Widma we Lwowie. Jakże silne wrażenie musiało wywrzeć na zniewolonym przez zaborców narodzie tak żywe wspomnienie dawnych obrządków…
Przesłanie zaklęte w Mickiewiczowskich wersach jest uniwersalne, a fascynacja tajemniczym misterium trwa do dziś. Dowodem na to jest niegasnąca popularność przedstawienia, którym Polska Opera Królewska zainaugurowała pierwszy sezon swojej działalności.

Patronem medialnym Festiwalu jest 🟡Onet.

Partnerem Festiwalu jest 💧Primavera.

KIEROWNICTWO MUZYCZNE Tadeusz Karolak

INSCENIZACJA, SCENOGRAFIA, REŻYSERIA Ryszard Peryt

KOSTIUMY Marlena Skoneczko

REŻYSERIA ŚWIATEŁ Paulina Góral

PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO Jakub Szafrański

PROJEKCJE Grzegorz Rogala, Marek Zamojski

ASYSTENT REŻYSERA Sławomir Jurczak

INSPICJENT Agnieszka Orlikowska

◆ OBSADA ◆

DAWNY AKTOR Sławomir Jurczak

GUŚLARZ Adam Kruszewski

STARZEC Bogdan Śliwa

ANIOŁEK – JÓZIO Andrzej Gręziak

ANIOŁEK – RÓZIA Anna Parysz-Liubajeva

WIDMO Witold Żołądkiewicz

KRUK Jakub Kordas

SOWA Monika Szwajnos

DZIEWCZYNA Iwona Lubowicz

Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej

Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej

DYRYGENT Tadeusz Karolak

Bilety 👉
https://ewejsciowki.pl/embedded/rezerwacja/220913

zmodyfikowano  2 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ