koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  2 lata temu  »  

V FESTIWAL POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ / MUZYKA POLSKA / STRASZNY DWÓR

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 17 389 wyświetleń od 23 maja 2022

Straszny dwór Stanisława Moniuszki realizowany był przez Polską Operę Królewską w momencie szczególnym. Z jednej strony premiera tej patriotycznej opery stanowiła podsumowanie obchodów setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Z drugiej – otwierała ona rok 2019, ustanowiony Uchwałą Sejmu RP Rokiem Stanisława Moniuszki. W przedstawieniu w reżyserii śp. Ryszarda Peryta występują znakomici soliści, zespół wokalny i orkiestra Polskiej Opery Królewskiej.
„Ciągłe zdrowie tylko cieszy i praca, do której, jako jedynej prawdziwej bieżących klęsk pocieszycielki, wróciłem z zapałem po długim wypoczynku…” – tak pisał Moniuszko do przyjaciela, pochylając się na powrót nad rozpoczętym w 1861 roku rękopisem Strasznego dworu. Wstrząśnięty klęską powstania styczniowego, kompozytor stworzył dzieło ku pokrzepieniu serc, na wzór Mickiewiczowskiego Pana Tadeusza.
Prapremiera Strasznego dworu miała miejsce w Warszawie 28 września 1865. Mimo entuzjastycznego przyjęcia przez publiczność, opera została zdjęta z afisza zaledwie po trzech przedstawieniach. Carska cenzura szybko bowiem dostrzegła urzekającą atmosferę polskości zawartą zarówno w treści libretta przygotowanego przez Jana Chęcińskiego, jak i w samej muzyce. Moniuszko sięgnął nie tylko po rytmy charakterystyczne dla polskich tańców, ale też po szereg innych środków muzycznych. W ariach i chórach pobrzmiewają więc nawiązania a to do rodzimego folkloru, a to do lirycznych tradycji romantycznej pieśni. Jakże wzruszające w czasach niewoli musiały być wspomnienia dawnej obrzędowości. Jak znacząco musiała wybrzmiewać słynna aria z kurantem, w której pod słowami tęsknoty za zmarłą matką kryje się nieutulone łkanie nad losem zniewolonej ojczyzny…

Patronem medialnym Festiwalu jest 🟡Onet.

Partnerem Festiwalu jest 💧Primavera.

DYRYGENT Dawid Runtz

INSCENIZACJA, SCENOGRAFIA, REŻYSERIA Ryszard Peryt

KOSTIUMY I REKWIZYTY Marlena Skoneczko

REŻYSERIA ŚWIATEŁ Piotr Rudzki

PROJEKCJE Marek Zamojski

PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO Jakub Szafrański

ASYSTENT DYRYGENTA Karol Szwech

I ASYSTENT REŻYSERA Sławomir Jurczak

II ASYSTENT REŻYSERA Agnieszka Kozłowska

INSPICJENT Agnieszka Orlikowska

◆ OBSADA ◆

MIECZNIK – Adam Kruszewski

HANNA – Gabriela Kamińska

JADWIG – Monika Ledzion-Porczyńska

DAMAZY – Mateusz Zajdel

STEFAN – Jacek Szponarski

ZBIGNIEW – Paweł Michalczuk

CZEŚNIKOWA – Aneta Łukaszewicz

SKOŁUBA – Sławomir Jurczak

MACIEJ – Robert Szpręgiel

MARTA – Małgorzata Bartkowska

GRZEŚ – Mikołaj Zgódka

STARA NIEWIASTA – Ewa Mikulska

Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej

Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej

Bilety 👉
https://ewejsciowki.pl/embedded/rezerwacja/220915

zmodyfikowano  2 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ