koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  2 lata temu  »  

MOZART | SKORYK | BACEWICZ | MOSS

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 9 286 wyświetleń od 27 maja 2022

Transmisja na kanale YouTube i na www.sinfoniaiuventus.pl

Wykonawcy

Piotr Baron | saksofon

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa

Mirosław Jacek Błaszczyk | dyrygent

Program

Wolfgang Amadeus Mozart – Symfonia nr 41 C-dur KV 551 „Jowiszowa”


Myrosław Skoryk – Melodia a-moll

Grażyna Bacewicz – Uwertura na orkiestrę

Piotr Moss – Concerto malinconico na saksofon tenorowy i orkiestrę PRAWYKONANIE

Motoryczna, pełna energii, skrząca efektownymi brzmieniami Uwertura na orkiestrę Grażyny Bacewicza powstawała w trudnym czasie niemieckiej okupacji, a swą premierę miała podczas jednej z pierwszych dużych powojennych imprez muzycznych – Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej w Krakowie pod batutą Mieczysława Mierzejewskiego. Kompozytorka studiowała w Paryżu u Nadii Boulanger, a do ostatniej generacji uczniów tej znakomitej mistrzyni, szczególnie cenionej przez wielu twórców polskich, należy także niezwykle wszechstronny twórca, od dekad mieszkający we Francji, lecz stale obecny również na polskich estradach Piotr Moss (innymi jego mistrzami byli też sama Grażyna Bacewicz, a także Piotr Perkowski i Krzysztof Penderecki).

Jego nowy utwór, Concerto malinconico na saksofon tenorowy i orkiestrę, powstał specjalnie dla Piotra Barona, a sam autor tak o tej inspiracji pisał: „...zareagowałem na tę propozycję entuzjastycznie. Saksofon od wielu już lat znajduje się w orbicie moich zainteresowań kompozytorskich, a lista napisanych przeze mnie utworów na ten instrument jest już bardzo długa. Poetyckie interpretacje Ellingtona grane przez Piotra Barona skierowały moje kompozytorskie myślenie w kierunku pewnej melancholii, której saksofon tenorowy plus Piotr Baron są, myślę, znakomitymi reprezentantami. Dodać trzeba, że zamawiając koncert saksofonowy u kompozytora muzyki klasycznej chciał Piotr Baron być może wrócić niejako do swoich muzycznych korzeni. A kompozytor z kolei był ciekawy, jak zabrzmi jego muzyka widziana przez pryzmat doświadczeń jazzowych tego wspaniałego muzyka. Utwór jest jednoczęściowy, złożony z kilku wyraźnych epizodów przedzielonych intermediami, w których jest miejsce na improwizacje saksofonu”.

Piotr Baron, dyrektor Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, od dekad należy do czołowych postaci polskiej sceny jazzowej i choć sięga z powodzeniem po różne odmiany saksofonu, to w ankiecie „Jazz Top” pisma „Jazz Forum” wskazywany jest jako mistrz zwłaszcza w kategorii saksofonu tenorowego. Lider licznych zespołów, muzyk współpracujący z najwybitniejszymi artystami w Polsce i za granicą, ma w swym przebogatym dorobku także liczne przedsięwzięcia łączące sfery jazzu i muzyki poważnej; ma także doświadczenia kompozytorskie.

Trwają dyskusje, od kogo pochodzi nazwa Symfonii C-dur Mozarta – „Jowiszowej” (nie od autora, pojawiła się w XIX wieku), wskazująca na „boską” perfekcję i potęgę. Romantyczni komentatorzy wypowiadali się o tej symfonii ze szczególną emfazą i podziwem, zwłaszcza z uwagi na olśniewający, rozbudowany finał wykorzystujący środki kształtowania polifonicznego i fascynującą harmonikę. Trzydziestodwuletni Mozart nie pisał go jako „pożegnania” ze światem symfonii, ani jako muzycznego testamentu, los sprawił jednak, że dzieło miało się okazać jego opus ultimum tego gatunku. Widzieć w nim można – założony czy nie – piękny hołd dla sztuki uwielbianych mistrzów: Bacha, Haendla i braci Haydnów.

Wyrazem solidarności naszej Orkiestry z narodem Ukrainy będzie (powtarzane podczas kolejnych koncertów) wykonanie Melodii a moll Myrosława Skoryka. Wzruszająca, romantyczna w wyrazie Melodia powstała do filmu Vysokij Pierieval z 1981 roku i zyskała popularność w wielu różnych opracowaniach. Wykonywano ją także podczas uroczystości żałobnych ku czci ofiar zrywu na Majdanie na przełomie 2013/2014, mordowanych przez Rosjan i siły sprzyjające marionetkowemu przywódcy Wiktorowi Janukowyczowi.

Dyrygent wieczoru, Mirosław Jacek Błaszczyk, to postać doskonale znana słuchaczom naszych koncertów, jest obecnie członkiem Rady Artystycznej – koordynatorem ds. artystycznych Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. Kierował Państwową Orkiestrą Symfoniczną w Zabrzu, filharmoniami w Białymstoku, Poznaniu, Filharmonią Śląską (prowadził ją z powodzeniem przez dwie dekady), w koncertowym dorobku ma imponującą liczbę występów oraz nagrań z najważniejszymi zespołami krajowymi i zagranicznymi Od 1999 jest dyrektorem artystycznym i jurorem Międzynarodowych Konkursów Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach (a także wielu innych ważnych konkursów dyrygenckich).

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

Patronat medialny: TVP Kultura, Presto, polmic.pl Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców

Na koncert dostępne są bezpłatne wejściówki! Miejsca są numerowane, a liczba miejsc ograniczona. Prosimy o wysyłanie zgłoszeń do 15 czerwca 2022 roku na adres mailowy bilety@sinfoniaiuventus.pl wraz z podaniem liczby miejsc (maksymalnie 4 miejsca na 1 zgłoszenie) oraz imion i nazwisk osób chcących wziąć udział w wydarzeniu. Każdy otrzyma od nas potwierdzenie przyznania wejściówki/wejściówek, co będzie jednoznaczne z możliwością uczestniczenia w koncercie. Wejściówki będą wydawane w dniu koncertu, na godzinę przed rozpoczęciem, w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.

autor:
zmodyfikowano  2 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ