koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  2 lata temu  »  

II FESTIWAL BAROKOWY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ / MONTEVERDI / SÌ DOLCE È'L TORMENTO – PREMIERA

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 13 980 wyświetleń od 4 lipca 2022

Claudio Monteverdi osiągnął niedoścignione mistrzostwo w odmalowywaniu za pomocą dźwięków literackich historii oraz stanów duszy bohaterów. Jego niezwykła elokwencja i wyrafinowana wrażliwość znajdują odzwierciedlenie w bogatej twórczości wokalno-instrumentalnej. I choć tylko nieliczne madrygały z założenia mają charakter sceniczny, to sugestywność przekazu większości jego muzycznych opowieści stała się dla artystów Polskiej Opery Królewskiej inspiracją do kreacji nowego spektaklu na kanwie wybranych utworów Mistrza. Trzy z nich pochodzą z wydanej w 1638 roku w Wenecji VIII księgi madrygałów – Madrigali guerrieri, et amorosi…, stanowiącej podsumowanie i syntezę twórczych dokonań w tym gatunku „boskiego Claudia”.
Wśród Canti guerrieri (pieśni wojennych) dominantę stanowi słynne Il combattimento di Tancredi e Clorinda, któremu Ewa Obniska nadała rangę „utworu niemającego odpowiednika nie tylko w jego [Monteverdiego] dorobku twórczym, ale i w całej literaturze muzycznej baroku”. Historia pojedynku zapisana na kartach poematu Tassa rozbrzmiewa doskonale oddanymi odgłosami bitwy oraz głębią emocji towarzyszących walce i jej tragicznemu finałowi, gdy Tankred rozpoznaje w zabitym przeciwniku ukochaną Kloryndę. Choć utwór jest esencją stylu wojennego, to i w nim kryje się wątek miłosny, będący tematem drugiej części VIII księgi z urzekającym Lamento della Ninfa czy opery-baletu Il ballo delle ingrate. W tym ostatnim utworze Monteverdi odmalowuje dźwiękami opisaną przez Rinucciniego historię Niewdzięcznic obojętnych wobec potęgi miłości. Pozostałe kompozycje składające się na warstwę muzyczną przedstawienia, już spoza VIII księgi, niosą nie mniejszą wyrazistość emocji oddaną za pomocą oryginalnych środków technicznych i nowatorskich rozwiązań. Konsekwencja w poszukiwaniu jak najdoskonalszych dźwiękowych odpowiedników literackich treści była wszak realizacją artystycznego credo kompozytora, by „mowa (poezja) była panią harmonii, nie sługą”.

◆ PROGRAM I WYKONAWCY ◆

CLAUDIO MONTEVERDI

• Si dolce è’l tormento SV 332

JAKUB FOLTAK kontratenor

• Quel sguardo sdegnosetto SV 247

DAGMARA BARNA sopran

• Il combattimento di Tancredi e Clorinda SV 153

TESTO – KAROL KOZŁOWSKI

CLORINDA – MARTA BOBERSKA

TANCREDI – MICHAŁ JANICKI

• Lamento della Ninfa SV 163 DAGMARA BARNA sopran

• Chiome d’oro, bel thesoro SV 143

JULITA MIROSŁAWSKA sopran

JAKUB FOLTAK kontratenor

• Il ballo delle ingrate SV 167

VENERE – DOROTA LACHOWICZ

AMOR – IWONA LUBOWICZ

PLUTONE – DARIUSZ GÓRSKI

UNA DELL’ INGRATE – MARTA BOBERSKA

OMBRE DELL’INFERNO – JULITA MIROSŁAWSKA, JAKUB FOLTAK, MICHAŁ JANICKI

QUATTRO INGRATE – DOROTA LACHOWICZ, IWONA LUBOWICZ, MARTA BOBERSKA, JULITA MIROSŁAWSKA

• Damigella tutta bella SV 235

JULITA MIROSŁAWSKA sopran

JAKUB FOLTAK kontratenor

• Zefiro torna e di soavi accenti SV 251

JULITA MIROSŁAWSKA sopran

JAKUB FOLTAK kontratenor

Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA

KRZYSZTOF GARSTKA kierownictwo muzyczne, dyrygent

REŻYSERIA, INSCENIZACJA RYSZARD MACIEJ NYCZKA

SCENOGRAFIA MARLENA SKONECZKO

PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI

INSPICJENTKA AGNIESZKA ORLIKOWSKA

Bilety 👉 https://ewejsciowki.pl/embedded/rezerwacja/223985

zmodyfikowano  2 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ