INFORMACJA:
II FESTIWAL BAROKOWY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ / MONTEVERDI / ORFEUSZ
- od: 16 września 2022, piątekdo: 17 września 2022, sobota

„Orfeusz Monteverdiego nie należy do tych jednoznacznych dzieł, które tłumaczą się tylko w jeden sposób i mają jedną warstwę, jedną płaszczyznę znaczeń. Przeciwnie – zaliczyć go trzeba do tych arcyutworów ludzkiego ducha, które komunikują nam znacznie więcej, niż ujawnia ich fabuła rozumiana dosłownie jako pewien ciąg wydarzeń dramatycznych” – tak pisze Ewa Obniska, autorytet najwyższej próby.
Zaiste, Monteverdi dokonał dzieła o kardynalnym znaczeniu dla dziejów kultury europejskiej. Tworząc sceniczną postać Muzyki, uwolnił muzykę od obowiązku dźwigania Słowa, a uczynił ją skrzydlatym żywiołem metafizycznej wolności Słowa. Dla Monteverdiego Muzyka była rzeczywistym i absolutnym początkiem opery, a paradoksalnie służyła prymatowi słowa. Dla tejże Muzyki kompozytor niejako stworzył Ołtarz – symboliczną przestrzeń jej rozbrzmiewania, tak by mogła definiować scenariusz ruchu – czyli t o p o – g r a f i ę Orfeusza: kompozycję, rytm, strukturę gestu, dynamikę wzajemnych relacji. Harmonizując śpiew i ruch w jednorodny kształt sceniczny stanowi pierwszą lekcję praktycznego postępowania reżysera z partyturą w operze.
Świadomość zamierzonego efektu muzycznego oraz możliwość uzyskania na scenie odpowiadającego mu efektu teatralnego jest perfekcyjnie, ale w sposób nieoczywisty zapisana w tekście partytury. Kompozytor zapisał językiem muzyki to, czego doświadczyć ma widz patrzący na przedstawienie. Gdy w ten sposób czytamy partyturę, udaje się nam ją przełożyć na znaki teatralne i doprowadzić do rezultatu scenicznego, którego siła i teatralna uroda nieporównywalna jest z jakimkolwiek innym rozwiązaniem.
Cała partytura Monteverdiego zbudowana jest z emocjonalnych i sonorycznych kontrastów. W swej strukturze nawiązuje do reguł dramaturgii w teatrze starożytnej Grecji. Monteverdi podkreśla całkowitą i absolutną jednorodność muzyki, nadając jej w ten sposób ascetyczny wymiar filozoficzny i mistyczny. Jego muzyka przedstawia w sposób widzialny to, co niewidzialne. W jego partyturze wyraziście widoczna jest orficka metafizyka oraz wzajemne przenikanie się trzech głównych żywiołów antyku: omoiosis – pathopois – katharsis, tworzących stylistyczną jedność i zupełnie nowy kształt ekspresji dla Prawdy, Dobra i Piękna, rozpiętych między „grecką filozofię” i „europejską teologię”.
Monteverdi w finale swojej genialnej opery to, co mitologiczne przenika tym, co teologiczne i ojciec (Apollo) wraz z synem (Orfeusz) wstępują do Nieba. Ten finał stanowi niezwykle ważny i znaczący akt dla całej późniejszej historii opery w Europie. To iście platońskie zakończenie, w którym miłość Orfeusza jest niewzruszona i pewna, a jego droga nie kończy się tu – na ziemi, lecz prowadzi do Ojca, do Nieba.
Orfeo Monteverdiego stanowi operową alegorię świata, która poprzez wiarę odsłania Nadzieję, która prowadzi ku Wiecznej Miłości.
Ryszard Peryt
KIEROWNICTWO MUZYCZNE KRZYSZTOF GARSTKA
ZESPOŁOWA REALIZACJA INSCENIZACJI W TEATRZE KRÓLEWSKIM:
ROMANA AGNEL, SŁAWOMIR JURCZAK, ANDRZEJ KLIMCZAK, MARLENA SKONECZKO, MAREK ZAMOJSKI
OPIEKA REŻYSERSKA SŁAWOMIR JURCZAK
KOSTIUMY I REKWIZYTY MARLENA SKONECZKO
RUCH SCENICZNY I GEST ROMANA AGNEL
PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI
ŚWIATŁA PIOTR RUDZKI, BARTŁOMIEJ KACZALSKI
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO JAKUB SZAFRAŃSKI
INSPICJENT AGNIESZKA ORLIKOWSKA
◆ OBSADA ◆
ORFEO Karol Kozłowski
EURIDICE, LA MUSICA Marta Boberska
SPERANZA Aneta Łukaszewicz
MESSAGGERA Anna Radziejewska
PROSERPINA Olga Pasiecznik
PASTORE (ALTO) Marcin Gadaliński
PASTORE (TENORE) Zbigniew Malak
PASTORE (TENORE) Mikołaj Zgódka
PASTORE (BASSO) Samuel Ferreira
NINFA Julita Mirosławska
CARONTE Sławomir Jurczak
PLUTONE Paweł Czekała
APOLLO, ECO Sylwester Smulczyński
Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej
Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA
DYRYGENT Krzysztof Garstka
Bilety 16.09.2022 👉 https://ewejsciowki.pl/embedded/rezerwacja/223987
Bilety 17.09.2022 👉 https://ewejsciowki.pl/embedded/rezerwacja/223988




OLD SCHOOL SKATE PARTY
od: 22 maja 2010 do: 23 maja 2010
Klub Karmel
ul. Kredytowa 6 Warszawa
17 823muzyka
OTWARTA TWARDA
23 maja 2010 - 12:00jest więcej terminów
Gmina Żydowska w Warszawie
ul. Twarda 6 Warszawa
56 060teatr
GUYS AND ROSES
23 maja 2010 - 06:00jest więcej terminów
Obiekt Znaleziony
pl. Małachowskiego 3 (w podziemiach Galerii Zachęta) Warszawa
17 784samorozwój
Stoner Ceremony IV
od: 22 maja 2010 do: 23 maja 2010
No Mercy
ul.Bema 65 Warszawa
18 293muzyka
Kim jest dyrygent
23 maja 2010 - 12:00
Dom Kultury Świt
Wysockiego 11 Warszawa
18 120muzyka
Kabaret PiC na Woli
22 maja 2010 - 13:00
Ulica Integracyjna
skwer przy ul. Brożka na Kole róg Deotymy Warszawa
38 633teatr
Piknik Rodzinny RÓWNI RAZEM
22 maja 2010 - 11:00
Park Praski
Ratuszowa 4 Warszawa
38 447teatr
***** FOR ACES ONLY *****
22 maja 2010 - 22:00
Restauracja Endorfina
ul. Foksal 2 Warszawa
19 332muzyka
Jazztronik w Klubie 55
22 maja 2010 - 20:00
Klub 55
Pałac Kultury i Nauki Warszawa
19 171muzyka
OLBRZYM I KURDUPEL!
22 maja 2010 - 21:00
Skład Butelek
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
17 913muzyka
Koncert Katarzyny Kownackiej
22 maja 2010 - 20:30
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
17 997muzyka
Domówka @ Skłot
22 maja 2010 - 21:00
Klub Muzyczny Skłot
Ząbkowska 5 Warszawa
19 244muzyka
Zespół Politechniki Warszawskiej w Przechyłach
22 maja 2010 - 21:00
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
18 061muzyka
Danced To Death vol. 8
22 maja 2010 - 21:00
Klub Saturator
11 Listopada 22 Warszawa
18 725muzyka
Carla Duo
22 maja 2010 - 18:00
Klub na Hożej 41
ul. Hoża 41/2 Warszawa
19 874muzyka
BEFOR a la MOLALA
od: 21 maja 2010 do: 22 maja 2010
MOLALA
Chłodna 48 / róg Wroniej Warszawa
18 485muzyka
2000 DIRTY DJS - Old Kitch Never Dies!
22 maja 2010 - 21:00
Zwiążmnie
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
17 858muzyka



























