INFORMACJA:
II FESTIWAL BAROKOWY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ / MONTEVERDI / ORFEUSZ
- od: 16 września 2022, piątekdo: 17 września 2022, sobota
„Orfeusz Monteverdiego nie należy do tych jednoznacznych dzieł, które tłumaczą się tylko w jeden sposób i mają jedną warstwę, jedną płaszczyznę znaczeń. Przeciwnie – zaliczyć go trzeba do tych arcyutworów ludzkiego ducha, które komunikują nam znacznie więcej, niż ujawnia ich fabuła rozumiana dosłownie jako pewien ciąg wydarzeń dramatycznych” – tak pisze Ewa Obniska, autorytet najwyższej próby.
Zaiste, Monteverdi dokonał dzieła o kardynalnym znaczeniu dla dziejów kultury europejskiej. Tworząc sceniczną postać Muzyki, uwolnił muzykę od obowiązku dźwigania Słowa, a uczynił ją skrzydlatym żywiołem metafizycznej wolności Słowa. Dla Monteverdiego Muzyka była rzeczywistym i absolutnym początkiem opery, a paradoksalnie służyła prymatowi słowa. Dla tejże Muzyki kompozytor niejako stworzył Ołtarz – symboliczną przestrzeń jej rozbrzmiewania, tak by mogła definiować scenariusz ruchu – czyli t o p o – g r a f i ę Orfeusza: kompozycję, rytm, strukturę gestu, dynamikę wzajemnych relacji. Harmonizując śpiew i ruch w jednorodny kształt sceniczny stanowi pierwszą lekcję praktycznego postępowania reżysera z partyturą w operze.
Świadomość zamierzonego efektu muzycznego oraz możliwość uzyskania na scenie odpowiadającego mu efektu teatralnego jest perfekcyjnie, ale w sposób nieoczywisty zapisana w tekście partytury. Kompozytor zapisał językiem muzyki to, czego doświadczyć ma widz patrzący na przedstawienie. Gdy w ten sposób czytamy partyturę, udaje się nam ją przełożyć na znaki teatralne i doprowadzić do rezultatu scenicznego, którego siła i teatralna uroda nieporównywalna jest z jakimkolwiek innym rozwiązaniem.
Cała partytura Monteverdiego zbudowana jest z emocjonalnych i sonorycznych kontrastów. W swej strukturze nawiązuje do reguł dramaturgii w teatrze starożytnej Grecji. Monteverdi podkreśla całkowitą i absolutną jednorodność muzyki, nadając jej w ten sposób ascetyczny wymiar filozoficzny i mistyczny. Jego muzyka przedstawia w sposób widzialny to, co niewidzialne. W jego partyturze wyraziście widoczna jest orficka metafizyka oraz wzajemne przenikanie się trzech głównych żywiołów antyku: omoiosis – pathopois – katharsis, tworzących stylistyczną jedność i zupełnie nowy kształt ekspresji dla Prawdy, Dobra i Piękna, rozpiętych między „grecką filozofię” i „europejską teologię”.
Monteverdi w finale swojej genialnej opery to, co mitologiczne przenika tym, co teologiczne i ojciec (Apollo) wraz z synem (Orfeusz) wstępują do Nieba. Ten finał stanowi niezwykle ważny i znaczący akt dla całej późniejszej historii opery w Europie. To iście platońskie zakończenie, w którym miłość Orfeusza jest niewzruszona i pewna, a jego droga nie kończy się tu – na ziemi, lecz prowadzi do Ojca, do Nieba.
Orfeo Monteverdiego stanowi operową alegorię świata, która poprzez wiarę odsłania Nadzieję, która prowadzi ku Wiecznej Miłości.
Ryszard Peryt
KIEROWNICTWO MUZYCZNE KRZYSZTOF GARSTKA
ZESPOŁOWA REALIZACJA INSCENIZACJI W TEATRZE KRÓLEWSKIM:
ROMANA AGNEL, SŁAWOMIR JURCZAK, ANDRZEJ KLIMCZAK, MARLENA SKONECZKO, MAREK ZAMOJSKI
OPIEKA REŻYSERSKA SŁAWOMIR JURCZAK
KOSTIUMY I REKWIZYTY MARLENA SKONECZKO
RUCH SCENICZNY I GEST ROMANA AGNEL
PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI
ŚWIATŁA PIOTR RUDZKI, BARTŁOMIEJ KACZALSKI
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO JAKUB SZAFRAŃSKI
INSPICJENT AGNIESZKA ORLIKOWSKA
◆ OBSADA ◆
ORFEO Karol Kozłowski
EURIDICE, LA MUSICA Marta Boberska
SPERANZA Aneta Łukaszewicz
MESSAGGERA Anna Radziejewska
PROSERPINA Olga Pasiecznik
PASTORE (ALTO) Marcin Gadaliński
PASTORE (TENORE) Zbigniew Malak
PASTORE (TENORE) Mikołaj Zgódka
PASTORE (BASSO) Samuel Ferreira
NINFA Julita Mirosławska
CARONTE Sławomir Jurczak
PLUTONE Paweł Czekała
APOLLO, ECO Sylwester Smulczyński
Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej
Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA
DYRYGENT Krzysztof Garstka
Bilety 16.09.2022 👉 https://ewejsciowki.pl/embedded/rezerwacja/223987
Bilety 17.09.2022 👉 https://ewejsciowki.pl/embedded/rezerwacja/223988
Carmina burana
19 kwietnia 2009 - 19:00
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawa
37 359teatr
Chak de Bollywood
18 kwietnia 2009 - 21:00
MigawkaRestauracja Klub Galeria
Nowogrodzka 22 Warszawa
15 492muzyka
FULL DISCO MASSACRE - 200 Dirtydjs und FullTandeta
18 kwietnia 2009 - 21:00
Jadłodajnia Filozoficzna
ul. Dobra 33/35 Warszawa
17 704muzyka
El marecky + dj Niko – Funky Shit!!
18 kwietnia 2009 - 21:00
Zwiążmnie
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
15 360muzyka
funfte strasse
18 kwietnia 2009 - 21:00
Lorelei
Widok 8 Warszawa
15 631muzyka
TRIODEON
18 kwietnia 2009 - 20:00
Casa Corsica
Chłodna 39/9 Warszawa
15 785muzyka
Piotr Lemański Kwartet - Piosenki polskie na kwartet jazzowy
18 kwietnia 2009 - 19:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
15 703muzyka
Wyciągnięci z Mesy
18 kwietnia 2009 - 19:00jest więcej terminów
TAVERNA 10B
Racławicka 139 Warszawa
15 302muzyka
Taniec z Dusiołem
18 kwietnia 2009 - 19:00
Dom Kultury Stokłosy
Lachmana 5 Warszawa
29 980samorozwój
Tylko we Lwowie
18 kwietnia 2009 - 17:00
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
15 771muzyka
DOPALACZE.COM – HAVE A GOOD FUN :- .
17 kwietnia 2009 - 21:00
The Fresh
Wawelska 5 Warszawa
15 873muzyka
FullTandeta Soundsystem - Sweet 80’s Crazy 90’s
17 kwietnia 2009 - 21:00
Zwiążmnie
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
15 196muzyka
Czerwony Tulipan - koncert!!!
17 kwietnia 2009 - 20:00
I LO im. B. Limanowskiego
ul. Felińskiego 15 Warszawa
15 659muzyka
Dj Adam Humility
17 kwietnia 2009 - 21:00
Projektor Klub
Białostocka 22 Warszawa
15 389muzyka
DJ JEKEJ vs. WWO - KONCERT W RYTMIE HIP HOPU!!!
17 kwietnia 2009 -
Klub Palladium
ul. Złota 9 Warszawa
15 882muzyka
koncert The Cuts w Hydrozagadce
16 kwietnia 2009 - 21:00
Klub Hydrozagadka
11 listopada 22 Warszawa
15 193muzyka
koncert Artybishops w Hydrozagadce
15 kwietnia 2009 - 21:00
Klub Hydrozagadka
11 listopada 22 Warszawa
15 184muzyka