INFORMACJA:
II FESTIWAL BAROKOWY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ / MONTEVERDI / ORFEUSZ
- od: 16 września 2022, piątekdo: 17 września 2022, sobota
„Orfeusz Monteverdiego nie należy do tych jednoznacznych dzieł, które tłumaczą się tylko w jeden sposób i mają jedną warstwę, jedną płaszczyznę znaczeń. Przeciwnie – zaliczyć go trzeba do tych arcyutworów ludzkiego ducha, które komunikują nam znacznie więcej, niż ujawnia ich fabuła rozumiana dosłownie jako pewien ciąg wydarzeń dramatycznych” – tak pisze Ewa Obniska, autorytet najwyższej próby.
Zaiste, Monteverdi dokonał dzieła o kardynalnym znaczeniu dla dziejów kultury europejskiej. Tworząc sceniczną postać Muzyki, uwolnił muzykę od obowiązku dźwigania Słowa, a uczynił ją skrzydlatym żywiołem metafizycznej wolności Słowa. Dla Monteverdiego Muzyka była rzeczywistym i absolutnym początkiem opery, a paradoksalnie służyła prymatowi słowa. Dla tejże Muzyki kompozytor niejako stworzył Ołtarz – symboliczną przestrzeń jej rozbrzmiewania, tak by mogła definiować scenariusz ruchu – czyli t o p o – g r a f i ę Orfeusza: kompozycję, rytm, strukturę gestu, dynamikę wzajemnych relacji. Harmonizując śpiew i ruch w jednorodny kształt sceniczny stanowi pierwszą lekcję praktycznego postępowania reżysera z partyturą w operze.
Świadomość zamierzonego efektu muzycznego oraz możliwość uzyskania na scenie odpowiadającego mu efektu teatralnego jest perfekcyjnie, ale w sposób nieoczywisty zapisana w tekście partytury. Kompozytor zapisał językiem muzyki to, czego doświadczyć ma widz patrzący na przedstawienie. Gdy w ten sposób czytamy partyturę, udaje się nam ją przełożyć na znaki teatralne i doprowadzić do rezultatu scenicznego, którego siła i teatralna uroda nieporównywalna jest z jakimkolwiek innym rozwiązaniem.
Cała partytura Monteverdiego zbudowana jest z emocjonalnych i sonorycznych kontrastów. W swej strukturze nawiązuje do reguł dramaturgii w teatrze starożytnej Grecji. Monteverdi podkreśla całkowitą i absolutną jednorodność muzyki, nadając jej w ten sposób ascetyczny wymiar filozoficzny i mistyczny. Jego muzyka przedstawia w sposób widzialny to, co niewidzialne. W jego partyturze wyraziście widoczna jest orficka metafizyka oraz wzajemne przenikanie się trzech głównych żywiołów antyku: omoiosis – pathopois – katharsis, tworzących stylistyczną jedność i zupełnie nowy kształt ekspresji dla Prawdy, Dobra i Piękna, rozpiętych między „grecką filozofię” i „europejską teologię”.
Monteverdi w finale swojej genialnej opery to, co mitologiczne przenika tym, co teologiczne i ojciec (Apollo) wraz z synem (Orfeusz) wstępują do Nieba. Ten finał stanowi niezwykle ważny i znaczący akt dla całej późniejszej historii opery w Europie. To iście platońskie zakończenie, w którym miłość Orfeusza jest niewzruszona i pewna, a jego droga nie kończy się tu – na ziemi, lecz prowadzi do Ojca, do Nieba.
Orfeo Monteverdiego stanowi operową alegorię świata, która poprzez wiarę odsłania Nadzieję, która prowadzi ku Wiecznej Miłości.
Ryszard Peryt
KIEROWNICTWO MUZYCZNE KRZYSZTOF GARSTKA
ZESPOŁOWA REALIZACJA INSCENIZACJI W TEATRZE KRÓLEWSKIM:
ROMANA AGNEL, SŁAWOMIR JURCZAK, ANDRZEJ KLIMCZAK, MARLENA SKONECZKO, MAREK ZAMOJSKI
OPIEKA REŻYSERSKA SŁAWOMIR JURCZAK
KOSTIUMY I REKWIZYTY MARLENA SKONECZKO
RUCH SCENICZNY I GEST ROMANA AGNEL
PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI
ŚWIATŁA PIOTR RUDZKI, BARTŁOMIEJ KACZALSKI
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO JAKUB SZAFRAŃSKI
INSPICJENT AGNIESZKA ORLIKOWSKA
◆ OBSADA ◆
ORFEO Karol Kozłowski
EURIDICE, LA MUSICA Marta Boberska
SPERANZA Aneta Łukaszewicz
MESSAGGERA Anna Radziejewska
PROSERPINA Olga Pasiecznik
PASTORE (ALTO) Marcin Gadaliński
PASTORE (TENORE) Zbigniew Malak
PASTORE (TENORE) Mikołaj Zgódka
PASTORE (BASSO) Samuel Ferreira
NINFA Julita Mirosławska
CARONTE Sławomir Jurczak
PLUTONE Paweł Czekała
APOLLO, ECO Sylwester Smulczyński
Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej
Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA
DYRYGENT Krzysztof Garstka
Bilety 16.09.2022 👉 https://ewejsciowki.pl/embedded/rezerwacja/223987
Bilety 17.09.2022 👉 https://ewejsciowki.pl/embedded/rezerwacja/223988
Beach Party II w DISCO NUMBER ONE
12 czerwca 2009 - 21:00
DISCO NUMBER ONE
al. Jerozolimskie 120 Warszawa
15 748muzyka
OLD KICZ NEVER DIES
12 czerwca 2009 - 21:30
Zwiążmnie
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
15 122muzyka
OPOWIEŚCI AFRYKAŃSKIE
12 czerwca 2009 - 20:00jest więcej terminów
HERBA THEA Herbaciarnia - Galeria
Bruna 20 Warszawa
15 716muzyka
Vivaldi goes Jazz – „Cztery Pory Roku” Antonio Vivaldiego w opracowaniu jazzowym.
11 czerwca 2009 - 17:00
AMFITEATR BEMOWO
Raginisa, róg Kryształowej Warszawa
15 718muzyka
Koncert The Analogs/Upside Down
11 czerwca 2009 - 20:00
Fonobar
ul. Wawelska 5 Warszawa
15 350muzyka
Warszawski Przegląd Talentów Karaoke „KARA – ROCKI 2009”
10 czerwca 2009 - 21:00jest więcej terminów
MigawkaRestauracja Klub Galeria
Nowogrodzka 22 Warszawa
15 521muzyka
SPOTKANIE Z KULTURĄ INDII
8 czerwca 2009 - 18:00
Centrum Artystyczne Radomska 13
ul. Radomska 13/21 Warszawa
16 129samorozwój
Wernisaż wystawy „Arly Jones. Ilustrador”, Hiszpania
8 czerwca 2009 - 19:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
36 626sztuka
Ukraińskie Śpiewne Łąki
7 czerwca 2009 - 19:00
Kościół pw. Chrystusa Króla Pokoju
Skaryszewska 12 Warszawa
15 799muzyka
Hiszpańska Niedziela na Solcu
7 czerwca 2009 - 12:00
Rynek Solecki
ul. Solec 61 Warszawa
15 701samorozwój
SREBRNE WESELE w Hydrozagadce
7 czerwca 2009 - 20:00
Klub Hydrozagadka
11 listopada 22 Warszawa
15 461muzyka
Zuo Kru, Manual Syntetic oraz Alterantive Squad
6 czerwca 2009 - 21:00
Projektor Klub
Białostocka 22 Warszawa
15 646muzyka
600V BEFORE WARSAW MASSIVE
6 czerwca 2009 - 21:00
Fonobar
ul. Wawelska 5 Warszawa
15 691muzyka
Święto Smolnej
6 czerwca 2009 - 12:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
36 620teatr
DIRTY DISCOTHEQUE
6 czerwca 2009 - 21:30
Klub Saturator
11 Listopada 22 Warszawa
16 108muzyka
B.O.R.Y.
6 czerwca 2009 - 20:00
TAVERNA 10B
Racławicka 139 Warszawa
15 873muzyka
Beatbox Session 2009
6 czerwca 2009 - 21:00
Klub Hydrozagadka
11 listopada 22 Warszawa
15 765muzyka