II FESTIWAL BAROKOWY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ / MONTEVERDI / ORFEUSZ
- od: 16 września 2022, piątekdo: 17 września 2022, sobota
„Orfeusz Monteverdiego nie należy do tych jednoznacznych dzieł, które tłumaczą się tylko w jeden sposób i mają jedną warstwę, jedną płaszczyznę znaczeń. Przeciwnie – zaliczyć go trzeba do tych arcyutworów ludzkiego ducha, które komunikują nam znacznie więcej, niż ujawnia ich fabuła rozumiana dosłownie jako pewien ciąg wydarzeń dramatycznych” – tak pisze Ewa Obniska, autorytet najwyższej próby.
Zaiste, Monteverdi dokonał dzieła o kardynalnym znaczeniu dla dziejów kultury europejskiej. Tworząc sceniczną postać Muzyki, uwolnił muzykę od obowiązku dźwigania Słowa, a uczynił ją skrzydlatym żywiołem metafizycznej wolności Słowa. Dla Monteverdiego Muzyka była rzeczywistym i absolutnym początkiem opery, a paradoksalnie służyła prymatowi słowa. Dla tejże Muzyki kompozytor niejako stworzył Ołtarz – symboliczną przestrzeń jej rozbrzmiewania, tak by mogła definiować scenariusz ruchu – czyli t o p o – g r a f i ę Orfeusza: kompozycję, rytm, strukturę gestu, dynamikę wzajemnych relacji. Harmonizując śpiew i ruch w jednorodny kształt sceniczny stanowi pierwszą lekcję praktycznego postępowania reżysera z partyturą w operze.
Świadomość zamierzonego efektu muzycznego oraz możliwość uzyskania na scenie odpowiadającego mu efektu teatralnego jest perfekcyjnie, ale w sposób nieoczywisty zapisana w tekście partytury. Kompozytor zapisał językiem muzyki to, czego doświadczyć ma widz patrzący na przedstawienie. Gdy w ten sposób czytamy partyturę, udaje się nam ją przełożyć na znaki teatralne i doprowadzić do rezultatu scenicznego, którego siła i teatralna uroda nieporównywalna jest z jakimkolwiek innym rozwiązaniem.
Cała partytura Monteverdiego zbudowana jest z emocjonalnych i sonorycznych kontrastów. W swej strukturze nawiązuje do reguł dramaturgii w teatrze starożytnej Grecji. Monteverdi podkreśla całkowitą i absolutną jednorodność muzyki, nadając jej w ten sposób ascetyczny wymiar filozoficzny i mistyczny. Jego muzyka przedstawia w sposób widzialny to, co niewidzialne. W jego partyturze wyraziście widoczna jest orficka metafizyka oraz wzajemne przenikanie się trzech głównych żywiołów antyku: omoiosis – pathopois – katharsis, tworzących stylistyczną jedność i zupełnie nowy kształt ekspresji dla Prawdy, Dobra i Piękna, rozpiętych między „grecką filozofię” i „europejską teologię”.
Monteverdi w finale swojej genialnej opery to, co mitologiczne przenika tym, co teologiczne i ojciec (Apollo) wraz z synem (Orfeusz) wstępują do Nieba. Ten finał stanowi niezwykle ważny i znaczący akt dla całej późniejszej historii opery w Europie. To iście platońskie zakończenie, w którym miłość Orfeusza jest niewzruszona i pewna, a jego droga nie kończy się tu – na ziemi, lecz prowadzi do Ojca, do Nieba.
Orfeo Monteverdiego stanowi operową alegorię świata, która poprzez wiarę odsłania Nadzieję, która prowadzi ku Wiecznej Miłości.
Ryszard Peryt
KIEROWNICTWO MUZYCZNE KRZYSZTOF GARSTKA
ZESPOŁOWA REALIZACJA INSCENIZACJI W TEATRZE KRÓLEWSKIM:
ROMANA AGNEL, SŁAWOMIR JURCZAK, ANDRZEJ KLIMCZAK, MARLENA SKONECZKO, MAREK ZAMOJSKI
OPIEKA REŻYSERSKA SŁAWOMIR JURCZAK
KOSTIUMY I REKWIZYTY MARLENA SKONECZKO
RUCH SCENICZNY I GEST ROMANA AGNEL
PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI
ŚWIATŁA PIOTR RUDZKI, BARTŁOMIEJ KACZALSKI
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO JAKUB SZAFRAŃSKI
INSPICJENT AGNIESZKA ORLIKOWSKA
◆ OBSADA ◆
ORFEO Karol Kozłowski
EURIDICE, LA MUSICA Marta Boberska
SPERANZA Aneta Łukaszewicz
MESSAGGERA Anna Radziejewska
PROSERPINA Olga Pasiecznik
PASTORE (ALTO) Marcin Gadaliński
PASTORE (TENORE) Zbigniew Malak
PASTORE (TENORE) Mikołaj Zgódka
PASTORE (BASSO) Samuel Ferreira
NINFA Julita Mirosławska
CARONTE Sławomir Jurczak
PLUTONE Paweł Czekała
APOLLO, ECO Sylwester Smulczyński
Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej
Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA
DYRYGENT Krzysztof Garstka
Bilety 16.09.2022 👉 https://ewejsciowki.pl/embedded/rezerwacja/223987
Bilety 17.09.2022 👉 https://ewejsciowki.pl/embedded/rezerwacja/223988
BRIT NIGHT: Dav Intergalactic, Gra Pozorów, Max Weber @ Hydrozagadka
28 maja 2009 - 19:00
Klub Hydrozagadka
11 listopada 22 Warszawa
15 460muzyka
Koncert New Life M.
28 maja 2009 - 19:00
Fabryka Trzciny
ul.Otwocka 14 Warszawa
16 100muzyka
Świt Żywych Muzyków
28 maja 2009 - 20:00
Projektor Klub
Białostocka 22 Warszawa
15 514muzyka
Grom w Tavernie 10B
28 maja 2009 - 20:00jest więcej terminów
TAVERNA 10B
Racławicka 139 Warszawa
15 457muzyka
NOCĄ PO SPODEM GWIAZD
27 maja 2009 - 18:00
Wypożyczalnia nr 21 Biblioteki Publicznej Dzielnicy Bielany
Wrzeciono 48 Warszawa
15 513samorozwój
Janusz Nastarowicz
27 maja 2009 - 20:00jest więcej terminów
TAVERNA 10B
Racławicka 139 Warszawa
15 522muzyka
Ławeczka Dla Kultury
3 maja 2009 - 09:30
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
15 648samorozwój
The Bartenders Support: Banda de Chicas
26 maja 2009 - 21:00
Platinium Club
Fredry 6 Warszawa
15 696muzyka
Tomasz BORY Borkowski & goście
26 maja 2009 - 20:00jest więcej terminów
TAVERNA 10B
Racławicka 139 Warszawa
15 817muzyka
BOOYAKA FONOMARKET
26 maja 2009 - 21:00jest więcej terminów
Fonobar
ul. Wawelska 5 Warszawa
15 664muzyka
Koncert - Świt Żywych Muzyków
8 maja 2009 - 20:00
Projektor Klub
Białostocka 22 Warszawa
15 625muzyka
Kabaretowa Scena Trójki
25 maja 2009 - 20:00
Piwnica Pod Harendą
Krakowskie Przedmieście 4/6 Warszawa
37 215teatr
WSZYSCY POCHODZIMY Z AFRYKI - TEGOROCZNE OBCHODY DNIA AFRYKI W WARSZAWIE
od: 24 maja 2009 do: 25 maja 2009
PASAŻ WIECHA
ZŁOTA Warszawa
15 889muzyka
Barwy Polski
25 maja 2009 - 19:00
Teatr Wielki - Opera Narodowa
pl. Teatralny 1 Warszawa
16 269muzyka
KARAOKE PLUS DYSKOTEKA
25 maja 2009 - 19:00jest więcej terminów
REMONT klub
ul. Waryńskiego 12 Warszawa
15 942muzyka
Zespół Przydrożny „Korzenne drogi”
24 maja 2009 - 17:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
16 393muzyka
Koncert Zespołu Reprezentacyjnego
24 maja 2009 - 17:30
Klub Tygmont
Mazowiecka 6/8 Warszawa
16 026muzyka