II FESTIWAL BAROKOWY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ / MONTEVERDI / ORFEUSZ
- od: 16 września 2022, piątekdo: 17 września 2022, sobota
„Orfeusz Monteverdiego nie należy do tych jednoznacznych dzieł, które tłumaczą się tylko w jeden sposób i mają jedną warstwę, jedną płaszczyznę znaczeń. Przeciwnie – zaliczyć go trzeba do tych arcyutworów ludzkiego ducha, które komunikują nam znacznie więcej, niż ujawnia ich fabuła rozumiana dosłownie jako pewien ciąg wydarzeń dramatycznych” – tak pisze Ewa Obniska, autorytet najwyższej próby.
Zaiste, Monteverdi dokonał dzieła o kardynalnym znaczeniu dla dziejów kultury europejskiej. Tworząc sceniczną postać Muzyki, uwolnił muzykę od obowiązku dźwigania Słowa, a uczynił ją skrzydlatym żywiołem metafizycznej wolności Słowa. Dla Monteverdiego Muzyka była rzeczywistym i absolutnym początkiem opery, a paradoksalnie służyła prymatowi słowa. Dla tejże Muzyki kompozytor niejako stworzył Ołtarz – symboliczną przestrzeń jej rozbrzmiewania, tak by mogła definiować scenariusz ruchu – czyli t o p o – g r a f i ę Orfeusza: kompozycję, rytm, strukturę gestu, dynamikę wzajemnych relacji. Harmonizując śpiew i ruch w jednorodny kształt sceniczny stanowi pierwszą lekcję praktycznego postępowania reżysera z partyturą w operze.
Świadomość zamierzonego efektu muzycznego oraz możliwość uzyskania na scenie odpowiadającego mu efektu teatralnego jest perfekcyjnie, ale w sposób nieoczywisty zapisana w tekście partytury. Kompozytor zapisał językiem muzyki to, czego doświadczyć ma widz patrzący na przedstawienie. Gdy w ten sposób czytamy partyturę, udaje się nam ją przełożyć na znaki teatralne i doprowadzić do rezultatu scenicznego, którego siła i teatralna uroda nieporównywalna jest z jakimkolwiek innym rozwiązaniem.
Cała partytura Monteverdiego zbudowana jest z emocjonalnych i sonorycznych kontrastów. W swej strukturze nawiązuje do reguł dramaturgii w teatrze starożytnej Grecji. Monteverdi podkreśla całkowitą i absolutną jednorodność muzyki, nadając jej w ten sposób ascetyczny wymiar filozoficzny i mistyczny. Jego muzyka przedstawia w sposób widzialny to, co niewidzialne. W jego partyturze wyraziście widoczna jest orficka metafizyka oraz wzajemne przenikanie się trzech głównych żywiołów antyku: omoiosis – pathopois – katharsis, tworzących stylistyczną jedność i zupełnie nowy kształt ekspresji dla Prawdy, Dobra i Piękna, rozpiętych między „grecką filozofię” i „europejską teologię”.
Monteverdi w finale swojej genialnej opery to, co mitologiczne przenika tym, co teologiczne i ojciec (Apollo) wraz z synem (Orfeusz) wstępują do Nieba. Ten finał stanowi niezwykle ważny i znaczący akt dla całej późniejszej historii opery w Europie. To iście platońskie zakończenie, w którym miłość Orfeusza jest niewzruszona i pewna, a jego droga nie kończy się tu – na ziemi, lecz prowadzi do Ojca, do Nieba.
Orfeo Monteverdiego stanowi operową alegorię świata, która poprzez wiarę odsłania Nadzieję, która prowadzi ku Wiecznej Miłości.
Ryszard Peryt
KIEROWNICTWO MUZYCZNE KRZYSZTOF GARSTKA
ZESPOŁOWA REALIZACJA INSCENIZACJI W TEATRZE KRÓLEWSKIM:
ROMANA AGNEL, SŁAWOMIR JURCZAK, ANDRZEJ KLIMCZAK, MARLENA SKONECZKO, MAREK ZAMOJSKI
OPIEKA REŻYSERSKA SŁAWOMIR JURCZAK
KOSTIUMY I REKWIZYTY MARLENA SKONECZKO
RUCH SCENICZNY I GEST ROMANA AGNEL
PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI
ŚWIATŁA PIOTR RUDZKI, BARTŁOMIEJ KACZALSKI
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO JAKUB SZAFRAŃSKI
INSPICJENT AGNIESZKA ORLIKOWSKA
◆ OBSADA ◆
ORFEO Karol Kozłowski
EURIDICE, LA MUSICA Marta Boberska
SPERANZA Aneta Łukaszewicz
MESSAGGERA Anna Radziejewska
PROSERPINA Olga Pasiecznik
PASTORE (ALTO) Marcin Gadaliński
PASTORE (TENORE) Zbigniew Malak
PASTORE (TENORE) Mikołaj Zgódka
PASTORE (BASSO) Samuel Ferreira
NINFA Julita Mirosławska
CARONTE Sławomir Jurczak
PLUTONE Paweł Czekała
APOLLO, ECO Sylwester Smulczyński
Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej
Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA
DYRYGENT Krzysztof Garstka
Bilety 16.09.2022 👉 https://ewejsciowki.pl/embedded/rezerwacja/223987
Bilety 17.09.2022 👉 https://ewejsciowki.pl/embedded/rezerwacja/223988
Chak De Bollywood - Arabic Jalwa
18 lipca 2009 - 21:00
MigawkaRestauracja Klub Galeria
Nowogrodzka 22 Warszawa
15 844muzyka
Garage is Back! Bassline massive 2
18 lipca 2009 - 21:00
Centralny Dom Qultury
Burakowska 12 Warszawa
16 690muzyka
Vampiriada # 81
18 lipca 2009 - 20:00
No Mercy
ul.Bema 65 Warszawa
15 876muzyka
Tribute to Michael Jackson
17 lipca 2009 - 21:00
Fonobar
ul. Wawelska 5 Warszawa
15 593muzyka
Club GUIDE
17 lipca 2009 - 21:00
MigawkaRestauracja Klub Galeria
Nowogrodzka 22 Warszawa
15 804muzyka
Noc z U2
17 lipca 2009 - 22:00jest więcej terminów
Multikino Mokotów
Puławska 17 Warszawajest więcej miejsc
410 791muzyka
Black Velvet
17 lipca 2009 - 20:00
TAVERNA 10B
Racławicka 139 Warszawa
15 802muzyka
KONCERT ZESPOŁU SOULKISS - KLUB HARENDA
16 lipca 2009 - 21:00
Klub Harenda
Krakowskie Przedmieście 4/6 Warszawa
16 191muzyka
RÓŻOWY Kolor Kuby w Amnesia Too!
16 lipca 2009 - 21:00
Amnesia Too
Wilcza 50/52 Warszawa
16 225muzyka
Bartek Król solo i Max Weber - koncert
16 lipca 2009 - 20:00
No Mercy
ul.Bema 65 Warszawa
16 247muzyka
Iberia reż. Carlos Saura
16 lipca 2009 - 18:00
Relax
Złota 8 Warszawa
53 109sztuka
Piana Party
15 lipca 2009 - 21:00
The Fresh
Wawelska 5 Warszawa
16 188muzyka
Pierwsze spotkanie Folkowe - Mierzejewski,Surma,Kądziołek
15 lipca 2009 - 20:00
TAVERNA 10B
Racławicka 139 Warszawa
15 790muzyka
Scarlet Violet IT i support
15 lipca 2009 - 20:00
No Mercy
ul.Bema 65 Warszawa
16 159muzyka
Szczęśliwi Żydzi oraz Odeskie motywy - LETNIE POKAZY POFESTIWALOWE
14 lipca 2009 - 19:30
Klubokawiarnia Mam Ochotę
ul. Grójecka 75 (OKO) Warszawa
31 915muzyka
Ashtray, Skóra Świata i Black & White
14 lipca 2009 - 20:00
No Mercy
ul.Bema 65 Warszawa
15 935muzyka
Have NO MERCY! - Wygraj sobie demo! - koncert
13 lipca 2009 - 20:00
No Mercy
ul.Bema 65 Warszawa
15 916muzyka