II FESTIWAL BAROKOWY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ / MONTEVERDI / ORFEUSZ
- od: 16 września 2022, piątekdo: 17 września 2022, sobota
„Orfeusz Monteverdiego nie należy do tych jednoznacznych dzieł, które tłumaczą się tylko w jeden sposób i mają jedną warstwę, jedną płaszczyznę znaczeń. Przeciwnie – zaliczyć go trzeba do tych arcyutworów ludzkiego ducha, które komunikują nam znacznie więcej, niż ujawnia ich fabuła rozumiana dosłownie jako pewien ciąg wydarzeń dramatycznych” – tak pisze Ewa Obniska, autorytet najwyższej próby.
Zaiste, Monteverdi dokonał dzieła o kardynalnym znaczeniu dla dziejów kultury europejskiej. Tworząc sceniczną postać Muzyki, uwolnił muzykę od obowiązku dźwigania Słowa, a uczynił ją skrzydlatym żywiołem metafizycznej wolności Słowa. Dla Monteverdiego Muzyka była rzeczywistym i absolutnym początkiem opery, a paradoksalnie służyła prymatowi słowa. Dla tejże Muzyki kompozytor niejako stworzył Ołtarz – symboliczną przestrzeń jej rozbrzmiewania, tak by mogła definiować scenariusz ruchu – czyli t o p o – g r a f i ę Orfeusza: kompozycję, rytm, strukturę gestu, dynamikę wzajemnych relacji. Harmonizując śpiew i ruch w jednorodny kształt sceniczny stanowi pierwszą lekcję praktycznego postępowania reżysera z partyturą w operze.
Świadomość zamierzonego efektu muzycznego oraz możliwość uzyskania na scenie odpowiadającego mu efektu teatralnego jest perfekcyjnie, ale w sposób nieoczywisty zapisana w tekście partytury. Kompozytor zapisał językiem muzyki to, czego doświadczyć ma widz patrzący na przedstawienie. Gdy w ten sposób czytamy partyturę, udaje się nam ją przełożyć na znaki teatralne i doprowadzić do rezultatu scenicznego, którego siła i teatralna uroda nieporównywalna jest z jakimkolwiek innym rozwiązaniem.
Cała partytura Monteverdiego zbudowana jest z emocjonalnych i sonorycznych kontrastów. W swej strukturze nawiązuje do reguł dramaturgii w teatrze starożytnej Grecji. Monteverdi podkreśla całkowitą i absolutną jednorodność muzyki, nadając jej w ten sposób ascetyczny wymiar filozoficzny i mistyczny. Jego muzyka przedstawia w sposób widzialny to, co niewidzialne. W jego partyturze wyraziście widoczna jest orficka metafizyka oraz wzajemne przenikanie się trzech głównych żywiołów antyku: omoiosis – pathopois – katharsis, tworzących stylistyczną jedność i zupełnie nowy kształt ekspresji dla Prawdy, Dobra i Piękna, rozpiętych między „grecką filozofię” i „europejską teologię”.
Monteverdi w finale swojej genialnej opery to, co mitologiczne przenika tym, co teologiczne i ojciec (Apollo) wraz z synem (Orfeusz) wstępują do Nieba. Ten finał stanowi niezwykle ważny i znaczący akt dla całej późniejszej historii opery w Europie. To iście platońskie zakończenie, w którym miłość Orfeusza jest niewzruszona i pewna, a jego droga nie kończy się tu – na ziemi, lecz prowadzi do Ojca, do Nieba.
Orfeo Monteverdiego stanowi operową alegorię świata, która poprzez wiarę odsłania Nadzieję, która prowadzi ku Wiecznej Miłości.
Ryszard Peryt
KIEROWNICTWO MUZYCZNE KRZYSZTOF GARSTKA
ZESPOŁOWA REALIZACJA INSCENIZACJI W TEATRZE KRÓLEWSKIM:
ROMANA AGNEL, SŁAWOMIR JURCZAK, ANDRZEJ KLIMCZAK, MARLENA SKONECZKO, MAREK ZAMOJSKI
OPIEKA REŻYSERSKA SŁAWOMIR JURCZAK
KOSTIUMY I REKWIZYTY MARLENA SKONECZKO
RUCH SCENICZNY I GEST ROMANA AGNEL
PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI
ŚWIATŁA PIOTR RUDZKI, BARTŁOMIEJ KACZALSKI
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO JAKUB SZAFRAŃSKI
INSPICJENT AGNIESZKA ORLIKOWSKA
◆ OBSADA ◆
ORFEO Karol Kozłowski
EURIDICE, LA MUSICA Marta Boberska
SPERANZA Aneta Łukaszewicz
MESSAGGERA Anna Radziejewska
PROSERPINA Olga Pasiecznik
PASTORE (ALTO) Marcin Gadaliński
PASTORE (TENORE) Zbigniew Malak
PASTORE (TENORE) Mikołaj Zgódka
PASTORE (BASSO) Samuel Ferreira
NINFA Julita Mirosławska
CARONTE Sławomir Jurczak
PLUTONE Paweł Czekała
APOLLO, ECO Sylwester Smulczyński
Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej
Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA
DYRYGENT Krzysztof Garstka
Bilety 16.09.2022 👉 https://ewejsciowki.pl/embedded/rezerwacja/223987
Bilety 17.09.2022 👉 https://ewejsciowki.pl/embedded/rezerwacja/223988
Van der Park
5 marca 2009 - 20:00jest więcej terminów
BOLEK Nowy
al. Niepodległości 211 Warszawa
15 381muzyka
G&I Gershwin
4 marca 2009 - 19:30jest więcej terminów
Teatr BAJKA
ul. Marszałkowska 138 Warszawa
35 360teatr
Marika
3 marca 2009 - 21:30
Hard Rock Cafe
ul. Złota 59 Warszawa
15 279muzyka
KABARETOWA SCENA TRÓJKI
2 marca 2009 - 20:00
Piwnica Pod Harendą
Krakowskie Przedmieście 4/6 Warszawa
35 622teatr
matelot : folk-rock
2 marca 2009 - 21:00
Gniazdo Piratów
Ogólna 5 Warszawa
15 722muzyka
matelot : folk-rock
5 marca 2008 - 20:00
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
15 429muzyka
Chopin.Muzyka.Listy
1 marca 2009 - 12:00
Galeria Wodozbiór - Łazienki Królewskie
Agrykola 1 Warszawa
15 698muzyka
RYZYKO i KULTURA OBSZCZYMURA
1 marca 2009 - 20:00
Klub Diuna
ul. Dobra 33/35 Warszawa
16 527muzyka
Artur Kaczor Kaczorek w Tavernie 10B
1 marca 2009 - 20:00jest więcej terminów
TAVERNA 10B
Racławicka 139 Warszawa
15 204samorozwój
Koncert w Cafe Skene- Jolanta Mórawska i Wojciech Suchań
28 lutego 2009 - 20:00
CAFE SKENE
Łochowska 31 Warszawa
15 589muzyka
SHOW NO MERCY # 20 !!!
28 lutego 2009 - 18:30
Klub Progresja
ul. Kaliskiego 15a Warszawa
16 316muzyka
Kabaret 41 „Republika marzeń”
28 lutego 2009 - 19:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
35 525teatr
Timişul
28 lutego 2009 - 19:00
Państwowe Muzeum Etnograficzne
ul. Kredytowa 1 Warszawa
15 817muzyka
Aphonia Live Band & WilsonSquare w Hydrozagadce
28 lutego 2009 - 21:00
Klub Hydrozagadka
11 listopada 22 Warszawa
15 432muzyka
Krzysztof Pełech - gitaraJan Jakub Bokun - klarnetDuo Guitarinet
28 lutego 2009 - 18:30
KobyłkaMiejski Ośrodek Kultury
Al.Jana Pawła II nr 22 Warszawa
15 237muzyka
FLASH CREEP w Tavernie 10B
28 lutego 2009 - 21:00
TAVERNA 10B
Racławicka 139 Warszawa
15 223samorozwój
M.A.R.S.E.L.L.!!!!!
28 lutego 2009 - 21:00jest więcej terminów
Projektor Klub
Białostocka 22 Warszawa
15 314muzyka