II FESTIWAL BAROKOWY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ / MONTEVERDI / ORFEUSZ
- od: 16 września 2022, piątekdo: 17 września 2022, sobota

„Orfeusz Monteverdiego nie należy do tych jednoznacznych dzieł, które tłumaczą się tylko w jeden sposób i mają jedną warstwę, jedną płaszczyznę znaczeń. Przeciwnie – zaliczyć go trzeba do tych arcyutworów ludzkiego ducha, które komunikują nam znacznie więcej, niż ujawnia ich fabuła rozumiana dosłownie jako pewien ciąg wydarzeń dramatycznych” – tak pisze Ewa Obniska, autorytet najwyższej próby.
Zaiste, Monteverdi dokonał dzieła o kardynalnym znaczeniu dla dziejów kultury europejskiej. Tworząc sceniczną postać Muzyki, uwolnił muzykę od obowiązku dźwigania Słowa, a uczynił ją skrzydlatym żywiołem metafizycznej wolności Słowa. Dla Monteverdiego Muzyka była rzeczywistym i absolutnym początkiem opery, a paradoksalnie służyła prymatowi słowa. Dla tejże Muzyki kompozytor niejako stworzył Ołtarz – symboliczną przestrzeń jej rozbrzmiewania, tak by mogła definiować scenariusz ruchu – czyli t o p o – g r a f i ę Orfeusza: kompozycję, rytm, strukturę gestu, dynamikę wzajemnych relacji. Harmonizując śpiew i ruch w jednorodny kształt sceniczny stanowi pierwszą lekcję praktycznego postępowania reżysera z partyturą w operze.
Świadomość zamierzonego efektu muzycznego oraz możliwość uzyskania na scenie odpowiadającego mu efektu teatralnego jest perfekcyjnie, ale w sposób nieoczywisty zapisana w tekście partytury. Kompozytor zapisał językiem muzyki to, czego doświadczyć ma widz patrzący na przedstawienie. Gdy w ten sposób czytamy partyturę, udaje się nam ją przełożyć na znaki teatralne i doprowadzić do rezultatu scenicznego, którego siła i teatralna uroda nieporównywalna jest z jakimkolwiek innym rozwiązaniem.
Cała partytura Monteverdiego zbudowana jest z emocjonalnych i sonorycznych kontrastów. W swej strukturze nawiązuje do reguł dramaturgii w teatrze starożytnej Grecji. Monteverdi podkreśla całkowitą i absolutną jednorodność muzyki, nadając jej w ten sposób ascetyczny wymiar filozoficzny i mistyczny. Jego muzyka przedstawia w sposób widzialny to, co niewidzialne. W jego partyturze wyraziście widoczna jest orficka metafizyka oraz wzajemne przenikanie się trzech głównych żywiołów antyku: omoiosis – pathopois – katharsis, tworzących stylistyczną jedność i zupełnie nowy kształt ekspresji dla Prawdy, Dobra i Piękna, rozpiętych między „grecką filozofię” i „europejską teologię”.
Monteverdi w finale swojej genialnej opery to, co mitologiczne przenika tym, co teologiczne i ojciec (Apollo) wraz z synem (Orfeusz) wstępują do Nieba. Ten finał stanowi niezwykle ważny i znaczący akt dla całej późniejszej historii opery w Europie. To iście platońskie zakończenie, w którym miłość Orfeusza jest niewzruszona i pewna, a jego droga nie kończy się tu – na ziemi, lecz prowadzi do Ojca, do Nieba.
Orfeo Monteverdiego stanowi operową alegorię świata, która poprzez wiarę odsłania Nadzieję, która prowadzi ku Wiecznej Miłości.
Ryszard Peryt
KIEROWNICTWO MUZYCZNE KRZYSZTOF GARSTKA
ZESPOŁOWA REALIZACJA INSCENIZACJI W TEATRZE KRÓLEWSKIM:
ROMANA AGNEL, SŁAWOMIR JURCZAK, ANDRZEJ KLIMCZAK, MARLENA SKONECZKO, MAREK ZAMOJSKI
OPIEKA REŻYSERSKA SŁAWOMIR JURCZAK
KOSTIUMY I REKWIZYTY MARLENA SKONECZKO
RUCH SCENICZNY I GEST ROMANA AGNEL
PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI
ŚWIATŁA PIOTR RUDZKI, BARTŁOMIEJ KACZALSKI
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO JAKUB SZAFRAŃSKI
INSPICJENT AGNIESZKA ORLIKOWSKA
◆ OBSADA ◆
ORFEO Karol Kozłowski
EURIDICE, LA MUSICA Marta Boberska
SPERANZA Aneta Łukaszewicz
MESSAGGERA Anna Radziejewska
PROSERPINA Olga Pasiecznik
PASTORE (ALTO) Marcin Gadaliński
PASTORE (TENORE) Zbigniew Malak
PASTORE (TENORE) Mikołaj Zgódka
PASTORE (BASSO) Samuel Ferreira
NINFA Julita Mirosławska
CARONTE Sławomir Jurczak
PLUTONE Paweł Czekała
APOLLO, ECO Sylwester Smulczyński
Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej
Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA
DYRYGENT Krzysztof Garstka
Bilety 16.09.2022 👉 https://ewejsciowki.pl/embedded/rezerwacja/223987
Bilety 17.09.2022 👉 https://ewejsciowki.pl/embedded/rezerwacja/223988




XXIV WARSZAWSKIE SPOTKANIA MUZYCZNE
16 maja 2010 - 19:00jest więcej terminów
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego
ul. Modzelewskiego 59 Warszawa
18 543muzyka
Janusz Strobel & Anna Stankiewicz
16 maja 2010 - 19:30
Jazzownia Liberalna
Jezuicka 1/3 Warszawa
18 468muzyka
Artbem Beltaine Celtic Music Feast 2010 - koncert Muzyki Celtyckiej.
16 maja 2010 - 18:00
AMFITEATR BEMOWO
Raginisa, róg Kryształowej Warszawa
18 686muzyka
Bemowskie Dni Kultury
od: 6 maja 2010 do: 16 maja 2010
Bemowskie Centrum Kultury
Górczewska 201 Warszawa
18 541muzyka
Festiwal polsko-białoruski -Muzyka Łączy-
od: 15 maja 2010 do: 16 maja 2010
No Mercy
ul.Bema 65 Warszawa
18 748muzyka
WEF- Noc Muzeów
15 maja 2010 - 21:00
ZachętaNardowa Galeria Sztuki
Plac Małachowskiego 3 Warszawa
18 795muzyka
Jazztronik w Klubie 55
15 maja 2010 - 20:00
Klub 55
Pałac Kultury i Nauki Warszawa
19 646muzyka
Becaye Aw w praCoVni
15 maja 2010 - 20:00
praCoVnia art club
ul. Popiełuszki 16 Warszawa
18 936muzyka
AKCJE FLUIDACJE w Noc Muzeów
15 maja 2010 - 19:00
Giełda Papierów Wartościowych
ul. Książęca 4 Warszawa
18 881muzyka
NIWEA & NAUKU
15 maja 2010 - 21:00
Eufemia
Krakowskie Przedmiescie 5 Warszawa
18 924muzyka
Kabaret PiC w Galerii Qadrat
15 maja 2010 - 21:00
Hotel Europejski - podziemia
Krakowskie Przedmieście 13 Warszawa
39 204teatr
Dj Hiro Szyma - Fuck This Pop!
15 maja 2010 - 21:00
Zwiążmnie
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
18 124muzyka
NOC MUZEÓW W SKŁADZIE BUTELEK
15 maja 2010 - 22:00
Skład Butelek
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
18 337muzyka
MOSCOW DEATH BRIGADE 15.05 Radio Lux.
15 maja 2010 - 20:13
klub Radio Luxembourg
ul. Górczewska 67 Warszawa
19 282muzyka
Purebeat.org night
15 maja 2010 - 21:26
Klub Muzyczny Skłot
Ząbkowska 5 Warszawa
18 761muzyka
Fantazja Psychedelic Trance Party
od: 14 maja 2010 do: 15 maja 2010
No Mercy
ul.Bema 65 Warszawa
18 352muzyka
Bory w PRZECHYŁACH
15 maja 2010 - 21:00jest więcej terminów
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
18 067muzyka

























