koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  2 lata temu  »  

NOSKOWSKI. KONCERT Z MAESTRO ANTONIM WITEM

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 11 510 wyświetleń od 20 lipca 2022

Wykonawcy
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Antoni Wit | dyrygent

Program
Zygmunt Noskowski:
I Symfonia A-dur i II Symfonia c-moll „Elegijna”

Do bardzo w swej epoce ważnych i prominentnych, dziś nieco – i jakże niesłusznie – zapomnianych postaci polskiego życia muzycznego należał Zygmunt Noskowski (1846-1909), kompozytor, pedagog, publicysta i organizator życia muzycznego, jedna z najwybitniejszych osobistości polskiej kultury w drugiej połowie XIX wieku. Zarazem wielki patriota, służący sprawie niepodległości swym talentem – muzyką o wyraźnych narodowych rysach i zaangażowaniem w ważne dla podtrzymania kulturowej tożsamości i tradycji działania. Był uczniem Apolinarego Kątskiego (skrzypce) i Stanisława Moniuszki (harmonia, kontrapunkt, podstawy kompozycji). W latach 1873-1874, dzięki stypendium Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego, studiował też w Akademie der Künste w Berlinie u Friedricha Kiela. W 1886 roku objął klasę kompozycji w Instytucie Muzycznym w Warszawie i w ciągu dwudziestu lat wykształcił całe pokolenie kompozytorów, w tym twórców Młodej Polski, z Karolem Szymanowskim, Grzegorzem Fitelbergiem, Ludomirem Różyckim na czele. Działał w wyjątkowo trudnych i ograniczających go warunkach zaboru rosyjskiego, zmagając się z systemem represji i cenzury, wśród ubóstwa obywateli i instytucji. Mimo to osiągnął bardzo wiele. Jako kompozytor tworzył w duchu późnoromantycznym. Napisał szereg dzieł orkiestrowych, w tym trzy symfonie, uwerturę Morskie Oko i poemat symfoniczny Step, kameralnych; komponował utwory fortepianowe, pieśni solowe i chóralne, kantaty (Świtezianka), opery (m.in. Livia Quintilla, Wyrok), balety (Święto ognia) i muzykę do sztuk teatralnych. Jego dokonania cechuje wysoki poziom warsztatu kompozytorskiego, indywidualny język muzyczny oraz obecność elementów narodowych w postaci przyswojonych i artystycznie opracowanych cech polskiego folkloru muzycznego, którego był znawcą. Wiele jego dzieł zawiera czytelne odwołania do muzyki polskiej: cytaty ludowych i narodowych melodii, rytmy polskich tańców; ujawniają też silny zmysł dramatyczny i rozwiniętą pracę tematyczną.
Szczególną dbałością otaczał pamięć polskich kompozytorów, jak Ignacy Feliks Dobrzyński czy zwłaszcza Stanisław Moniuszko, popularyzował również twórczość współczesnych sobie twórców, wśród nich swoich uczniów. Po śmierci został zapomniany nawet przez nich, jego dziełom odmówiono znaczenia w kontekście muzyki europejskiej, toteż w większości pozostały one w rękopisie. W zasadzie jedynym jego utworem, który utrzymał się w repertuarze, jest poemat symfoniczny Step. Dopiero z początkiem XXI wieku muzyka Zygmunta Noskowskiego zaczęła z wolna powracać na estrady koncertowe, pojawiły się także pierwsze wydania jego dotąd nieopublikowanych dzieł, jak II i III Kwartet smyczkowy czy II Symfonia. Ważnym elementem misji Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa jest restytucja zapomnianych arcydzieł muzyki polskiej koncertowej praktyce, a lipcowy koncert będzie ważnym krokiem w przywracaniu Noskowskiemu należnego mu miejsca wśród wybitnych kompozytorów polskich i europejskich drugiej połowy XIX wieku.
Podobna idea przyświeca Antoniemu Witowi, należącemu do najwyżej cenionych dyrygentów swojego pokolenia, oklaskiwanego na estradach całego świata – także on jest oddanym popularyzatorem muzyki polskiej, którą (także dzieła Noskowskiego) nasza Orkiestra miała okazję wykonywać pod jego batutą, zawsze z wielką satysfakcją. Zaprezentujemy dwie znakomite symfonie Noskowskiego: młodzieńczą I Symfonię A-dur (1874), która zwieńczyła jego kompozytorskie studia w Berlinie, oraz II Symfonię c-moll „Elegijną” (1879), przesyconą polskimi cechami melorytmicznymi. Jej patriotyczne przesłanie wzmacnia ukryty w utworze cytat Mazurka Dąbrowskiego jako zwieńczenie finału, napisanego ku pokrzepieniu serc Polaków. [pmac]

Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców

Patroni medialni: TVP Kultura, Presto, polmic.pl

Bilety normalne: 35 zł / miejsce
Bilety ulgowe: 25 zł / miejsce

dla uczniów, studentów do ukończenia 26 roku życia, emerytów i rencistów oraz osób po 70 roku życia;
uczniów szkół muzycznych i baletowych oraz studentów uczelni muzycznych i muzykologii.
Bilety dostępne w serwisach biletowych: Polskie Radio – Bilety24, eBilety, oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego

autor:
zmodyfikowano  2 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ