KAMIENIAK | MOSS | ROSSINI | MOZART
- 10 września 2022, sobota» 19:00
Wykonawcy
Anna Krzysztofik-Buczyńska | klawesyn
Piotr Baron | saksofon
Krzysztof Jakowicz | skrzypce
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Mirosław Jacek Błaszczyk | dyrygent
Program
Tomasz Kamieniak
Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową op. 78
Piotr Moss
Concerto malinconico na saksofon tenorowy i orkiestrę
PRAWYKONANIE
Gioacchino Rossini
Uwertura do opery „Semiramida”
Wolfgang Amadeus Mozart
Koncert skrzypcowy D-dur KV 211
Piotr Moss to twórca niezwykle wszechstronny, od dekad mieszkający we Francji, lecz stale obecny również na polskich estradach. Jego nowy, wyczekiwany utwór – Concerto malinconico na saksofon tenorowy i orkiestrę, powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” (NIMiT) specjalnie dla Piotra Barona, a sam autor tak o tej inspiracji pisał: „...zareagowałem na tę propozycję entuzjastycznie. Saksofon od wielu już lat znajduje się w orbicie moich zainteresowań kompozytorskich, a lista napisanych przeze mnie utworów na ten instrument jest już bardzo długa. Poetyckie interpretacje Ellingtona grane przez Piotra Barona skierowały moje kompozytorskie myślenie w kierunku pewnej melancholii, której saksofon tenorowy plus Piotr Baron są, myślę, znakomitymi reprezentantami. Dodać trzeba, że zamawiając koncert saksofonowy u kompozytora muzyki klasycznej, chciał Piotr Baron być może wrócić niejako do swoich muzycznych korzeni. A kompozytor z kolei był ciekawy, jak zabrzmi jego muzyka widziana przez pryzmat doświadczeń jazzowych tego wspaniałego muzyka. Utwór jest jednoczęściowy, złożony z kilku wyraźnych epizodów przedzielonych intermediami, w których jest miejsce na improwizacje saksofonu”.
Piotr Baron, dyrektor Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, od dekad należy do czołowych postaci polskiej sceny jazzowej i choć sięga z powodzeniem po różne odmiany saksofonu, to w ankiecie „Jazz Top” pisma „Jazz Forum” wskazywany jest jako mistrz zwłaszcza w kategorii saksofonu tenorowego i sopranowego. Lider licznych zespołów, muzyk współpracujący z najwybitniejszymi artystami w Polsce i za granicą, ma w swym przebogatym dorobku koncertowym i fonograficznym także liczne przedsięwzięcia łączące sfery jazzu i muzyki poważnej.
Innym nowym utworem programu będzie Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową (2021) Tomasza Kamieniaka, wszechstronnie wykształconego i nagradzanego kompozytora i pianisty – w tej drugiej roli szczególnie ważne jest dla artysty przypominanie twórczości zapomnianych kompozytorów XIX wieku, m.in. Charlesa Alkana. Jest kompozytorem ponad dwustu utworów fortepianowych, klawesynowych, kameralnych, chóralnych oraz muzyki do siedmiu filmów. Jego trzyczęściowy, wchodzący w ciekawy i kreatywny dyskurs z tradycją Koncert klawesynowy został zainspirowany sztuką Anny Krzysztofik-Buczyńskiej (jest jej dedykowany).
Absolwentka filii Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku w klasie klawesynu Lilianny Stawarz pracuje na tej uczelni na stanowisku adiunkta. Jest cenioną, koncertującą solistką i kameralistką, jako muzyk Orkiestry Symfonicznej Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku realizuje partie fortepianu, klawesynu, czelesty i organów. Jest współzałożycielką Zespołu Muzyki Dawnej CONSORT 415.
Opera Semiramide, aż trzydziesta czwarta w dorobku Rossiniego, powstała dla weneckiego teatru La Fenice i miała tam swą premierę w roku 1823. Sukces dzieła w konwencji seria okazał się jednak umiarkowany, wenecjanie w owym czasie gustowali raczej w lekkich buffe. Z czasem jednak opera zdobyła popularność i uznanie, szczególnie często zaś wykonuje się efektowną uwerturę, której tematy antycypują motywy pojawiające się w węzłowych momentach dramatycznej akcji.
Wszystkie koncerty skrzypcowe Mozarta (znanych jest dziś pięć o pewnej atrybucji – możliwe, że było ich więcej) powstały w młodzieńczym okresie jego pracy w Salzburgu i najpewniej z myślą o własnych występach – genialny muzyk słynął później jako pianista-wirtuoz, ale z powodzeniem grał też na skrzypcach i altówce. Znamy datę powstania Koncertu D-dur, drugiego z tej grupy, którą zapisał sam dziewiętnastoletni autor: 14 czerwca 1775. To pełne wdzięku dzieło należy do rzadziej wykonywanych (w porównaniu np. z popularnymi koncertami A dur i G dur), tym bardziej warto będzie posłuchać jego mistrzowskiego wykonania, które zrealizuje Krzysztof Jakowicz. Od ponad sześciu dekad (!) pozostaje on jednym z najaktywniejszych i najsławniejszych polskich skrzypków – do jego pierwszych sukcesów należało I miejsce w Konkursie im. Eugène Ysaÿe’a w Warszawie oraz III miejsce na Konkursie Muzycznym w ramach Światowego Festiwalu Młodzieży w Wiedniu w 1959 roku. Występuje odtąd w roli solisty i kameralisty na estradach całego globu w niezwykle wszechstronnym repertuarze, znajduje też czas na pracę pedagogiczną, także jego dokonania w tej roli są oceniane niezwykle wysoko.
Dyrygent wieczoru, Mirosław Jacek Błaszczyk, to postać doskonale znana słuchaczom naszych koncertów, jest obecnie członkiem Rady Artystycznej – koordynatorem ds. artystycznych Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. Kierował Państwową Orkiestrą Symfoniczną w Zabrzu, filharmoniami w Białymstoku, Poznaniu, Filharmonią Śląską (prowadził ją z powodzeniem przez dwie dekady), w koncertowym dorobku ma imponującą liczbę występów oraz nagrań z najważniejszymi zespołami krajowymi i zagranicznymi. Od 1999 roku jest dyrektorem artystycznym i jurorem Międzynarodowych Konkursów Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach (a także wielu innych ważnych konkursów dyrygenckich). [pmac]
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Koncert niebiletowany, szczegóły na www.sinfoniaiuventus.pl
Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców
Patroni medialni: TVP Kultura, Polskie Radio – Dwójka, Presto, polmic.pl
Private Member - Ant Stay Up Forever, Powertools U.K
13 czerwca 2009 - 22:00
Fonobar
ul. Wawelska 5 Warszawa
15 350muzyka
DISCO UNDERGROUND
12 czerwca 2009 - 21:00
Casa Corsica
Chłodna 39/9 Warszawa
15 554muzyka
Electro Addicted
12 czerwca 2009 - 21:00
MigawkaRestauracja Klub Galeria
Nowogrodzka 22 Warszawa
15 203muzyka
Beach Party II w DISCO NUMBER ONE
12 czerwca 2009 - 21:00
DISCO NUMBER ONE
al. Jerozolimskie 120 Warszawa
15 735muzyka
OLD KICZ NEVER DIES
12 czerwca 2009 - 21:30
Zwiążmnie
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
15 108muzyka
OPOWIEŚCI AFRYKAŃSKIE
12 czerwca 2009 - 20:00jest więcej terminów
HERBA THEA Herbaciarnia - Galeria
Bruna 20 Warszawa
15 700muzyka
Vivaldi goes Jazz – „Cztery Pory Roku” Antonio Vivaldiego w opracowaniu jazzowym.
11 czerwca 2009 - 17:00
AMFITEATR BEMOWO
Raginisa, róg Kryształowej Warszawa
15 706muzyka
Koncert The Analogs/Upside Down
11 czerwca 2009 - 20:00
Fonobar
ul. Wawelska 5 Warszawa
15 339muzyka
Warszawski Przegląd Talentów Karaoke „KARA – ROCKI 2009”
10 czerwca 2009 - 21:00jest więcej terminów
MigawkaRestauracja Klub Galeria
Nowogrodzka 22 Warszawa
15 512muzyka
SPOTKANIE Z KULTURĄ INDII
8 czerwca 2009 - 18:00
Centrum Artystyczne Radomska 13
ul. Radomska 13/21 Warszawa
16 120samorozwój
Wernisaż wystawy „Arly Jones. Ilustrador”, Hiszpania
8 czerwca 2009 - 19:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
36 599sztuka
Ukraińskie Śpiewne Łąki
7 czerwca 2009 - 19:00
Kościół pw. Chrystusa Króla Pokoju
Skaryszewska 12 Warszawa
15 791muzyka
Hiszpańska Niedziela na Solcu
7 czerwca 2009 - 12:00
Rynek Solecki
ul. Solec 61 Warszawa
15 694samorozwój
SREBRNE WESELE w Hydrozagadce
7 czerwca 2009 - 20:00
Klub Hydrozagadka
11 listopada 22 Warszawa
15 453muzyka
Zuo Kru, Manual Syntetic oraz Alterantive Squad
6 czerwca 2009 - 21:00
Projektor Klub
Białostocka 22 Warszawa
15 640muzyka
600V BEFORE WARSAW MASSIVE
6 czerwca 2009 - 21:00
Fonobar
ul. Wawelska 5 Warszawa
15 684muzyka
Święto Smolnej
6 czerwca 2009 - 12:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
36 608teatr