KAMIENIAK | MOSS | ROSSINI | MOZART
- 10 września 2022, sobota» 19:00
Wykonawcy
Anna Krzysztofik-Buczyńska | klawesyn
Piotr Baron | saksofon
Krzysztof Jakowicz | skrzypce
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Mirosław Jacek Błaszczyk | dyrygent
Program
Tomasz Kamieniak
Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową op. 78
Piotr Moss
Concerto malinconico na saksofon tenorowy i orkiestrę
PRAWYKONANIE
Gioacchino Rossini
Uwertura do opery „Semiramida”
Wolfgang Amadeus Mozart
Koncert skrzypcowy D-dur KV 211
Piotr Moss to twórca niezwykle wszechstronny, od dekad mieszkający we Francji, lecz stale obecny również na polskich estradach. Jego nowy, wyczekiwany utwór – Concerto malinconico na saksofon tenorowy i orkiestrę, powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” (NIMiT) specjalnie dla Piotra Barona, a sam autor tak o tej inspiracji pisał: „...zareagowałem na tę propozycję entuzjastycznie. Saksofon od wielu już lat znajduje się w orbicie moich zainteresowań kompozytorskich, a lista napisanych przeze mnie utworów na ten instrument jest już bardzo długa. Poetyckie interpretacje Ellingtona grane przez Piotra Barona skierowały moje kompozytorskie myślenie w kierunku pewnej melancholii, której saksofon tenorowy plus Piotr Baron są, myślę, znakomitymi reprezentantami. Dodać trzeba, że zamawiając koncert saksofonowy u kompozytora muzyki klasycznej, chciał Piotr Baron być może wrócić niejako do swoich muzycznych korzeni. A kompozytor z kolei był ciekawy, jak zabrzmi jego muzyka widziana przez pryzmat doświadczeń jazzowych tego wspaniałego muzyka. Utwór jest jednoczęściowy, złożony z kilku wyraźnych epizodów przedzielonych intermediami, w których jest miejsce na improwizacje saksofonu”.
Piotr Baron, dyrektor Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, od dekad należy do czołowych postaci polskiej sceny jazzowej i choć sięga z powodzeniem po różne odmiany saksofonu, to w ankiecie „Jazz Top” pisma „Jazz Forum” wskazywany jest jako mistrz zwłaszcza w kategorii saksofonu tenorowego i sopranowego. Lider licznych zespołów, muzyk współpracujący z najwybitniejszymi artystami w Polsce i za granicą, ma w swym przebogatym dorobku koncertowym i fonograficznym także liczne przedsięwzięcia łączące sfery jazzu i muzyki poważnej.
Innym nowym utworem programu będzie Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową (2021) Tomasza Kamieniaka, wszechstronnie wykształconego i nagradzanego kompozytora i pianisty – w tej drugiej roli szczególnie ważne jest dla artysty przypominanie twórczości zapomnianych kompozytorów XIX wieku, m.in. Charlesa Alkana. Jest kompozytorem ponad dwustu utworów fortepianowych, klawesynowych, kameralnych, chóralnych oraz muzyki do siedmiu filmów. Jego trzyczęściowy, wchodzący w ciekawy i kreatywny dyskurs z tradycją Koncert klawesynowy został zainspirowany sztuką Anny Krzysztofik-Buczyńskiej (jest jej dedykowany).
Absolwentka filii Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku w klasie klawesynu Lilianny Stawarz pracuje na tej uczelni na stanowisku adiunkta. Jest cenioną, koncertującą solistką i kameralistką, jako muzyk Orkiestry Symfonicznej Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku realizuje partie fortepianu, klawesynu, czelesty i organów. Jest współzałożycielką Zespołu Muzyki Dawnej CONSORT 415.
Opera Semiramide, aż trzydziesta czwarta w dorobku Rossiniego, powstała dla weneckiego teatru La Fenice i miała tam swą premierę w roku 1823. Sukces dzieła w konwencji seria okazał się jednak umiarkowany, wenecjanie w owym czasie gustowali raczej w lekkich buffe. Z czasem jednak opera zdobyła popularność i uznanie, szczególnie często zaś wykonuje się efektowną uwerturę, której tematy antycypują motywy pojawiające się w węzłowych momentach dramatycznej akcji.
Wszystkie koncerty skrzypcowe Mozarta (znanych jest dziś pięć o pewnej atrybucji – możliwe, że było ich więcej) powstały w młodzieńczym okresie jego pracy w Salzburgu i najpewniej z myślą o własnych występach – genialny muzyk słynął później jako pianista-wirtuoz, ale z powodzeniem grał też na skrzypcach i altówce. Znamy datę powstania Koncertu D-dur, drugiego z tej grupy, którą zapisał sam dziewiętnastoletni autor: 14 czerwca 1775. To pełne wdzięku dzieło należy do rzadziej wykonywanych (w porównaniu np. z popularnymi koncertami A dur i G dur), tym bardziej warto będzie posłuchać jego mistrzowskiego wykonania, które zrealizuje Krzysztof Jakowicz. Od ponad sześciu dekad (!) pozostaje on jednym z najaktywniejszych i najsławniejszych polskich skrzypków – do jego pierwszych sukcesów należało I miejsce w Konkursie im. Eugène Ysaÿe’a w Warszawie oraz III miejsce na Konkursie Muzycznym w ramach Światowego Festiwalu Młodzieży w Wiedniu w 1959 roku. Występuje odtąd w roli solisty i kameralisty na estradach całego globu w niezwykle wszechstronnym repertuarze, znajduje też czas na pracę pedagogiczną, także jego dokonania w tej roli są oceniane niezwykle wysoko.
Dyrygent wieczoru, Mirosław Jacek Błaszczyk, to postać doskonale znana słuchaczom naszych koncertów, jest obecnie członkiem Rady Artystycznej – koordynatorem ds. artystycznych Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. Kierował Państwową Orkiestrą Symfoniczną w Zabrzu, filharmoniami w Białymstoku, Poznaniu, Filharmonią Śląską (prowadził ją z powodzeniem przez dwie dekady), w koncertowym dorobku ma imponującą liczbę występów oraz nagrań z najważniejszymi zespołami krajowymi i zagranicznymi. Od 1999 roku jest dyrektorem artystycznym i jurorem Międzynarodowych Konkursów Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach (a także wielu innych ważnych konkursów dyrygenckich). [pmac]
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Koncert niebiletowany, szczegóły na www.sinfoniaiuventus.pl
Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców
Patroni medialni: TVP Kultura, Polskie Radio – Dwójka, Presto, polmic.pl
BARTEK DZIKOWSKI
6 lutego 2009 - 20:00
La Cantina
ul. Nowy Swiat 64 Warszawa
15 740muzyka
Urodziny Boba Marleya
6 lutego 2009 - 21:00
Klub Hydrozagadka
11 listopada 22 Warszawa
15 043muzyka
CZWARTY ŻYWY PUNKT
5 lutego 2009 - 21:00
Klub PUNKT
ul. Koszykowa 55 Warszawa
16 523muzyka
HYDROPUNK NIGHT
5 lutego 2009 - 19:30
Klub Hydrozagadka
11 listopada 22 Warszawa
14 996muzyka
KABARETOWA SCENA TRÓJKI
2 lutego 2009 - 18:30, 21:00
Piwnica Pod Harendą
Krakowskie Przedmieście 4/6 Warszawa
35 393teatr
Koncert Noworoczny
1 lutego 2009 - 18:00
Duszpasterstwo Środowisk Twórczych
pl.Teatralny 18 Warszawa
15 278muzyka
Polsko-Indyjski Dzień Przyjaźni
1 lutego 2009 - 14:00
Pub Lolek
ul. Rokitnicka 20 Warszawa
16 165samorozwój
WARSZTATY TAŃCA Z WACHLARZAMI
od: 31 stycznia 2009 do: 1 lutego 2009
SZKOŁA WACHLARZY
Społeczne Gimnazjum, ul. Raszyńska 22 Warszawa
15 446samorozwój
Filip z Konopi
1 lutego 2009 - 18:00
Dom Kultury Włochy
Bolesława Chrobrego 27 Warszawa
14 963muzyka
W rytmach LATINO
31 stycznia 2009 - 18:00
Helicon Jazz Cafe
ul. Freta 45/47 Warszawa
15 064samorozwój
Evgen Malinovskiy w Cafe Skene
31 stycznia 2009 - 20:00
CAFE SKENE
Łochowska 31 Warszawa
15 002muzyka
HIP-HOP DAY SESSION
31 stycznia 2009 - 20:00
NEW DEEP
Racławicka 99 Warszawa
15 090muzyka
KRAM Z PIOSENKAMI Leona Schillera
31 stycznia 2009 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
34 938teatr
Zimowe Spotkania Pianistyczne - Debussy poezja dźwięków
31 stycznia 2009 - 19:30jest więcej terminów
Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina
Bednarska 11 Warszawa
17 931muzyka
Goattraction - Flower Power
31 stycznia 2009 - 21:00
DISCRETE
Nowogrodzkiej 11 Warszawa
15 104muzyka
My Secret Garden Party
30 stycznia 2009 - 20:30
Klub PUNKT
ul. Koszykowa 55 Warszawa
16 419muzyka
koncert SKINNY PATRINI @ Hydrozagadka
30 stycznia 2009 - 21:30
Klub Hydrozagadka
11 listopada 22 Warszawa
14 791muzyka