koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
II FESTIWAL BAROKOWY POKWeekendowa Szkoła Aktorska dla Dorosłych 2022/23 w WarszawieALEKSANDER RYBAKSemestralne warsztaty teatralne ∙ początkującyCO JEST GRANE - październik 2022 - nr 342
zmodyfikowano  13 dni temu  »  

NON OMNIS MORIAR...

CO jest GRANE » 1 515 wyświetleń od 21 września 2022

Nie wszystek umrę wiem że uniknie pogrzebu cząstka nie byle jaka […] – pisał Horacy, który nieśmiertelność zyskał dzięki swej twórczości. W pozostawionych dziełach oraz wdzięcznej pamięci wychowanków i przyjaciół żywi pozostają także Mistrzowie opery, którym dedykowane jest przedstawienie: Stefan Sutkowski, Andrzej Sadowski i Ryszard Peryt. Jednak w obliczu trwającej od wielu miesięcy tuż za naszą wschodnią granicą wojny, spektakl przyjmuje szerszy, uniwersalny wydźwięk, stanowiąc refleksję o istocie poświęcenia w imię wyższych wartości i sensie ludzkiego cierpienia. W realizacji wykorzystane zostały trzy przejmujące kompozycje słynnego Wiedeńczyka. Spektakl otwiera wzniosłe, skłaniające do zadumy Kyrie KV 341 – kompozycja utrzymana w żałobnej tonacji d-moll powstała w ostatnich latach życia Mistrza. Następnie zabrzmi niezwykle ekspresyjne Maurerische Trauermusik KV 477, pogrzebowy utwór napisany latem 1785 roku. Sercem spektaklu jest kantata Davide penitente, która stanowi szczególny rodzaj wtórnego opracowania własnego wcześniejszego dzieła. Mozart nie tyle zainspirował się już wcześniej wykorzystanym fragmentem, co dosłownie przekopiował muzykę z dwóch uprzednio ukończonych części mszalnych (Kyrie i Gloria z Mszy c-moll KV 427). Dodał do nich jednak nową treść oraz uzupełnił o dwie arie i finałową kadencję. Łaciński tekst liturgii wykorzystany w pierwowzorze zastąpiły włoskie parafrazy biblijnych psalmów Dawidowych, niosące nadzieję na to, że smutek, strach i rozpacz zostaną przezwyciężone przez pokój i światłość.

KIEROWNICTWO MUZYCZNE KAROL SZWECH

REŻYSERIA, INSCENIZACJA ANDRZEJ KLIMCZAK

SCENOGRAFIA MARLENA SKONECZKO

REŻYSERIA ŚWIATEŁ PAULINA GÓRAL

PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI

PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO JAKUB SZAFRAŃSKI

ASYSTENT REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK

INSPICJENT AGNIESZKA ORLIKOWSKA

◆ PROGRAM ◆

Wolfgang Amadeus Mozart

• Kyrie KV 341

• Maurerische Trauermusik KV 477

• Davide penitente KV 469

Chór Alzai le flebili voci al Signor

Chór Cantiam le glorie

Aria Lungi le cure ingrate

Chór Sii pur sempre benigno, oh Dio

Duet Sorgi, o Signore, e spargi

Aria A te, fra tanti affanni

Chór Se vuoi, puniscimi

Tercet Tutte le mie speranze

Chór: Chi in Dio sol spera – Di tai pericoli non ha timor

◆ WYKONAWCY ◆

IWONA HANDZLIK I sopran

GABRIELA KAMIŃSKA II sopran

JACEK SZPONARSKI tenor

Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej

Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej

KAROL SZWECH ⎮ dyrygent

Bilety 👉 https://ewejsciowki.pl/embedded/rezerwacja/228931

zmodyfikowano  13 dni temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ