koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - październik 2022 - nr 342II FESTIWAL BAROKOWY POKWeekendowa Szkoła Aktorska dla Dorosłych 2022/23 w WarszawieSemestralne warsztaty teatralne ∙ początkującyALEKSANDER RYBAK
zmodyfikowano  13 dni temu  »  

POLACCA TRIONFANTE – Bach / Haendel

CO jest GRANE » 1 446 wyświetleń od 21 września 2022
  • 12 listopada 2022, sobota
    » 19:00

Johann Adolph Scheibe, XVIII-wieczny teoretyk i kompozytor, wśród narodowych stylów europejskich wymieniał styl polski jako czwarty – obok włoskiego, francuskiego i niemieckiego, wskazując tym samym na jego wysoką rangę. W sposób szczególny propagowany przez Georga Friedricha Telemanna, znajduje on odzwierciedlenie także w dziełach największych mistrzów baroku – Johanna Sebastiana Bacha i Georga Friedricha Haendla. W twórczości Johanna Sebastiana Bacha rytm poloneza stanowi symbol władzy – zarówno tej ziemskiej, jak i boskiej. Stąd też arie i ansamble z kantat kościelnych, w których sławiona jest moc Najwyższego, nieraz utrzymane są w charakterze polskiego tańca. Jednym z doskonalszych tego przykładów jest uroczysty chór Ehre sei dir, Gott, gesungen ze słynnego Weihnachts-Oratorium, który zabrzmi w finale koncertu. Również Georg Friedrich Haendel dostrzegał potencjał muzycznego idiomu rodem z Rzeczypospolitej, o czym świadczy włączenie wyrafinowanego poloneza jako czwartej części Concerto grosso op. 6 nr 3 (HWV 321). Charakterystyczną rytmikę i trójdzielne metrum polskiego tańca Haendel wykorzystuje także w swoich operach, w różnorodnych kontekstach. W arii Oronta Ma non s’aspetti z II aktu Floridante cechy te podkreślają wzburzenie, w Ariodante znajdujemy je w ustępie wyrażającym rozpacz (Scherza infida), zaś w Partenope pobrzmiewają w miłosnym wyznaniu (Voglio amare insin ch’io moro).

◆ PROGRAM ◆

Johann Sebastian Bach (1685–1750)

• Nun komm der Heiden Heiland z kantaty Nun komm der Heiden Heiland

• Mein Jesus will es tun z kantaty Alles nur nach Gottes Willen BWV 72

• Ja, ja, ich kann die Feinde schlagen z kantaty Selig ist der Mann BWV 57

• Ach, schlage doch bald, selge Stunde z kantaty Christus, der ist mein Leben BWV 95

• Ein ungefärbt Gemüte z kantaty Ein ungefärbt Gemüte BWV 24

• Gott, der du die Liebe heist z kantaty Allein zu Dir, Herr Jesu Christ BWV 33

Georg Friedrich Haendel (1685–1759)

• Polonaise z Concerto grosso e-moll op. 6 nr 3

• Scherza infida z opery Ariodante

• Ma non s’aspetti z opery Floridante

• Voglio amare insin ch’io moro z opery Partenope

• La gloria in nobil alma z opery Partenope

Johann Sebastian Bach (1685–1750)

• Ehre sei dir, Gott, gesungen z Weihnachts-Oratorium BWV 248 (SATB)

◆ WYKONAWCY ◆

JULITA MIROSŁAWSKA sopran

ANETA ŁUKASZEWICZ alt

KAROL KOZŁOWSKI tenor

JAROSŁAW BRĘK bas

Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA

JAKUB BURZYŃSKI ⎮ dyrygent

Bilety👉https://ewejsciowki.pl/embedded/rezerwacja/228933

zmodyfikowano  13 dni temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ