koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  2 lata temu  »  

RINALDO / Georg Friedrich Haendel

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 12 392 wyświetleń od 21 września 2022

Nie powinno nikogo dziwić, że Aaron Hill, dyrektor Queen’s Theatre w Londynie, chcąc wprowadzić do angielskiego repertuaru włoską operę, jako temat pierwszej premiery wybrał epizod ze słynnej Jerozolimy wyzwolonej. Genialna epopeja Torquata Tassa łączy w sobie tematykę historyczną (rzecz dzieje się podczas pierwszej krucjaty), chrześcijański etos i świat magii. Wpisane w ten kontekst porywające miłosne uniesienia i ciekawie zbudowane charaktery postaci sprawiają, że tekst stanowi doskonałą kanwę dla muzycznych utworów dramatycznych. Kunszt renesansowego dzieła docenił już Claudio Monteverdi, poświęcając wybranym wątkom kolejne madrygały. Natomiast opery do librett sporządzonych na bazie fragmentów poematu Tassa napisali m.in. Giulio Caccini, Jean Baptiste Lully i oczywiście Georg Friedrich Haendel.
Libretto do Rinalda – opery zamówionej u młodziutkiego, ale uznanego już kompozytora, który właśnie przybył na Wyspy – sporządził Giacomo Rossi na podstawie scenariusza Aarona Hilla. Zgodnie z jego relacją, sporządzenie partytury zajęło Haendlowi zaledwie dwa tygodnie. Liczne zapożyczenia z własnych wcześniejszych utworów nawet w najmniejszym stopniu nie odbiły się na jakości nowej opery. Pierwsze przedstawienia odbyły się w 1711 roku i zostały entuzjastycznie przyjęte przez publiczność. Po dwudziestu latach wystawiania na bieżąco rewidowanego przez samego kompozytora dzieła, opera zniknęła ze scen na niemal 200 lat. Odkryta na nowo w XX wieku, dziś jest zaliczana do najdoskonalszych dzieł Haendla z tego gatunku – wciąż inspiruje kolejne pokolenia twórców i melomanów.

KIEROWNICTWO MUZYCZNE WŁADYSŁAW KŁOSIEWICZ

REŻYSERIA JAROSŁAW KILIAN

SCENOGRAFIA I KOSTIUMY DOROTA KOŁODYŃSKA

PROJEKCJE MIKOŁAJ MOLENDA, MAREK ZAMOJSKI

CHOREOGRAFIA RUI ISHIHARA

REŻYSERIA ŚWIATEŁ JACQUELINE SOBISZEWSKI

ASYSTENT REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK

II ASYSTENT REŻYSERA AGNIESZKA KOZŁOWSKA

ASYSTENT SCENOGRAFA KAROLINA BRAMOWICZ

INSPICJENT TATIANA HEMPEL-GIERLACH

◆ OBSADA ◆

GOFFREDO, WÓDZ KRZYŻOWCÓW Jan Jakub Monowid

ALMIRENA, JEGO CÓRKA, NARZECZONA RINALDA Małgorzata Trojanowska (25.11), Olga Pasiecznik (26.11)

RINALDO, RYCERZ CHRZEŚCIJAŃSKI Anna Radziejewska

EUSTAZIO, BRAT GOFFREDA Jakub Foltak

ARGANTE, SARACEN, KRÓL JEROZOLIMY Paweł Michalczuk

ARMIDA, CZAROWNICA, KRÓLOWA DAMASZKU Marta Boberska

MAG CHRZEŚCIJAŃSKI, PUSTELNIK Wojtek Gierlach (25.11), Sławomir Jurczak (26.11)

NIEWIASTA Z MORZA Iwona Lubowicz

SYRENY Julita Mirosławska, Justyna Reczeniedi

HEROLD Sławomir Jurczak

FURIE – TANCERZE Patryk Gładyś, Joanna Lichorowicz-Greś, Karol Urbański

Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA

WŁADYSŁAW KŁOSIEWICZ ⎮ dyrygent

Bilety 25.11.2022 👉https://ewejsciowki.pl/embedded/rezerwacja/228733

Bilety 26.11.2022 👉https://ewejsciowki.pl/embedded/rezerwacja/228738

zmodyfikowano  2 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ