koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  2 lata temu  »  

Wirtuozi baroku

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 8 401 wyświetleń od 5 października 2022

Warszawa » ul. Złota 8 00-019 Warszawa » NA MAPIE

  • 26 października 2022, środa
    » 19:00

Koncert WITRUOZI BAROKU poświęcony jest muzyce barokowej, a w szczególności brawurowym ariom George Friedricha Häendla, uznawanego za a jednego z największych kompozytorów swojej epoki, autora ponad 40 oper i blisko trzydziestu oratoriów. Epoka śpiewu barokowego w dużej mierze opierała się na kastratach – to oni trzęśli operowym światem, a kariery Farinellego czy Cafarellego były niezwykłe. W XIX wieku, w epoce romantycznej zmienił się styl pisania dzieł wokalnych, do władzy, początkowo w operach Rossiniego, a potem Verdiego doszli bohaterscy tenorzy i nieszczęśliwe soprany. Niemniej od kilkudziesięciu lat opera barokowa w Polsce i na świecie przezywa ogromny renesans, przypominane są dzieła wielkich kompozytorów, którzy pisali feerie wokalne dla swoich ukochanych artystów. Dziś większość tych partii wykonują kontratenorzy.

Będzie to wydarzenie specjalne, inauguracja koncertowego cyklu na Scenie Relax, w którym prezentowane będą wielkie tytuły operowe, symfoniczne i oratoryjne, a także mniej znany repertuar, także w przyszłości z uwzględnieniem polskiej literatury muzycznej. Do udziału zapraszamy artystów, którzy są już znani na świecie lub też są u progu międzynarodowej kariery.

Gwiazdą koncertu „WIRTUOZI BAROKU będzie Rafał Tomkiewicz, kontratenor regularnie śpiewający na scenach zagranicznych. Zadebiutował w 2017 roku w tytułowej roli w operze „Il Giasone” Cavalli’ego. Artysta występuje na takich scenach jak Theater an der Wien/Kammeroper w Wiedniu (G. F. Haendel „Giustino” - Anastasio, A. Vivaldi „Bajazet” - Tamerlano), Teatro Comunale w Bolzano (Włochy), w Operze w Biel w Szwajcarii), Teatrze Wielkim w Poznaniu, w operze w Meiningen, Polskiej Operze Królewskiej w Warszawie. Śpiewa na festiwalach Dramma per Musica w Warszawie, Alessandro Stradella w Vitebro (Włochy), jak również w salach koncertowych Genewy, Lozanny, Bydgoszczy czy Warszawy.

Jakub Foltak jest absolwentem Akademii Muzycznej w Katowicach. Uczestnik programu Akademii Operowej Przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, kształci się pod kierunkiem m. in. Olgi Pasiecznik, Izabeli Kłosińskiej, Ewy Podleś, Mariusza Kwietnia i Eytana Pessena. W ubiegłym sezonie wystąpił m. in. jako Cherubin w „Weselu Figara” Mozarta pod dyrekcją Adama Banaszaka, w reżyserii Roberto Skolmowskiego. W Polskiej Operze Królewskiej śpiewał Eustazia w „Rinaldo” Haendla pod kierownictwem Władysława Kłosiewicza, w reżyserii Jarosława Kilijana oraz Valetta w „Koronacji Poppei” Monteverdiego pod kierunkiem Krzysztofa Garstki, w reżyserii Natalii Babińskiej. W październiku 2022 roku wystąpi tam w horrorze operowym, w premierze „Dokręcaniu śruby” Brittena.

Kontratenorom towarzyszyć będzie Yaryna Rak, sopranistka pochodząca z Ukrainy, obdarzona koloratura dramatyczną wspaniale sprawdzającą się w muzyce barokowej. Jest absolwentką Lwowskiej Akademii Muzycznej im. M. Łysenki w klasie fortepianu Marii Kruszelnickiej oraz w klasie śpiewu operowego Vladimira Ignatenko i Ludmily Bozhko. Współpracowała z Teatrem Muzyczno-Dramatycznym ‘Retro − Lwow’, Międzynarodową, Orkiestrą Symfoniczną INSO we Lwowie, Operą Wrocławską, Opera Bałtycka, Filharmonią Chmielnicką, Rzeszowską oraz Bałtycką.

Przy fortepianie zasiądzie znakomity pianista Aleksander Teliga Junior, związany obecnie z Akademią Operową przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, coach wokalny, często współpracujący ze śpiewakami także podczas konkursów wokalnych.

Koncertowi towarzyszyć będzie wernisaż prac polskiego artysty Grzegorza Kraśniewskiego pt. „Epifanie”, nawiązujący do mitycznego świata baroku.

Organizator, polska Agencja Operowa ARTAGE pragnie prezentować świat muzyki operowej w nowym świetle na tle dynamicznie zmieniającego się świata. Warszawa jest miastem o zmieniających się obliczach, miejscem przyjaznym i otwartym, nieustannie rozwijającym się, idealnym na prezentacje przełamujące pewne szablony, także jeśli chodzi o prezentacje sztuki. Z tego względu wybrana została Scena Relax, miejsce nowe, choć mające już swoją widownię, niegdyś słynne, legendarne kino.

autor:
zmodyfikowano  2 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ