koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KOMEDASIŁY PRZEPŁYWU BWA SICNON SOLA SCRIPTA 2024CO JEST GRANE - LIPIEC/SIERPIEŃ 2024 - nr 362KRUPApok
zmodyfikowano  2 lata temu  »  

LUTOSŁAWSKI | BACEWICZ | MOSS | KARŁOWICZ

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 7 412 wyświetleń od 28 października 2022

Szymon Krzeszowiec | skrzypce
Roman Lasocki | skrzypce
Piotr Baron | saksofon
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Tomasz Bugaj | dyrygent

Witold Lutosławski - Partita
Grażyna Bacewicz - VII Koncert skrzypcowy
Piotr Moss - Concerto malinconico na saksofon tenorowy i orkiestrę PRAWYKONANIE
Mieczysław Karłowicz - Odwieczne pieśni. Poemat symfoniczny op. 10

Siódmy i ostatni z koncertów skrzypcowych Grażyny Bacewicz powstał w 1965 roku, aż osiem lat po poprzednim, którego autorka nie przeznaczyła do druku, co stanowiło wyraz pewnego kryzysu wobec mnogich stylistycznych przemian tego trudnego, ale i owocnego dla muzyki polskiej czasu. Mistrzyni powróciła w wielkim stylu, prezentując dzieło błyskotliwe, skrzące się wirtuozerią i wielością ciekawych pomysłów formalnych oraz brzmieniowych, zarazem nawiązujące twórczy dialog z tradycją.

Partita, pierwotnie przeznaczona na skrzypce i fortepian (w 1988 powstała jej wersja orkiestrowa), należy do najważniejszych, prawdziwie epokowych dzieł Witolda Lutosławskiego. Kompozytor łączy w niej nowatorskie środki techniczne (np. typową dla siebie technikę aleatoryczną w parzystych, „łącznikowych” ogniwach pięcioodcinkowej formy) z wrażliwością na melodyczną urodę, klarowność brzmienia i konstrukcji.

W partiach solowych zaprezentują się mistrz i uczeń – Roman Lasocki (którego usłyszymy w Koncercie Grażyny Bacewicz) należy do największych wiolinistycznych autorytetów w Polsce, oklaskiwanych w kraju i za granicą solistów, a także do najbardziej zasłużonych pedagogów w tej dziedzinie; od dekad wykłada na czołowych uczelniach i prowadzi liczne kursy mistrzowskie. Do jego uczniów należy też Szymon Krzeszowiec (wykonawca Partity), ceniony solista i kameralista, od dwudziestu lat prymariusz sławnego Kwartetu Śląskiego.

Piotr Moss to twórca niezwykle wszechstronny, od dekad mieszkający we Francji, lecz stale obecny również na polskich estradach. Jego nowy, wyczekiwany utwór – Concerto malinconico na saksofon tenorowy i orkiestrę – powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” (NIMiT) specjalnie dla Piotra Barona, a sam autor tak o tej inspiracji pisał: „…zareagowałem na tę propozycję entuzjastycznie. Saksofon od wielu już lat znajduje się w orbicie moich zainteresowań kompozytorskich, a lista napisanych przeze mnie utworów na ten instrument jest już bardzo długa. Poetyckie interpretacje Ellingtona grane przez Piotra Barona skierowały moje kompozytorskie myślenie w kierunku pewnej melancholii, której saksofon tenorowy plus Piotr Baron są, myślę, znakomitymi reprezentantami. [...] Utwór jest jednoczęściowy, złożony z kilku wyraźnych epizodów przedzielonych intermediami, w których jest miejsce na improwizacje saksofonu”.

Piotr Baron, dyrektor Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, od dekad należy do czołowych postaci polskiej sceny jazzowej i choć sięga z powodzeniem po różne odmiany saksofonu, to w ankiecie „Jazz Top” pisma „Jazz Forum” wskazywany jest jako mistrz, zwłaszcza w kategorii saksofonu tenorowego i sopranowego. Lider licznych zespołów, muzyk współpracujący z najwybitniejszymi artystami w Polsce i za granicą, ma w swym przebogatym dorobku koncertowym i fonograficznym także liczne przedsięwzięcia łączące sfery jazzu i muzyki poważnej.

Genialny symfoniczny tryptyk Odwieczne pieśni (1906) Mieczysława Karłowicza, z poetyckim programem sygnalizowanym „młodopolskimi” tytułami (Pieśń o wiekuistej tęsknocie, Pieśń o miłości i o śmierci oraz Pieśń o wszechbycie) to jedna z najbardziej osobistych kompozytorskich wypowiedzi przedwcześnie zmarłego twórcy, świadectwo ogromnej skali i oryginalności jego talentu.

Koncert poprowadzi Tomasz Bugaj, ceniony dyrygent, współpracujący z czołowymi filharmoniami i teatrami muzycznymi w Polsce (m.in. z Warszawską Operą Kameralną, Filharmoniami w Bydgoszczy, Łodzi i Krakowie, a także Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie), mający przebogaty dorobek koncertowy na międzynarodowych estradach. Jest także cenionym wykładowcą akademickim prowadzącym klasy dyrygentury, m.in. w uczelniach muzycznych Krakowa i Warszawy. [pmac]

Na koncert dostępne są bezpłatne wejściówki! Miejsca są numerowane, a liczba miejsc ograniczona.
Prosimy o wysyłanie zgłoszeń do 7 listopada 2022 roku na adres mailowy bilety@sinfoniaiuventus.pl wraz z podaniem liczby miejsc. Każdy otrzyma od nas potwierdzenie przyznania wejściówki/wejściówek, co będzie jednoznaczne z możliwością uczestniczenia w koncercie. Wejściówki będą wydawane w dniu koncertu, na godzinę przed rozpoczęciem, w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.
Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców
Patroni medialni: TVP Kultura, Presto, polmic.pl

autor:
zmodyfikowano  2 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ