koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  2 lata temu  »  

LUTOSŁAWSKI | BACEWICZ | MOSS | KARŁOWICZ

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 8 162 wyświetleń od 28 października 2022

Szymon Krzeszowiec | skrzypce
Roman Lasocki | skrzypce
Piotr Baron | saksofon
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Tomasz Bugaj | dyrygent

Witold Lutosławski - Partita
Grażyna Bacewicz - VII Koncert skrzypcowy
Piotr Moss - Concerto malinconico na saksofon tenorowy i orkiestrę PRAWYKONANIE
Mieczysław Karłowicz - Odwieczne pieśni. Poemat symfoniczny op. 10

Siódmy i ostatni z koncertów skrzypcowych Grażyny Bacewicz powstał w 1965 roku, aż osiem lat po poprzednim, którego autorka nie przeznaczyła do druku, co stanowiło wyraz pewnego kryzysu wobec mnogich stylistycznych przemian tego trudnego, ale i owocnego dla muzyki polskiej czasu. Mistrzyni powróciła w wielkim stylu, prezentując dzieło błyskotliwe, skrzące się wirtuozerią i wielością ciekawych pomysłów formalnych oraz brzmieniowych, zarazem nawiązujące twórczy dialog z tradycją.

Partita, pierwotnie przeznaczona na skrzypce i fortepian (w 1988 powstała jej wersja orkiestrowa), należy do najważniejszych, prawdziwie epokowych dzieł Witolda Lutosławskiego. Kompozytor łączy w niej nowatorskie środki techniczne (np. typową dla siebie technikę aleatoryczną w parzystych, „łącznikowych” ogniwach pięcioodcinkowej formy) z wrażliwością na melodyczną urodę, klarowność brzmienia i konstrukcji.

W partiach solowych zaprezentują się mistrz i uczeń – Roman Lasocki (którego usłyszymy w Koncercie Grażyny Bacewicz) należy do największych wiolinistycznych autorytetów w Polsce, oklaskiwanych w kraju i za granicą solistów, a także do najbardziej zasłużonych pedagogów w tej dziedzinie; od dekad wykłada na czołowych uczelniach i prowadzi liczne kursy mistrzowskie. Do jego uczniów należy też Szymon Krzeszowiec (wykonawca Partity), ceniony solista i kameralista, od dwudziestu lat prymariusz sławnego Kwartetu Śląskiego.

Piotr Moss to twórca niezwykle wszechstronny, od dekad mieszkający we Francji, lecz stale obecny również na polskich estradach. Jego nowy, wyczekiwany utwór – Concerto malinconico na saksofon tenorowy i orkiestrę – powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” (NIMiT) specjalnie dla Piotra Barona, a sam autor tak o tej inspiracji pisał: „…zareagowałem na tę propozycję entuzjastycznie. Saksofon od wielu już lat znajduje się w orbicie moich zainteresowań kompozytorskich, a lista napisanych przeze mnie utworów na ten instrument jest już bardzo długa. Poetyckie interpretacje Ellingtona grane przez Piotra Barona skierowały moje kompozytorskie myślenie w kierunku pewnej melancholii, której saksofon tenorowy plus Piotr Baron są, myślę, znakomitymi reprezentantami. [...] Utwór jest jednoczęściowy, złożony z kilku wyraźnych epizodów przedzielonych intermediami, w których jest miejsce na improwizacje saksofonu”.

Piotr Baron, dyrektor Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, od dekad należy do czołowych postaci polskiej sceny jazzowej i choć sięga z powodzeniem po różne odmiany saksofonu, to w ankiecie „Jazz Top” pisma „Jazz Forum” wskazywany jest jako mistrz, zwłaszcza w kategorii saksofonu tenorowego i sopranowego. Lider licznych zespołów, muzyk współpracujący z najwybitniejszymi artystami w Polsce i za granicą, ma w swym przebogatym dorobku koncertowym i fonograficznym także liczne przedsięwzięcia łączące sfery jazzu i muzyki poważnej.

Genialny symfoniczny tryptyk Odwieczne pieśni (1906) Mieczysława Karłowicza, z poetyckim programem sygnalizowanym „młodopolskimi” tytułami (Pieśń o wiekuistej tęsknocie, Pieśń o miłości i o śmierci oraz Pieśń o wszechbycie) to jedna z najbardziej osobistych kompozytorskich wypowiedzi przedwcześnie zmarłego twórcy, świadectwo ogromnej skali i oryginalności jego talentu.

Koncert poprowadzi Tomasz Bugaj, ceniony dyrygent, współpracujący z czołowymi filharmoniami i teatrami muzycznymi w Polsce (m.in. z Warszawską Operą Kameralną, Filharmoniami w Bydgoszczy, Łodzi i Krakowie, a także Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie), mający przebogaty dorobek koncertowy na międzynarodowych estradach. Jest także cenionym wykładowcą akademickim prowadzącym klasy dyrygentury, m.in. w uczelniach muzycznych Krakowa i Warszawy. [pmac]

Na koncert dostępne są bezpłatne wejściówki! Miejsca są numerowane, a liczba miejsc ograniczona.
Prosimy o wysyłanie zgłoszeń do 7 listopada 2022 roku na adres mailowy bilety@sinfoniaiuventus.pl wraz z podaniem liczby miejsc. Każdy otrzyma od nas potwierdzenie przyznania wejściówki/wejściówek, co będzie jednoznaczne z możliwością uczestniczenia w koncercie. Wejściówki będą wydawane w dniu koncertu, na godzinę przed rozpoczęciem, w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.
Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców
Patroni medialni: TVP Kultura, Presto, polmic.pl

autor:
zmodyfikowano  2 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ