14\. ERA SCHAEFFERA – Malarstwo Dźwiękowe
- 24 listopada 2022, czwartek» 19:00
14. ERA SCHAEFFERA – Malarstwo Dźwiękowe
Basen Artystyczny Warszawskiej Opery Kameralnej
TWÓRCY I WYKONAWCY XIV ERY SCHAEFFERA
Magdalena Małecka-Wippich – scenariusz, reżyseria
Joanna Zemanek *– przestrzeń, animacje
*MUZYKA / IMPROWIZACJE
Bernard Maseli – wibrafon akustyczny, kalimba, malletkat
Paweł Tomaszewski – fortepian, instrumenty klawiszowe
Dano Soltis – perkusja, instrumenty perkusyjne
Albert Stensen – elektronika, kornet
Łukasz Czekała – skrzypce
Kaja Mianowana – śpiew
Andy Ninvalle – beatbox
Sean Palmer – improwizacje solo
AKTORZY
Robert Czebotar
Elżbieta Nagel
14. edycja Festiwalu Era Schaeffera pt. „Malarstwo Dźwiękowe – portret improwizowany” jest muzycznym i estetycznym hołdem dla artystycznej wolności oraz okazją do osobistej interpretacji twórczości Mistrza. To projekt muzyczny, zainspirowany rzadko prezentowaną twórczością plastyczną Schaeffera, oparty na motywach z życia i twórczości artysty.Już w czwartek, 24 listopada 2022 o godzinie 19.00 w Basenie Artystycznym Warszawskiej Opery Kameralnej, będzie miało miejsce główne wydarzenie tegorocznego Festiwalu Era Schaeffera. Inspiracją do stworzenia scenariusza było dla reżyserki 18 grafikolaży Bogusława Schaeffera wybranych przez nią spośród kilkuset, które kompozytor pozostawił po sobie.„Grafikolaż” to nieistniejąca dotąd w historii sztuki nazwa wykreowana przez reżyserkę Magdalenę Małecką-Wippich i artystkę sztuk plastycznych Joannę Zemanek. Nazwa, która najlepiej – zdaniem artystek – oddaje charakter dzieł plastycznych Schaeffera, będących czymś pomiędzy grafiką a kolażem właśnie. Do wspomnianych grafikolaży, które zostaną poddane animacji w trakcie koncertu, zostanie na żywo zaimprowizowana muzyka. Całość zaś, dopełni napisana specjalnie na tę okazję opowieść o Schaefferze zaczerpnięta z jego życia i twórczości.Analizując twórczość Bogusława Schaeffera pomyślałam: a gdyby dzieła plastyczne potraktować jak utwory muzyczne? Dlaczego nie mielibyśmy grać dzieł plastycznych? Kto powiedział, że tylko nuty mają prawo głosu? Spróbujemy to zrobić. Będzie energicznie, nostalgicznie, analogowo, elektronicznie, jazzowo, operowo, a nawet beat boksersko. – mówi Magdalena Małecka-Wippich, reżyserka i absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.
Postanowiłam wykreować zdarzenie, które będzie dotykać radosnej, a przy tym nieco kontemplacyjnej struny, jaka mi ostatnio w duszy gra. Na przekór światu i agresywnej rzeczywistości, która nas otacza. Chciałabym obdarować odbiorcę przeżyciem o wymiarze nie tylko muzycznym, ale również estetycznym. Zaprosić go do kolorowego świata Bogusława Schaeffera i zostawić mu przy tym pole do osobistej interpretacji. Robię to, wraz z innymi fantastycznymi artystami po to, aby przypomnieć sobie i innym, że nie wszystko trzeba w życiu dopowiadać i rozumieć. Czasem wystarczy rzeczy poczuć, pozwolić im płynąć. Robię to także po to, by przypomnieć, że twórczość to nie jakaś domena wykreowana przez kuratorów, atrakcyjne festiwale czy istniejące mody, ale przestrzeń wolności. Wszechstronna twórczość Bogusława Schaeffera jest doskonałym przykładem takiej artystycznej wolności, bez względu na to, co na jej temat sądzimy. – tłumaczy Magdalena Małecka-Wippich.
Zgodnie z artystycznym zamysłem autorki scenariusza i reżyserującej festiwalowy spektakl Magdaleny Małeckiej-Wippich przesłaniem tegorocznej Ery Schaeffera są słowa kompozytora, który mówił, że: „grafika, uspokaja duszę”. To ważne w obecnych czasach, gdzie najważniejsze wydają się „sukces, szybkość, multitasking, jasno określony cel, presja doskonałości”, a z drugiej strony dotyka nas „pośpiech, bylejakość, nadprodukcja, zalew wszechobecnego kiczu, biodegradacja planety, konflikty zbrojne. A przecież jest jeszcze sztuka, która wciąż może pełnić rolę schronienia. Sztuka, w której na przekór rzeczywistości nadal jest miejsce na zachwyt, kontemplację, brak logiki, radość, wytchnienie, niedoskonałość i tajemnicę”. W grafikolażach Schaeffera widać „odważne połączenia kolorystyczne, obsesyjnie powracające motywy, strzępy partytur, wycinki kolorowych gazet, radosną, niczym nieskrępowaną twórczość. Barwne antidotum na szary i bolesny świat”. Dlatego XIV Era Schaeffera jest propozycją zarówno dla wymagającego odbiorcy, jak i dla tego, który jest ciekaw świeżych i niebanalnych doznań muzyczno-estetycznych.
***
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.
Koncert „Sweet Night with Ella” Anna Marucha Jazz Duo
22 listopada 2024 - 20:00
Mezalians Bistro & Pub
Międzynarodowa 68 Warszawa
1 152muzyka
KONCERTY PRZY ŚWIECACH
22 listopada 2024 - 19:00 | KUP-BILET 21:00 | KUP-BILETjest więcej terminów
Sala Koncertowa Fryderyk
Podwale 13/15 Warszawa
5 050muzyka
DJ KRZAKU B-DAY BASH
22 listopada 2024 - 20:00
Klub Mechanik
ul. Narbutta 87, (róg św. A.Boboli 8) Warszawa
1 407muzyka
Jazz Fort: Mateusz Smoczyński Trio
22 listopada 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 20.00zł
Fort Sokolnickiego
ul. Czarnieckiego 51 (przy metrze Plac Wilsona) Warszawa
2 436muzyka
Maciej Maleńczuk 22.11 o godzinie 19:00 w Wawerskim Centrum Kultury
22 listopada 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 50.00zł
Wawerska Strefa Kultury sala widowiskowa
ul. Żegańska 1a Warszawa
2 498muzyka
Chris Norman & Band
22 listopada 2024 - 20:00 | KUP-BILET | 249zł
Arena Ursynów
ul. Pileckiego 122 Warszawa
7 768teatr
Uważaj, o czym zamarzysz, nim zdmuchniesz świeczkę urodzinową + Potańcówka
22 listopada 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 174zł
Teatr Capitol
ul. Marszałkowska 115 Warszawa
3 384teatr
Reżyseria: Andrzej Rozhin
22 listopada 2024 - 19:30 | KUP-BILET | 154złjest więcej terminów
Teatr Capitol - Scena mniejsza
ul. Marszałkowska 115 Warszawa
3 283teatr
Przekrój polskiej piosenki na tle kariery Violetty Villas
22 listopada 2024 - 19:30 | KUP-BILETjest więcej terminów
Teatr Sabat
Foksal 16 Warszawa
4 181teatr