
KONCERT SYMFONICZNY

- 17 grudnia 2022, sobota» 19:00
I część koncertu:
Łukasz Długosz | flet
Piotr Baron | saksofon tenorowy
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Marek Wroniszewski | dyrygent
Adam Wesołowski
"Archaniołowie". Koncert na flet, saksofon tenorowy i orkiestrę symfoniczną PRAWYKONANIE
II część koncertu:
Cracow Golden Quintet:
Natalia Jarząbek | flet
Kamil Kuc | obój
Tomasz Sowa | klarnet
Małgorzata Wygoda | fagot
Konrad Gołda | waltornia
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Marek Wroniszewski | dyrygent
Szymon Godziemba-Trytek
"Imaginarium" na kwintet dęty drewniany i orkiestrę PRAWYKONANIE
Wolfgang Amadeus Mozart
Symfonia koncertująca Es-dur na instrumenty dęte KV 297b
Piotr Krasnowolski | prowadzenie koncertu
W pierwszej części koncertu zabrzmi premierowe wykonanie utworu "Archaniołowie" Adama Wesołowskiego na flet, saksofon tenorowy i orkiestrę symfoniczną. Jest to pierwszy w historii muzyki koncert na taką obsadę. Utwór demonstruje nowe możliwości brzmieniowe instrumentów solowych oraz orkiestry, za sprawą nie tylko nowych sposobów wydobycia dźwięku (artykulacja), lecz także wprowadzenia „anielskich śpiewów” wykonywanych chwilami przez instrumentalistów jednocześnie z partią na instrumencie. Prawykonania dokonają dwaj wybitni artyści: partię solową saksofonu tenorowego wykona Piotr Baron – także dyrektor Orkiestry, partię solową fletu – Łukasz Długosz, obaj dobrze znani publiczności z wielu kreatywnych, doskonale przyjmowanych dokonań.
Adam Wesołowski jest kompozytorem, dyrygentem, pianistą, teoretykiem muzyki i managerem kultury, absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie kompozycji Edwarda Bogusławskiego i Aleksandra Lasonia oraz w klasie fortepianu Wojciecha Świtały. Studiował tam też teorię muzyki. Pełni funkcję dyrektora Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Międzynarodowego Festiwalu im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego. Jego utwory brzmiały w wielu wyjątkowych salach koncertowych, jak Filharmonia Berlińska, Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu, Teatr Wielki Opera – Narodowa w Warszawie i inne.
Szymon Godziemba-Trytek przeznaczył swoje "Imaginarium" na kwintet dęty drewniany i orkiestrę. Zdecydował się pomniejszyć skład orkiestry o grupę instrumentów dętych drewnianych, co bezpośrednio przekłada się na kontrast kolorystyczny zespołów, którymi się posługuje, i nadanie im opozycyjnego charakteru. Tytuł kompozycji wskazuje na stan wyimaginowany, nierzeczywisty. Kompozycja staje się grą pozorów między tym, co rzeczywiste a nierealne. Na jej formę składają się dwie części – w pierwszej twórca posługuje się progresywną, docelową (przyczynowo-skutkową) organizacją czasu, część druga natomiast staje się emanacją nieprocesualnego, nieprogresywnego sposobu zarządzania czasem. Dwuczęściowa budowa utworu pozwala na zestawienie i skonfrontowanie ze sobą dwóch odmiennych filozofii przestrzennych utworu. Proces ten staje się alegorią przejścia z tego, co realne, do tego, co nierzeczywiste. Autor premierowego dzieła jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, gdzie obecnie pełni funkcję dziekana Wydziału Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku. Stopień doktora uzyskał na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest laureatem wielu ważnych, międzynarodowych konkursów, zdobywcą nagród i wyróżnień, a jego dzieła znajdują wydawców i wykonawców w wielu krajach, spotykając się z zainteresowaniem i uznaniem.
Również na instrumenty dęte przeznaczył Mozart swą tajemniczą "Sinfonia concertante" Es-dur, skomponowaną w 1778 roku dla sławnego paryskiego cyklu „Concert Spirituel”. Tajemniczą, bo do wykonania wówczas nie doszło (nb. cała podróż młodego twórcy do Francji okazała się pechowa i niezbyt udana), a rękopis zaginął. Czy odnaleziona niemal sto lat później kopia jest tym właśnie dziełem i czy istotnie wyszła spod pióra Mozarta? – do dziś trwają spory, niemniej ta pełna wdzięku symfonia cieszy się dużą popularnością, jako jedno z niewielu dzieł na tak efektownie brzmiącą obsadę, dającą możliwość popisu czworgu solistom.
W utworach drugiej części koncertu wystąpią w tej roli członkowie cenionego i nagradzanego Cracow Golden Quintet. Zespół tworzą absolwenci polskich Akademii Muzycznych — soliści, członkowie orkiestr symfonicznych i grup kameralnych (dwoje, Małgorzata Wygoda i Konrad Gołda, to muzycy związani z POSI). Kwintet ma w swoim repertuarze utwory muzyki zarówno klasycznej, jak i rozrywkowej. Szczególnie ważna jest dla niego muzyka polska — zwłaszcza utwory zapomniane, rzadko prezentowane na estradach. Ponadto CGQ bierze udział w prawykonaniach oraz nagraniach utworów z XX i XXI wieku.
Koncert poprowadzi Marek Wroniszewski, dyrygent uznany za najlepszego polskiego uczestnika X Międzynarodowego Konkursu im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach, w latach 2018-2022 zastępca dyrektora, a obecnie dyrygent gościnny Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.
Na koncert dostępne są bezpłatne wejściówki! Miejsca są numerowane, a liczba miejsc ograniczona
Prosimy o wysyłanie zgłoszeń do 14 grudnia 2022 roku na adres mailowy bilety@sinfoniaiuventus.pl wraz z podaniem liczby miejsc. Każdy otrzyma od nas potwierdzenie przyznania wejściówki/wejściówek, co będzie jednoznaczne z możliwością uczestniczenia w koncercie. Wejściówki będą wydawane w dniu koncertu, na godzinę przed rozpoczęciem, w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.
Utwór "Archaniołowie" dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Utwór został zamówiony przez Polską Orkiestrę Sinfonia Iuventus.
Utwór "Imaginarium" dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Utwór został zamówiony przez Stowarzyszenie Muzyczna Korzkiew.
Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców
Patroni medialni: TVP Kultura, Presto, polmic

FIN ACCORD & THE IRISH CONNECTION
29 kwietnia 2006 - 20:00
praCoVnia art club
ul. Popiełuszki 16 Warszawa
27 196muzyka
Tren spadkobierców
24 października 2006 - 19:00
Piwnica Pod Harendą
Krakowskie Przedmieście 4/6 Warszawa
27 164muzyka
Moonlight i Dive 3D
26 listopada 2005 - 17:00
Klub Park
al. Niepodległości 196 Warszawa
28 046muzyka
Moonlight i Dive 3D
26 listopada 2005 - 17:00
Klub Park
al. Niepodległości 196 Warszawa
28 029muzyka
Pokahontaz
23 czerwca 2005 - 21:00
Klub Park
al. Niepodległości 196 Warszawa
27 471muzyka
XI Edycja Park Fest
17 marca 2005 - 18:00
Klub Park
al. Niepodległości 196 Warszawa
28 360muzyka
KAT
24 lutego 2005 - 20:00
Klub Park
al. Niepodległości 196 Warszawa
27 559muzyka
Reedducation
1 stycznia 2005 - 10:00
Klub Muzyczny Paragraf 51
ul. Wawelska 5 Warszawa
28 108muzyka
DHM
22 kwietnia 2005 - 20:00
No Mercy
ul.Bema 65 Warszawa
27 036muzyka
OFF Sound Festiwal
18 marca 2005 - 18:00
No Mercy
ul.Bema 65 Warszawa
27 291muzyka
Thuoc & Root - Warszawa
18 marca 2005 - 19:00
No Mercy
ul.Bema 65 Warszawa
27 194muzyka
Warsaw Mosh Day X
2 sierpnia 2005 - 19:00
Klub Maximusic
ul.Merliniego 4 Warszawa
27 340muzyka
Headfirst - V urodziny zespołu
21 kwietnia 2005 - 18:30
Klub Maximusic
ul.Merliniego 4 Warszawa
27 145muzyka
Tomasz Mars
26 października 2006 - 20:30
Klub Melodia
Nowy Świat 3 Warszawa
27 533muzyka
W Rytmach Techno vs Electro
21 marca 2006 - 18:00
Lokomotywa
Kolejowa 37/39 Warszawa
27 838muzyka
TECHNO CULTURE II
11 marca 2006 - 20:00
Lokomotywa
Kolejowa 37/39 Warszawa
28 660muzyka
6 URODZINY LOKOMOTYWY
21 stycznia 2006 - 21:00
Lokomotywa
Kolejowa 37/39 Warszawa
28 411muzyka
