koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365Wrocławianka roku GalaARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAG
zmodyfikowano  2 lata temu  »  

KONCERT SYMFONICZNY – Palester / Górecki / Lutosławski

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 13 092 wyświetleń od 2 lutego 2023

W twórczości współczesnych kompozytorów nierzadko dostrzec można inspiracje muzyką dawną. W takim nurcie utrzymane są Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego z 1963 roku. Stanowią one odpowiedź na żartobliwy zarzut Tadeusza Ochlewskiego, jakoby w muzyce Góreckiego brakowało melodii. Może się wydawać, że niewielki cykl nawiązujących do renesansu miniatur nie pasuje do awangardowej postawy reprezentowanej w latach 60. przez kompozytora. Jednak przez liryczne przebiegi i nawiązania do żywiołowego tańca przebija się usilnie podkreślany walor brzmieniowy, tak charakterystyczny dla indywidualnego stylu Góreckiego.

Do dawnej tradycji nawiązywał także Roman Palester. W poszukiwaniu tematów sięgnął do najważniejszego polskiego zabytku renesansowej muzyki instrumentalnej – Tabulatury Jana z Lublina. Starym melodiom nadał nowy kontekst brzmieniowy, harmoniczny i rytmiczny, układając z nich wewnętrznie skontrastowane Concertino. Dyskretne brzmienie klawesynu w połączeniu z solistycznie traktowanymi instrumentami dodatkowo przywołuje atmosferę dawnych czasów. Zupełnie inne inspiracje towarzyszyły Palestrowi podczas komponowania utrzymanych w technice dodekafonicznej Wariacji na orkiestrę. Jednak sama idea wariacyjnego opracowywania kolejnych przeprowadzeń głównego tematu sięga średniowiecza, więc i tu tradycja spotyka się z nowoczesnością. Długą historię ma także praktyka zestawiania skontrastowanych pod względem rytmicznym tańców, z której w baroku wykształciła się forma suity. W sposób szczególny gatunek ten wykorzystał Witold Lutosławski w nawiązującej do polskiego folkloru Małej suicie. Ludowa mądrość zaklęta zostaje w prostym, ale jakże finezyjnym brzmieniu żywiołowych i lirycznych fragmentów. Trudno się zatem dziwić, że tak efektowna stylizacja niezmiennie wzbudza zachwyt publiczności.

◆PROGRAM ◆

• Henryk Mikołaj Górecki (1933-2010)

Trzy utwory w dawnym stylu

• Roman Palester (1907-1989)

Concertino per clavicembalo e dieci strumenti

I. Intrada / II. Aria / III. Danza / IV. Intermezzo / V. Tema con variazioni / VI. Rondo

Wariacje na orkiestrę kameralną

• Witold Lutosławski (1913-1994)

Mała suita

Fujarka / Hurra Polka / Piosenka / Taniec

◆ WYKONAWCY ◆

KRZYSZTOF GARSTKA ⎮ klawesyn

ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

DAWID RUNTZ ⎮ dyrygent

Bilety 👉https://ewejsciowki.pl/embedded/rezerwacja/239813

zmodyfikowano  2 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ