"Don Giovanni" - W. A. Mozart
- 2 kwietnia 2023, niedziela» 18:00
- 1 kwietnia 2023, sobota» 19:00
- 31 marca 2023, piątek» 19:00
UWAGA! Spektakl dla widzów dorosłych!!!
W czasie trwania spektaklu dwukrotnie będą użyte krótkotrwałe światła stroboskopowe.
Wolfgang Amadeusz Mozart - Don Giovanni
Il dissoluto punito, ossia Il Don Giovanni
Opera w dwóch aktach
Libretto: Lorenzo da Ponta
Inscenizacja i reżyseria: Michał Znaniecki
Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski
Scenografia: Rafał Olbiński, Luigi Scoglio
Kostiumy: Michał Znaniecki
Choreografia – Inga Pilchowska
Reżyseria światła – Dawid Karolak
Asystent reżysera: Jolanta Denejko
OBSADA:
Don Giovanni – Łukasz Klimczak
Leporello – Adam Zaremba
Donna Anna – Gabriela Legun
Donna Elwira – Karina Skrzeszewska
Zerlina – Paulina Janczaruk-Czarnecka
Don Ottavio – Jarosław Bielecki
Masetto – Sebastian Marszałowicz
Commendatore – Remigiusz Łukomski
Tancerze: Katarzyna Reisch, Anna Reisch, Joanna Kierzkowska, Zyta Bujacz-Dziel, Karolina Banaszek, Natalia Jóźwiak
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik Zespołu Wokalnego – Krzysztof Kusiel-Moroz
Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Dyrygent:
KUBA WNUK
OPIS
Serdecznie zapraszamy naszych widzów na operę „Don Giovanni” w nowej inscenizacji Michała Znanieckiego. Ilekroć to arcydzieło Wolfganga Amadeusza Mozarta pojawia się w nowej odsłonie na operowym afiszu, skupia nań uwagę całego muzycznego świata.
Czy którakolwiek z operowych premier Wolfganga Amadeusza Mozarta zwieńczona została tak wspaniałymi recenzjami jak miało to miejsce po wystawieniu opery „Don Giovanni”? Co sprawia, że do dzisiaj rozbudza ono wyobraźnię muzykologów, jako opera, która znacznie wyprzedziła swoje czasy?
Do Pragi, gdzie Salzburski Mistrz miał dać światu operę opowiadająca historię największego z uwodzicieli, przybył na fali znakomitych recenzji po „Weselu Figara”, ale to w jaki sposób prażanie przyjęli „Don Giovanniego” przeszło wszelkie oczekiwania. Pełen malkontentów Wiedeń, często wręcz czekających na potknięcie Mozarta, musiał tym razem obejść się recenzjami, które obficie płynęły z Pragi.
W 91. wydaniu w roku 1787 „Wiener Zeitung” pisał o wielkim sukcesie dzieła, wystawionym siłami włoskiej trupy działającej w Pradze pod kierownictwem tenora i menagera, Domenico Guardasoniego. Sam Mozart zbudowany wielkim sukcesem pisał do przyjaciela, Gottfrieda von Jacquina: 29 października moja opera trafiła na scenę odnosząc trudny do opisania sukces. Mam nadzieję na jej wystawienie w Wiedniu, choć chcą abym im tutaj napisał kolejną operę, to jednak pomimo kuszącej propozycji, muszę odmówić.
Bezspornie o ostatecznym sukcesie dzieła zdecydowała również jego strona czysto literacka. Twórca libretta, Lorenzo Da Ponte, odwołując się wprost do dzieła Moliera, stworzył arcydzieło potwierdzając słuszną opinię najwybitniejszego librecisty swoich czasów. Znamiennym jest, że uważana dzisiaj za absolutne arcydzieło, wpisana w poczet największych osiągnięć ludzkiego umysłu opera, skutecznie podzieliła krytyków majowej premiery w Wiedniu (7 maja 1788). Jedni odczytywali ją jako operę buffa nomen omen zgodnie z intencjami samego Mozarta, rzecz w tym, że zarówno sam temat dramatu jak i sposób przedstawienia w nim fabuły i postaci, wpisywały je w znacznie poważniejszy gatunek dramma giocosa. I to właśnie sposób w jaki interpretowano operę zdecydował o polemice. Przeciął ją sam Józef Haydn, jak pisze Johann Schink w Dramutrgiche Monate 1790 uznając wszelkie dyskusje za bezcelowe w obliczu geniuszu największego kompozytora wszechczasów, jakim jest Wolfgang Amadeusz Mozart. Nomen omen tenże sam wpływowy wiedeński krytyk (Schink) choć nie pozostawia suchej nitki na libretcie, pod niebiosa wychwala muzykę Mozarta.
W tej ocenie poszedł dalej Chronik v. Berlin już wówczas określając „Don Giovanniego” najwybitniejszym dziełem operowym jakie kiedykolwiek usłyszał człowiek, wyprzedzającym w znacznej mierze swoje czasy. Jak dalece, najlepiej świadczy list Johanna Wolfganga Goethego do Friedricha Schillera z grudnia 1797 roku, w której poeta podkreśla wyjątkowość dzieła przy jego pewnej artystycznej hermetyczności, która z racji na artyzm, zarezerwowana jest dla nielicznych.
Carl Spazier, jeden z najbardziej wpływowych krytyków doby Mozarta, (publikował na łamach Musikalisches Wochenblatt) poszedł najdalej, pisząc, iż jedna aria z „Don Giovanniego” znaczy więcej niż wszystkie dzieła Giovanniego Paisiella.
Wspomniany przez Goethe artyzm, odbiegający od chęci schlebiania tanim gustom, nie przeszkodził w sukcesie liczonym wystawieniami dzieła. Jak podaje biograf Mozarta Otto Jahn, w Wiedniu zabrzmiało do 1863 roku 531 razy, w Pradze – 476 a w Berlinie przez pół wieku, wykonano ”Don Giovanniego” ponad 200 razy.
W Polsce arcydzieło Mozarta wykonano już w 1789 roku w Warszawie. 231 lat po tej premierze Warszawska Opera Kameralna ma zaszczyt przedstawić drugą wizję artystyczną tego dzieła, goszczącą na naszej scenie.
***
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.
Bądź wierny, idź!
18 marca 2010 - 14:00
Kościół pw. św. Łukasza Ew.
ul. Górczewska 176 Warszawa
19 968teatr
FAKTORIA MUSICAL NIGHT
22 marca 2010 - 20:15jest więcej terminów
klub GALERIA
Plac Mirowski 1 Warszawa
20 517teatr
Głowa pełna słońca, czyli o czym marzył Yves Montand, Scena w Bramie Teatru im. Juliusza Słowackiego, Kraków
22 marca 2010 - 19:00
Dom Kultury RAKOWIEC
ul. Wiślicka 8 Warszawa
19 780teatr
Kreacje 2
21 marca 2010 - 17:00jest więcej terminów
Teatr Wielki - Opera Narodowa
pl. Teatralny 1 Warszawa
19 860teatr
Monty Python
21 marca 2010 - 19:00
Teatr na Bielanach
Goldoniego 1 Warszawa
19 868teatr
Teatr Własny Wierszobranie
21 marca 2010 - 11:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
19 666teatr
Ja ³ czyli dwa do jednego
21 marca 2010 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Konsekwentny - z siedzibą - w Starej ProchOFFni
Boleść 2 Warszawa
19 887teatr
Monty Python. Piosenki dla odklejonych
21 marca 2010 - 19:00
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
19 733teatr
Biznes
21 marca 2010 - 17:00
Teatr BAJKA
ul. Marszałkowska 138 Warszawa
20 026teatr
Przymiarki kabaretowe
20 marca 2010 - 19:00
Klub na Hożej 41
ul. Hoża 41/2 Warszawa
21 554teatr
300 razy na scenie Wyrok śmierci na konia Faraona
20 marca 2010 - 18:30jest więcej terminów
Teatr Konsekwentny - z siedzibą - w Starej ProchOFFni
Boleść 2 Warszawa
19 802teatr
Ustawka kabaretowa: Jurki vs Słuchajcie
20 marca 2010 - 18:00
Dom Kultury Świt
Wysockiego 11 Warszawa
19 681teatr
Mistrz i Małgorzata
20 marca 2010 - 18:00jest więcej terminów
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
19 461teatr
Teatr Kropka Theatre w DK Praga. The Mother Again
19 marca 2010 - 19:00jest więcej terminów
Dom Kultury Praga
ul. Dąbrowszczaków 2 Warszawa
39 080teatr
GWIAZDY NA PORANNYM NIEBIE
19 marca 2010 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Polski - Scena Kameralna
Sewerynów Warszawa
20 078teatr
Nasza klasa - Teatr Nasz Michałowice
19 marca 2010 - 19:19
Centrum Łowicka
Łowicka 21 Warszawa
33 644teatr
Taśma
18 marca 2010 - 19:15
Teatr Konsekwentny - z siedzibą - w Starej ProchOFFni
Boleść 2 Warszawa
19 795teatr