"Don Giovanni" - W. A. Mozart
- 2 kwietnia 2023, niedziela» 18:00
- 1 kwietnia 2023, sobota» 19:00
- 31 marca 2023, piątek» 19:00

UWAGA! Spektakl dla widzów dorosłych!!!
W czasie trwania spektaklu dwukrotnie będą użyte krótkotrwałe światła stroboskopowe.
Wolfgang Amadeusz Mozart - Don Giovanni
Il dissoluto punito, ossia Il Don Giovanni
Opera w dwóch aktach
Libretto: Lorenzo da Ponta
Inscenizacja i reżyseria: Michał Znaniecki
Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski
Scenografia: Rafał Olbiński, Luigi Scoglio
Kostiumy: Michał Znaniecki
Choreografia – Inga Pilchowska
Reżyseria światła – Dawid Karolak
Asystent reżysera: Jolanta Denejko
OBSADA:
Don Giovanni – Łukasz Klimczak
Leporello – Adam Zaremba
Donna Anna – Gabriela Legun
Donna Elwira – Karina Skrzeszewska
Zerlina – Paulina Janczaruk-Czarnecka
Don Ottavio – Jarosław Bielecki
Masetto – Sebastian Marszałowicz
Commendatore – Remigiusz Łukomski
Tancerze: Katarzyna Reisch, Anna Reisch, Joanna Kierzkowska, Zyta Bujacz-Dziel, Karolina Banaszek, Natalia Jóźwiak
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik Zespołu Wokalnego – Krzysztof Kusiel-Moroz
Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Dyrygent:
KUBA WNUK
OPIS
Serdecznie zapraszamy naszych widzów na operę „Don Giovanni” w nowej inscenizacji Michała Znanieckiego. Ilekroć to arcydzieło Wolfganga Amadeusza Mozarta pojawia się w nowej odsłonie na operowym afiszu, skupia nań uwagę całego muzycznego świata.
Czy którakolwiek z operowych premier Wolfganga Amadeusza Mozarta zwieńczona została tak wspaniałymi recenzjami jak miało to miejsce po wystawieniu opery „Don Giovanni”? Co sprawia, że do dzisiaj rozbudza ono wyobraźnię muzykologów, jako opera, która znacznie wyprzedziła swoje czasy?
Do Pragi, gdzie Salzburski Mistrz miał dać światu operę opowiadająca historię największego z uwodzicieli, przybył na fali znakomitych recenzji po „Weselu Figara”, ale to w jaki sposób prażanie przyjęli „Don Giovanniego” przeszło wszelkie oczekiwania. Pełen malkontentów Wiedeń, często wręcz czekających na potknięcie Mozarta, musiał tym razem obejść się recenzjami, które obficie płynęły z Pragi.
W 91. wydaniu w roku 1787 „Wiener Zeitung” pisał o wielkim sukcesie dzieła, wystawionym siłami włoskiej trupy działającej w Pradze pod kierownictwem tenora i menagera, Domenico Guardasoniego. Sam Mozart zbudowany wielkim sukcesem pisał do przyjaciela, Gottfrieda von Jacquina: 29 października moja opera trafiła na scenę odnosząc trudny do opisania sukces. Mam nadzieję na jej wystawienie w Wiedniu, choć chcą abym im tutaj napisał kolejną operę, to jednak pomimo kuszącej propozycji, muszę odmówić.
Bezspornie o ostatecznym sukcesie dzieła zdecydowała również jego strona czysto literacka. Twórca libretta, Lorenzo Da Ponte, odwołując się wprost do dzieła Moliera, stworzył arcydzieło potwierdzając słuszną opinię najwybitniejszego librecisty swoich czasów. Znamiennym jest, że uważana dzisiaj za absolutne arcydzieło, wpisana w poczet największych osiągnięć ludzkiego umysłu opera, skutecznie podzieliła krytyków majowej premiery w Wiedniu (7 maja 1788). Jedni odczytywali ją jako operę buffa nomen omen zgodnie z intencjami samego Mozarta, rzecz w tym, że zarówno sam temat dramatu jak i sposób przedstawienia w nim fabuły i postaci, wpisywały je w znacznie poważniejszy gatunek dramma giocosa. I to właśnie sposób w jaki interpretowano operę zdecydował o polemice. Przeciął ją sam Józef Haydn, jak pisze Johann Schink w Dramutrgiche Monate 1790 uznając wszelkie dyskusje za bezcelowe w obliczu geniuszu największego kompozytora wszechczasów, jakim jest Wolfgang Amadeusz Mozart. Nomen omen tenże sam wpływowy wiedeński krytyk (Schink) choć nie pozostawia suchej nitki na libretcie, pod niebiosa wychwala muzykę Mozarta.
W tej ocenie poszedł dalej Chronik v. Berlin już wówczas określając „Don Giovanniego” najwybitniejszym dziełem operowym jakie kiedykolwiek usłyszał człowiek, wyprzedzającym w znacznej mierze swoje czasy. Jak dalece, najlepiej świadczy list Johanna Wolfganga Goethego do Friedricha Schillera z grudnia 1797 roku, w której poeta podkreśla wyjątkowość dzieła przy jego pewnej artystycznej hermetyczności, która z racji na artyzm, zarezerwowana jest dla nielicznych.
Carl Spazier, jeden z najbardziej wpływowych krytyków doby Mozarta, (publikował na łamach Musikalisches Wochenblatt) poszedł najdalej, pisząc, iż jedna aria z „Don Giovanniego” znaczy więcej niż wszystkie dzieła Giovanniego Paisiella.
Wspomniany przez Goethe artyzm, odbiegający od chęci schlebiania tanim gustom, nie przeszkodził w sukcesie liczonym wystawieniami dzieła. Jak podaje biograf Mozarta Otto Jahn, w Wiedniu zabrzmiało do 1863 roku 531 razy, w Pradze – 476 a w Berlinie przez pół wieku, wykonano ”Don Giovanniego” ponad 200 razy.
W Polsce arcydzieło Mozarta wykonano już w 1789 roku w Warszawie. 231 lat po tej premierze Warszawska Opera Kameralna ma zaszczyt przedstawić drugą wizję artystyczną tego dzieła, goszczącą na naszej scenie.
***
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.
Bagaże kultury
3 marca 2013 - 14:00
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
18 766teatr
Marienbad
3 marca 2013 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
18 578teatr
W Och-Teatrze życia - spotkanie otwarte z Marią Seweryn
2 marca 2013 -
Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP w Warszawie
Urbanistów 3 Warszawa
18 654teatr
Spektakl muzyczny "Ordonka - dziewczyna z Woli" i otwarty bufet
1 marca 2013 -
Klub Hemipshere - Hotel InterContinental Warszawa
Emilii Plater 49 Warszawa
34 455teatr
Pępowina
1 marca 2013 - 19:00
Dom Kultury Świt
Wysockiego 11 Warszawa
19 775teatr
Rymem go! - improwizacja w 90 minut naokoło wiersza
28 lutego 2013 -
Resort
ul. Bielańska 1 Warszawa
19 273teatr
Improwizacje kabaretowe z Dźwiękiem Dż
27 lutego 2013 - godz:20
Klub Wkręt
ul. Chełmska 21 Warszawa
38 532teatr
Lew w zimie
26 lutego 2013 - 17:45jest więcej terminów
Iluzjon Filmoteki Narodowej
Narbutta 50A Warszawajest więcej miejsc
37 205teatr
Koszałki Opałki
26 lutego 2013 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
18 555teatr
Artur Andrus - Myśliwiecka
26 lutego 2013 - 20:30
Restauracja Nowa Kuźnia
Kostki Potockiego 24 Warszawa
41 647teatr
Spektakl ONANIZM
25 lutego 2013 - 20:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
18 346teatr
"Oni bez masek nie grywają nigdy" - Teatr Człekolada (DK Świt)
25 lutego 2013 -
Dom Kultury Świt
Wysockiego 11 Warszawa
19 333teatr
"Kto pokona smoka...?!" - mrożąca krew w żyłah lalkowa sztuka akcji
24 lutego 2013 -
Hotel Intercontinental
ul. Emilii Plater 49 Warszawa
18 979teatr
Franny i Zooey - premiera spektaklu Teatru HaliBut
24 lutego 2013 - 19:00jest więcej terminów
Centrum Łowicka
Łowicka 21 Warszawa
19 056teatr
Impreza dla dzieci z cyklu „Podróżniczek” - "Bella Italia"
24 lutego 2013 -
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
18 070teatr
Kto się boi Virginii Woolf?
24 lutego 2013 - 19:00
Teatr Imka
M. Konopnickiej 6 Warszawa
18 494teatr
Spektakl KWINTESENCJA
23 lutego 2013 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
17 988teatr




























