koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Sylwester 2024 w Piwnicy ŚwidnickiejCO JEST GRANE - styczeń 2025 - nr 367KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  2 lata temu  »  

IN FESTO PURIFICATIONIS – msza wazowska

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 9 962 wyświetleń od 16 marca 2023

Warszawa » Krakowskie Przedmieście 3 » NA MAPIE

  • 26 maja 2023, piątek
    » 20:00

Od najdawniejszych czasów muzyka stanowiła integralną część mszy świętej – centralnej liturgii Kościoła zachodniego. Początkowo występowała w postaci śpiewów chorałowych, następnie przybrała kształt kunsztownych opracowań wielogłosowych, aż wreszcie rozbudowanych kompozycji wokalno-instrumentalnych. Szczególny rozkwit rodzimej muzyki sakralnej nastąpił za czasów królów z dynastii Wazów, co musiało znajdować wyjątkowy wyraz podczas ważnych uroczystości kościelnych. Do takich niewątpliwie należało święto Ofiarowania Pańskiego. We wprowadzonej przez sobór trydencki w 1570 roku nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego święto znane było jako Festo purificationis, zaś w polskiej tradycji do dziś powszechnie funkcjonuje jako święto Matki Bożej Gromnicznej. Na program koncertu składają się dzieła wiodących kompozytorów kształtujących repertuar Rzeczpospolitej XVII wieku. Ułożone w porządku odzwierciedlającym muzyczną sferę uroczystej liturgii dają obraz wyrafinowania mszy wieńczącej radosny okres Bożego Narodzenia.

Części stałe zaczerpnięte zostały z Missa Sancta Anna Marcina Mielczewskiego, kompozytora w XVII wieku okrytego sławą nie tylko w Polsce, ale w całej Europie. Msza oparta na melodii popularnej wówczas pieśni O Maryja cna dziewica jest przeznaczona na sześciogłosowy chór, coro capella o takim samym składzie oraz zespół instrumentalny. Odtworzenie muzycznego przebiegu całego obrzędu wymaga także doboru odpowiednich propriów, a więc utworów ułożonych do tekstów właściwych dla danego święta. Procesyjnemu wejściu przy blasku świec wtórować będzie wywiedzione z chorałowej melodii ośmiogłosowe Lumen ad revelationem Giovanniego Francesca Aneria, a jako introit zabrzmi dziesięciogłosowe Ave Maria Asprilia Pacellego. Obydwaj Włosi pełnili funkcję maestro di capella na dworach polskich władców i wnieśli do polskiej praktyki muzycznej najnowsze techniki kompozytorskie rodem z Italii. Pierwszym rodzimym kompozytorem, który wdrożył stile moderno w swojej twórczości był Mikołaj Zieleński. Ofertorium i komunia pochodzą z jego słynnego zbioru wydanego w Wenecji w 1611 roku. Nie zabraknie także ustępów instrumentalnych polskich kapelmistrzów – Franciszka Liliusa czy Adama Jarzębskiego, a także pełnych dostojeństwa tradycyjnych fragmentów chorałowych.

◆ PROGRAM ◆

PROCESJA ZE ŚWIECAMI

Giovanni Francesco Anerio (1569-1630) – Lumen ad revelationem [a 8]

INTROIT

Asprilio Pacelli (1570-1623) – Ave Maria [a 10]

INTONACJA

Franciszek Lilius (zm. 1657) – Toccata

KYRIE I GLORIA

Marcin Mielczewski (zm. 1651) – Missa Sancta Anna [a 12]

GRADUAŁ

Chorał – Suscepimus Deus

CREDO

Marcin Mielczewski (zm. 1651) – Missa Sancta Anna [a 12]

OFIAROWANIE

Mikołaj Zieleński – Felix namque es [a 8]

PREFACJA

Chorał – Vere dignum et iustum est

SANCTUS

Marcin Mielczewski (zm. 1651) – Missa Sancta Anna [a 12]

PODNIESIENIE

Adam Jarzębski (zm. 1648/49) – Concerto [a 2]

AGNUS DEI

Marcin Mielczewski (zm. 1651) – Missa Sancta Anna [a 12]

KOMUNIA

Mikołaj Zieleński – Responsum accepit (a voce sola)

PO KOMUNII

Tarquino Merula (1590/95-1665) – Nigra sum (a voce sola con violino)

Chorał – Ite missa est

Franciszek Lilius (zm. 1657) – Jubilate Deo omnis terra [a 11]

◆ WYKONAWCY ◆

JULITA MIROSŁAWSKA ⎮ sopran

JOANNA TALARKIEWICZ ⎮ mezzosopran

ŁUKASZ KÓZKA ⎮ tenor

ALEKSANDER REWIŃSKI ⎮ tenor

MIKOŁAJ ZGÓDKA ⎮ tenor

PIOTR CHWEDOROWICZ ⎮ bas

ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA

JAKUB SZAFRAŃSKI, JAKUB BURZYŃSKI ⎮ przygotowanie Zespołu Wokalnego

JAKUB BURZYŃSKI ⎮ dyrygent

Bilety 👉https://ewejsciowki.pl/embedded/rezerwacja/243245

zmodyfikowano  2 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ