„Così fan tutte” W. A. Mozart - 32\. Festiwal Mozartowski w Warszawie
- 11 czerwca 2023, niedziela» 18:00
32. Festiwal Mozartowski w Warszawie
Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej
Wolfgang Amadeus Mozart
Così fan tutte ossia La scuola degli amanti KV 588
Tak czynią wszystkie, czyli szkoła kochanków
Opera buffa w dwóch aktach, oryginalna włoska wersja
Libretto: Lorenzo da Ponte
Inscenizacja i reżyseria: Marek Weiss
Scenografia i kostiumy: Hanna Szymczak
OBSADA:
Fiordiligi – Anna Mikołajczyk
Dorabella – Elżbieta Wróblewska
Despina – Sylwia Krzysiek
Ferrando – Aleksander Kunach
Guglielmo – Tomasz Rak
Don Alfonso – Leszek Skrla
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik Zespołu Wokalnego – prof. Krzysztof Kusiel-Moroz
Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Pianoforte – Marta Kostrych
„Dzieło uchodzi za komedyjkę o niewiarygodnej intrydze, w której dwaj młodzieńcy przebierają się za egzotycznych adoratorów i uwodzą nierozpoznani swoje narzeczone. Celem jest wypróbowanie ich wierności i wygranie zakładu z weteranem miłostek utrzymującym, że nie ma wiernych kobiet i wszystkie w końcu zdradzają swoich partnerów. Dla niektórych miłośników Mozarta jest to jednak najbardziej skomplikowane i gorzkie arcydzieło, w którym boska muzyka osłania piękną formą straszliwą prawdę o bezradności ludzkiej wobec sprzeczności pomiędzy pokusami seksu a ideą miłości. Podzielam ten punkt widzenia i w moim spektaklu pokazuję, jak głęboko sięgają Mozart z Da Ponte w swojej krytyce obłudy i podłości, jakiej dopuszcza się świat męski wobec kobiet.
Perfidia ich pomysłu polega bowiem nie na przebierance, tylko na jednoczesnej zamianie partnerów. To znaczy, że każdy z panów świadomie i bezkarnie uwodzi narzeczoną kolegi. Założyłem, że nie ma żadnych szans, żeby nie zostali rozpoznani. A więc cała gra jest prowadzona świadomie. Początkowo kobiety bronią się przed zabawą. Jedna opiera się krócej, druga dłużej, zgodnie ze swoim temperamentem seksualnym. Gra doprowadza obie siostry do przekonania, że zamiana jest zgodna z ich prawdziwymi skłonnościami. A więc początkowe ustalenie „kto z kim” okazało się błędne. Teraz wyjaśniło się, kto z kim powinien spędzić życie. Ale nagle gra się kończy i mężczyźni chcą powrócić do wersji oficjalnej.
Mają pretensje do kobiet, chociaż sami zainicjowali grę i brali w niej udział bez skrupułów. W mojej ocenie są podli i ich stwierdzenie tytułowe, że „tak czynią wszystkie” jest bezczelne. Żeby ten sens wydobyć z konwencji wesołej zabawy, poczyniliśmy w naszej inscenizacji pewne zabiegi interpretacyjne. Uważam, że nie naruszają intencji twórców opery, lecz przybliżają je widzom wychowanym w innej obyczajowości i obeznanym z wieloma gorzkimi prawdami o ludzkich skłonnościach, które w epoce Mozarta nie mogły być przedmiotem publicznych rozważań. Mój spektakl jest przeciwko libertynom i rozpustnikom, którzy swoje zepsucie i pogardę dla kobiet ubierają w filozoficzne tezy i mądrości mające świadczyć o doświadczeniu, a tak naprawdę są efektem narastającej impotencji i poczucia odrzucenia. To oni psują młodych tęskniących za czystą miłością.
To oni manipulują wartościami w świecie sztuki i refleksji nad człowiekiem, odbierając nam nadzieję na pozytywny wymiar ludzkich uczuć. To oni z seksu czynią fałszywą religię i prawdę ostateczną, od której nie ma odwołania. Twierdzą, że zabawa jest w życiu dobrem najwyższym, a powaga miłości jest śmieszna i żałosna […] – świntuchy głoszące ich żałosną prawdę o kobietach, które traktują jak przedmioty pozbawione indywidualności i godności. Bywa niestety, że czuję się jednym z nich. Ten spektakl jest więc również moim wyznaniem skruchy i formą przeprosin za podłe myśli i uczynki. Ktoś może powiedzieć, że opera nie jest miejscem na osobiste porachunki. Ale opera jest teatrem, a to już jest miejsce, w którym osobiste wyznania są fundamentem.”
Marek Weiss
***
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.
Grupa Operowa - Fryderyku mój…
11 kwietnia 2010 - 19:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
35 122teatr
Homework
11 kwietnia 2010 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Academia
11-tego listopada 22 Warszawa
19 664teatr
Grupa Rafała Kmity
11 kwietnia 2010 - 17:00
Dom Kultury Świt
Wysockiego 11 Warszawa
19 759teatr
KOMPLEKS PORTNOYA - PREMIERA
10 kwietnia 2010 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Konsekwentny - z siedzibą - w Starej ProchOFFni
Boleść 2 Warszawa
19 771teatr
Rany Julek
9 kwietnia 2010 - 19:00
Centrum Promocji Kultury Praga Południe
Podskarbińska 2 Warszawa
20 152teatr
POKAZ GRUPY FNF W THE FRESH
9 kwietnia 2010 - 12:35
The Fresh
Wawelska 5 Warszawa
19 925teatr
Spektakl teatralny Kim jestem Panie Słowacki?
9 kwietnia 2010 - 19:00
Bemowske Centrum Kultury
ul. Górczewska 201. Warszawa
19 784teatr
KOMPLEKS PORTNOYA - POKAZY PRZEDPREMIEROWE
9 kwietnia 2010 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Konsekwentny - z siedzibą - w Starej ProchOFFni
Boleść 2 Warszawa
19 789teatr
Otwarta Próba Kabaretowa
31 marca 2010 - 18:00jest więcej terminów
Dom Kultury Praga
ul. Dąbrowszczaków 2 Warszawa
20 309teatr
Repertuar na MARZEC!
od: 12 marca 2010 do: 31 marca 2010
Teatr BAJKA
ul. Marszałkowska 138 Warszawa
20 220teatr
Ada Biedrzyńska i Zbigniew Zamachowski w Tawernie Korsarz
29 marca 2010 - 20:00
Tawerna Korsarz
ul. Gostyńska 45 Warszawa
20 610teatr
Giełda Satyry Politycznej Marka Majewskiego
29 marca 2010 - 19:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
19 747teatr
GĄSKA
29 marca 2010 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Capitol
nie podano Warszawa
19 611teatr
GĄSKA
29 marca 2010 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Capitol
nie podano Warszawa
19 566teatr
GĄSKA
29 marca 2010 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Capitol
nie podano Warszawa
19 717teatr
22. Urodziny Teatru 13
28 marca 2010 - 18:00, 20:00jest więcej terminów
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
19 420teatr
Kabaret Długi w Tawernie Korsarz
28 marca 2010 - 20:00
Tawerna Korsarz
ul. Gostyńska 45 Warszawa
20 317teatr