DEBUSSY | MOSS | PIAZZOLLA | STRAUSS - 29 kwietnia 2023, godz. 19.00
![](https://dco1c2aefa5pk.cloudfront.net/l/9s7r.jpeg)
- 29 kwietnia 2023, sobota» 19:00
Wykonawcy
Piotr Baron | saksofon tenorowy
Alicja Śmietana | skrzypce
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Mirosław Jacek Błaszczyk | dyrygent
Program
Claude Debussy – Petite suite (opr. Henri Büsser)
Piotr Moss – Concerto malinconico na saksofon tenorowy i orkiestrę PRAWYKONANIE
Astor Piazzolla – Las Cuatro Estaciones Porteñas (opr. Leonid Diesiatnikow)
Richard Strauss – Till Eulenspiegels lustige Streiche op. 28
Claude Debussy ukończył swą Petite suite na fortepian na cztery ręce w 1889 roku, inicjatorem jej powstania był paryski wydawca Jacques Durand, który chciał mieć w ofercie dzieło ambitne i efektowne, ale też przystępne dla zaawansowanych amatorów. On też dokonał prawykonania wraz z kompozytorem. Cztery zwięzłe miniatury o programowych tytułach (dwie pierwsze inspirowane wierszami Verlaine’a) szybko zdobyły dużą popularność, doczekały się też różnych aranżacji kameralnych, zaś w roku 1907 przyjaciel Debussy’ego, kompozytor i dyrygent Henri Büsser dokonał ich barwnej orkiestracji (partyturę opublikował także Durand), zwiększając jeszcze sławę cyklu.
Piotr Moss to twórca niezwykle wszechstronny, od dekad mieszkający we Francji, lecz stale obecny również na polskich estradach. Jego nowy, wyczekiwany utwór – Concerto malinconico na saksofon tenorowy i orkiestrę, powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” (NIMiT) specjalnie dla Piotra Barona, a sam autor tak o tej inspiracji pisał: „…zareagowałem na tę propozycję entuzjastycznie. Saksofon od wielu już lat znajduje się w orbicie moich zainteresowań kompozytorskich, a lista napisanych przeze mnie utworów na ten instrument jest już bardzo długa. Poetyckie interpretacje Ellingtona grane przez Piotra Barona skierowały moje kompozytorskie myślenie w kierunku pewnej melancholii, której saksofon tenorowy plus Piotr Baron są, myślę, znakomitymi reprezentantami. Dodać trzeba, że zamawiając koncert saksofonowy u kompozytora muzyki klasycznej, chciał Piotr Baron być może wrócić niejako do swoich muzycznych korzeni. A kompozytor z kolei był ciekawy, jak zabrzmi jego muzyka widziana przez pryzmat doświadczeń jazzowych tego wspaniałego muzyka. Utwór jest jednoczęściowy, złożony z kilku wyraźnych epizodów przedzielonych intermediami, w których jest miejsce na improwizacje saksofonu”. Piotr Baron, dyrektor Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, od dekad należy do czołowych postaci polskiej sceny jazzowej i choć sięga z powodzeniem po różne odmiany saksofonu, to w ankiecie „Jazz Top” pisma „Jazz Forum” wskazywany jest jako mistrz zwłaszcza w kategorii saksofonu tenorowego i sopranowego. Lider licznych zespołów, muzyk współpracujący z najwybitniejszymi artystami w Polsce i za granicą, ma w swym przebogatym dorobku koncertowym i fonograficznym także liczne przedsięwzięcia łączące sfery jazzu i muzyki poważnej.
Estaciones porteñas („Pory roku w Buenos Aires”) Astora Piazzolli – wielkiego reformatora gatunku tanga, to cztery utwory tango nuevo komponowane w latach 1965-1970 na różne okazje (np. Wiosna – Verano porteño powstała do spektaklu Melenita de oro Alberta Rodrígueza Muñoza) i często wykonywane przez samego Piazzollę osobno w różnych aranżacjach, jednak oczywiste było także łączenie ich w cykl, co sporadycznie czynił również autor. Rosyjski kompozytor Leonid Diesiatnikow dokonał oryginalnego opracowania czterech tang na skrzypce i orkiestrę smyczkową z intencją stworzenia współczesnego pendant do cyklu Pór roku Vivaldiego (do którego w kilku momentach żartobliwie nawiązuje). Słuchacze kwietniowego koncertu usłyszą tę wersję w wykonaniu Alicji Śmietany, która szczyci się międzynarodowym debiutem ze sławną orkiestrą Academy of St. Martin in the Fields pod batutą Sir Neville’a Marrinera w 2003 roku. Od tamtej pory współpracuje jako solistka z wieloma światowej sławy orkiestrami i zespołami kameralnymi – między innymi z Berlińską Filharmonią i Simonem Rattle. Zyskując szacunek wielu znakomitych muzyków, pracowała z Gidonem Kremerem, Nigelem Kennedy’m, Ivanem Monighettim, Yuriem Bashmetem, Marthą Argherich, Thomasem Zehetmairem oraz innymi znakomitymi artystami. Jest laureatką wielu międzynarodowych konkursów, nagród i stypendiów. Obraca się swobodnie również w innych gatunkach, wykonując wiele muzyki eksperymentalnej, elektronicznej, elementy jazzu i inne gatunki muzyki współczesnej.
Ukończony wiosną 1895 poemat symfoniczny w typie scherza Till Eulenspiegels lustige Streiche (Ucieszne figle Dyla Sowizdrzała) Richarda Straussa na kanwie popularnych opowiadań o psotnym wagancie, publikowanych w XVI wieku (w pierwotnym zamyśle autor chciał poświęcić mu operę), stać się miał wręcz emblematem muzyki programowej, w typie narracyjno-ilustracyjnym. Bohatera charakteryzują dwa tematy, grany przez róg symbolizuje samą postać Dyla, zaś groteskowy motyw klarnetu D – jego figle. Kolejne dźwiękowe onomatopeje, barwnie i dowcipnie orkiestrowane pozwalają śledzić przygody Sowizdrzała, aż po smutny koniec – ale też dalszy żywot w pamięci i pieśni.
Dyrygent wieczoru, Mirosław Jacek Błaszczyk, to postać doskonale znana słuchaczom koncertów Sinfonii Iuventus, jest członkiem Rady Artystycznej – koordynatorem ds. artystycznych POSI. Kierował Państwową Orkiestrą Symfoniczną w Zabrzu, filharmoniami w Białymstoku, Poznaniu, Filharmonią Śląską (prowadził ją z powodzeniem przez dwie dekady), w koncertowym dorobku ma imponującą liczbę występów oraz nagrań z najważniejszymi zespołami krajowymi i zagranicznymi. Od 1999 roku jest dyrektorem artystycznym i jurorem Międzynarodowych Konkursów Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach (a także wielu innych ważnych konkursów dyrygenckich). [pmac]
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie
Bilety normalne: 45 zł / miejsce
Bilety ulgowe: 35 zł / miejsce
• dla uczniów, studentów do ukończenia 26 roku życia, emerytów i rencistów oraz osób po 70 roku życia;
• uczniów szkół muzycznych i baletowych oraz studentów uczelni muzycznych i muzykologii.
Bilety: eBilet, Polskie Radio – bilety 24 oraz w kasie biletowej Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie
Patronat medialny: TVP Kultura, Presto, polmic.pl
Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
***
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.
Artybishops
17 kwietnia 2008 - 20:30
Jadłodajnia Filozoficzna
ul. Dobra 33/35 Warszawa
18 143muzyka
NAGRANIA
16 kwietnia 2008 - 18:00
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
plac Stanisława Małachowskiego 3 00-916 Warszawa Warszawa
18 474muzyka
KOLENDA
16 kwietnia 2008 - 19:00
Proxima
Żwirki i Wigury 99a Warszawa
18 274muzyka
CHEER-ACCIDENT us
15 kwietnia 2008 - 20:30
Klub Aurora
ul. Dobra 33/35 Warszawa
20 072muzyka
Arcangelo Corelli, Georg Muffat
15 kwietnia 2008 - 19:00
Studio Koncertowe PR im. W. Lutosławskiego
ul. Woronicza 17 Warszawa
62 407muzyka
Paul Pavique Movement
15 kwietnia 2008 - 20:30
Jadłodajnia Filozoficzna
ul. Dobra 33/35 Warszawa
18 356muzyka
Kabaretowa Scena Trójki
14 kwietnia 2008 - 20:00
Piwnica Pod Harendą
Krakowskie Przedmieście 4/6 Warszawa
18 377muzyka
SooMood w Akwarium!
14 kwietnia 2008 - 20:00
Akwarium Jazz Cafe
Złota 59 / Złote Tarasy Warszawa
19 151muzyka
PIOSENKI POLSKIE NA KWARTET JAZZOWY
14 kwietnia 2008 - 20:00
Ośrodek Kultury Ochoty
Grójecka 75 Warszawa
17 788muzyka
KRISTEN + SALTO
13 kwietnia 2008 - 20:00
Klub Aurora
ul. Dobra 33/35 Warszawa
19 943muzyka
Gitana na żywo w radiowej Trójce!
13 kwietnia 2008 - 20:00
Polskie Radio Program III
Myśliwiecka 3/5/7 Warszawa
20 532muzyka
Recital GABRIELI LENCKIEJ
13 kwietnia 2008 - 19:00
Teatr Hybrydysceny: Hybrydy i Palladium
Złota 7/9 Warszawa
18 676muzyka
KONCERT PRZYJAŹNI dla Zygmunta Garlika
13 kwietnia 2008 - 18:00
Klub Perła
Kolejowa 8/10 Warszawa
18 091muzyka
Jamszczik, nie gani łaszadiej
13 kwietnia 2008 - 17:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
18 064muzyka
Warszawskie historie pt. „Pani Opaczewska”
13 kwietnia 2008 - 11:00
Ośrodek Kultury Ochoty
Grójecka 75 Warszawa
17 772muzyka
DIMA
13 kwietnia 2008 - 19:00
Studio Buffo
ul. Konopnickiej 6 Warszawa
18 476muzyka
MUSIC FOR THE NEXT GENERATION
12 kwietnia 2008 - 21:00
Centralny Dom Qultury
ul. Burakowska 12 Warszawa
18 100muzyka