koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  2 lata temu

DEBUSSY | MOSS | PIAZZOLLA | STRAUSS - 29 kwietnia 2023, godz. 19.00

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 7 185 wyświetleń od 17 marca 2023

Wykonawcy
Piotr Baron | saksofon tenorowy
Alicja Śmietana | skrzypce
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Mirosław Jacek Błaszczyk | dyrygent

Program
Claude Debussy – Petite suite (opr. Henri Büsser)
Piotr Moss – Concerto malinconico na saksofon tenorowy i orkiestrę PRAWYKONANIE


Astor Piazzolla – Las Cuatro Estaciones Porteñas (opr. Leonid Diesiatnikow)
Richard Strauss – Till Eulenspiegels lustige Streiche op. 28

Claude Debussy ukończył swą Petite suite na fortepian na cztery ręce w 1889 roku, inicjatorem jej powstania był paryski wydawca Jacques Durand, który chciał mieć w ofercie dzieło ambitne i efektowne, ale też przystępne dla zaawansowanych amatorów. On też dokonał prawykonania wraz z kompozytorem. Cztery zwięzłe miniatury o programowych tytułach (dwie pierwsze inspirowane wierszami Verlaine’a) szybko zdobyły dużą popularność, doczekały się też różnych aranżacji kameralnych, zaś w roku 1907 przyjaciel Debussy’ego, kompozytor i dyrygent Henri Büsser dokonał ich barwnej orkiestracji (partyturę opublikował także Durand), zwiększając jeszcze sławę cyklu.

Piotr Moss to twórca niezwykle wszechstronny, od dekad mieszkający we Francji, lecz stale obecny również na polskich estradach. Jego nowy, wyczekiwany utwór – Concerto malinconico na saksofon tenorowy i orkiestrę, powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” (NIMiT) specjalnie dla Piotra Barona, a sam autor tak o tej inspiracji pisał: „…zareagowałem na tę propozycję entuzjastycznie. Saksofon od wielu już lat znajduje się w orbicie moich zainteresowań kompozytorskich, a lista napisanych przeze mnie utworów na ten instrument jest już bardzo długa. Poetyckie interpretacje Ellingtona grane przez Piotra Barona skierowały moje kompozytorskie myślenie w kierunku pewnej melancholii, której saksofon tenorowy plus Piotr Baron są, myślę, znakomitymi reprezentantami. Dodać trzeba, że zamawiając koncert saksofonowy u kompozytora muzyki klasycznej, chciał Piotr Baron być może wrócić niejako do swoich muzycznych korzeni. A kompozytor z kolei był ciekawy, jak zabrzmi jego muzyka widziana przez pryzmat doświadczeń jazzowych tego wspaniałego muzyka. Utwór jest jednoczęściowy, złożony z kilku wyraźnych epizodów przedzielonych intermediami, w których jest miejsce na improwizacje saksofonu”. Piotr Baron, dyrektor Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, od dekad należy do czołowych postaci polskiej sceny jazzowej i choć sięga z powodzeniem po różne odmiany saksofonu, to w ankiecie „Jazz Top” pisma „Jazz Forum” wskazywany jest jako mistrz zwłaszcza w kategorii saksofonu tenorowego i sopranowego. Lider licznych zespołów, muzyk współpracujący z najwybitniejszymi artystami w Polsce i za granicą, ma w swym przebogatym dorobku koncertowym i fonograficznym także liczne przedsięwzięcia łączące sfery jazzu i muzyki poważnej.

Estaciones porteñas („Pory roku w Buenos Aires”) Astora Piazzolli – wielkiego reformatora gatunku tanga, to cztery utwory tango nuevo komponowane w latach 1965-1970 na różne okazje (np. Wiosna – Verano porteño powstała do spektaklu Melenita de oro Alberta Rodrígueza Muñoza) i często wykonywane przez samego Piazzollę osobno w różnych aranżacjach, jednak oczywiste było także łączenie ich w cykl, co sporadycznie czynił również autor. Rosyjski kompozytor Leonid Diesiatnikow dokonał oryginalnego opracowania czterech tang na skrzypce i orkiestrę smyczkową z intencją stworzenia współczesnego pendant do cyklu Pór roku Vivaldiego (do którego w kilku momentach żartobliwie nawiązuje). Słuchacze kwietniowego koncertu usłyszą tę wersję w wykonaniu Alicji Śmietany, która szczyci się międzynarodowym debiutem ze sławną orkiestrą Academy of St. Martin in the Fields pod batutą Sir Neville’a Marrinera w 2003 roku. Od tamtej pory współpracuje jako solistka z wieloma światowej sławy orkiestrami i zespołami kameralnymi – między innymi z Berlińską Filharmonią i Simonem Rattle. Zyskując szacunek wielu znakomitych muzyków, pracowała z Gidonem Kremerem, Nigelem Kennedy’m, Ivanem Monighettim, Yuriem Bashmetem, Marthą Argherich, Thomasem Zehetmairem oraz innymi znakomitymi artystami. Jest laureatką wielu międzynarodowych konkursów, nagród i stypendiów. Obraca się swobodnie również w innych gatunkach, wykonując wiele muzyki eksperymentalnej, elektronicznej, elementy jazzu i inne gatunki muzyki współczesnej.

Ukończony wiosną 1895 poemat symfoniczny w typie scherza Till Eulenspiegels lustige Streiche (Ucieszne figle Dyla Sowizdrzała) Richarda Straussa na kanwie popularnych opowiadań o psotnym wagancie, publikowanych w XVI wieku (w pierwotnym zamyśle autor chciał poświęcić mu operę), stać się miał wręcz emblematem muzyki programowej, w typie narracyjno-ilustracyjnym. Bohatera charakteryzują dwa tematy, grany przez róg symbolizuje samą postać Dyla, zaś groteskowy motyw klarnetu D – jego figle. Kolejne dźwiękowe onomatopeje, barwnie i dowcipnie orkiestrowane pozwalają śledzić przygody Sowizdrzała, aż po smutny koniec – ale też dalszy żywot w pamięci i pieśni.

Dyrygent wieczoru, Mirosław Jacek Błaszczyk, to postać doskonale znana słuchaczom koncertów Sinfonii Iuventus, jest członkiem Rady Artystycznej – koordynatorem ds. artystycznych POSI. Kierował Państwową Orkiestrą Symfoniczną w Zabrzu, filharmoniami w Białymstoku, Poznaniu, Filharmonią Śląską (prowadził ją z powodzeniem przez dwie dekady), w koncertowym dorobku ma imponującą liczbę występów oraz nagrań z najważniejszymi zespołami krajowymi i zagranicznymi. Od 1999 roku jest dyrektorem artystycznym i jurorem Międzynarodowych Konkursów Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach (a także wielu innych ważnych konkursów dyrygenckich). [pmac]

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie

Bilety normalne: 45 zł / miejsce
Bilety ulgowe: 35 zł / miejsce
• dla uczniów, studentów do ukończenia 26 roku życia, emerytów i rencistów oraz osób po 70 roku życia;
• uczniów szkół muzycznych i baletowych oraz studentów uczelni muzycznych i muzykologii.

Bilety: eBilet, Polskie Radio – bilety 24 oraz w kasie biletowej Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie

Patronat medialny: TVP Kultura, Presto, polmic.pl

Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  2 lata temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ