INFORMACJA:
DEBUSSY | MOSS | PIAZZOLLA | STRAUSS
- 29 kwietnia 2023, sobota» 19:00
Wykonawcy
Piotr Baron | saksofon tenorowy
Alicja Śmietana | skrzypce
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Mirosław Jacek Błaszczyk | dyrygent
Program
Claude Debussy – Petite suite (opr. Henri Büsser)
Piotr Moss – Concerto malinconico na saksofon tenorowy i orkiestrę PRAWYKONANIE
Astor Piazzolla – Las Cuatro Estaciones Porteñas (opr. Leonid Diesiatnikow)
Richard Strauss – Till Eulenspiegels lustige Streiche op. 28
Claude Debussy ukończył swą Petite suite na fortepian na cztery ręce w 1889 roku, inicjatorem jej powstania był paryski wydawca Jacques Durand, który chciał mieć w ofercie dzieło ambitne i efektowne, ale też przystępne dla zaawansowanych amatorów. On też dokonał prawykonania wraz z kompozytorem. Cztery zwięzłe miniatury o programowych tytułach (dwie pierwsze inspirowane wierszami Verlaine’a) szybko zdobyły dużą popularność, doczekały się też różnych aranżacji kameralnych, zaś w roku 1907 przyjaciel Debussy’ego, kompozytor i dyrygent Henri Büsser dokonał ich barwnej orkiestracji (partyturę opublikował także Durand), zwiększając jeszcze sławę cyklu.
Piotr Moss to twórca niezwykle wszechstronny, od dekad mieszkający we Francji, lecz stale obecny również na polskich estradach. Jego nowy, wyczekiwany utwór – Concerto malinconico na saksofon tenorowy i orkiestrę, powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” (NIMiT) specjalnie dla Piotra Barona, a sam autor tak o tej inspiracji pisał: „…zareagowałem na tę propozycję entuzjastycznie. Saksofon od wielu już lat znajduje się w orbicie moich zainteresowań kompozytorskich, a lista napisanych przeze mnie utworów na ten instrument jest już bardzo długa. Poetyckie interpretacje Ellingtona grane przez Piotra Barona skierowały moje kompozytorskie myślenie w kierunku pewnej melancholii, której saksofon tenorowy plus Piotr Baron są, myślę, znakomitymi reprezentantami. Dodać trzeba, że zamawiając koncert saksofonowy u kompozytora muzyki klasycznej, chciał Piotr Baron być może wrócić niejako do swoich muzycznych korzeni. A kompozytor z kolei był ciekawy, jak zabrzmi jego muzyka widziana przez pryzmat doświadczeń jazzowych tego wspaniałego muzyka. Utwór jest jednoczęściowy, złożony z kilku wyraźnych epizodów przedzielonych intermediami, w których jest miejsce na improwizacje saksofonu”. Piotr Baron, dyrektor Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, od dekad należy do czołowych postaci polskiej sceny jazzowej i choć sięga z powodzeniem po różne odmiany saksofonu, to w ankiecie „Jazz Top” pisma „Jazz Forum” wskazywany jest jako mistrz zwłaszcza w kategorii saksofonu tenorowego i sopranowego. Lider licznych zespołów, muzyk współpracujący z najwybitniejszymi artystami w Polsce i za granicą, ma w swym przebogatym dorobku koncertowym i fonograficznym także liczne przedsięwzięcia łączące sfery jazzu i muzyki poważnej.
Estaciones porteñas („Pory roku w Buenos Aires”) Astora Piazzolli – wielkiego reformatora gatunku tanga, to cztery utwory tango nuevo komponowane w latach 1965-1970 na różne okazje (np. Wiosna – Verano porteño powstała do spektaklu Melenita de oro Alberta Rodrígueza Muñoza) i często wykonywane przez samego Piazzollę osobno w różnych aranżacjach, jednak oczywiste było także łączenie ich w cykl, co sporadycznie czynił również autor. Rosyjski kompozytor Leonid Diesiatnikow dokonał oryginalnego opracowania czterech tang na skrzypce i orkiestrę smyczkową z intencją stworzenia współczesnego pendant do cyklu Pór roku Vivaldiego (do którego w kilku momentach żartobliwie nawiązuje). Słuchacze kwietniowego koncertu usłyszą tę wersję w wykonaniu Alicji Śmietany, która szczyci się międzynarodowym debiutem ze sławną orkiestrą Academy of St. Martin in the Fields pod batutą Sir Neville’a Marrinera w 2003 roku. Od tamtej pory współpracuje jako solistka z wieloma światowej sławy orkiestrami i zespołami kameralnymi – między innymi z Berlińską Filharmonią i Simonem Rattle. Zyskując szacunek wielu znakomitych muzyków, pracowała z Gidonem Kremerem, Nigelem Kennedy’m, Ivanem Monighettim, Yuriem Bashmetem, Marthą Argherich, Thomasem Zehetmairem oraz innymi znakomitymi artystami. Jest laureatką wielu międzynarodowych konkursów, nagród i stypendiów. Obraca się swobodnie również w innych gatunkach, wykonując wiele muzyki eksperymentalnej, elektronicznej, elementy jazzu i inne gatunki muzyki współczesnej.
Ukończony wiosną 1895 poemat symfoniczny w typie scherza Till Eulenspiegels lustige Streiche (Ucieszne figle Dyla Sowizdrzała) Richarda Straussa na kanwie popularnych opowiadań o psotnym wagancie, publikowanych w XVI wieku (w pierwotnym zamyśle autor chciał poświęcić mu operę), stać się miał wręcz emblematem muzyki programowej, w typie narracyjno-ilustracyjnym. Bohatera charakteryzują dwa tematy, grany przez róg symbolizuje samą postać Dyla, zaś groteskowy motyw klarnetu D – jego figle. Kolejne dźwiękowe onomatopeje, barwnie i dowcipnie orkiestrowane pozwalają śledzić przygody Sowizdrzała, aż po smutny koniec – ale też dalszy żywot w pamięci i pieśni.
Dyrygent wieczoru, Mirosław Jacek Błaszczyk, to postać doskonale znana słuchaczom koncertów Sinfonii Iuventus, jest członkiem Rady Artystycznej – koordynatorem ds. artystycznych POSI. Kierował Państwową Orkiestrą Symfoniczną w Zabrzu, filharmoniami w Białymstoku, Poznaniu, Filharmonią Śląską (prowadził ją z powodzeniem przez dwie dekady), w koncertowym dorobku ma imponującą liczbę występów oraz nagrań z najważniejszymi zespołami krajowymi i zagranicznymi. Od 1999 roku jest dyrektorem artystycznym i jurorem Międzynarodowych Konkursów Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach (a także wielu innych ważnych konkursów dyrygenckich). [pmac]
Bilety normalne: 45 zł / miejsce
Bilety ulgowe: 35 zł / miejsce
• dla uczniów, studentów do ukończenia 26 roku życia, emerytów i rencistów oraz osób po 70 roku życia;
• uczniów szkół muzycznych i baletowych oraz studentów uczelni muzycznych i muzykologii.
Bilety dostępne w systemach Polskie Radio – Bilety24, eBilet oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie Patronat medialny: TVP Kultura, Presto, polmic.pl
Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców
www.sinfoniaiuventus.pl
FREE FALL
12 września 2008 - 21:00
Time Cafe
Smolna 40 Warszawa
16 485muzyka
DRUMMIN JAMMIN
12 września 2008 - 21:00
Klub Saturator
11 Listopada 22 Warszawa
17 058muzyka
Koncert GRUPY MOCARTA
10 września 2008 -
Dom Kultury Rakowiec
Wiślicka 8 Warszawa
16 641muzyka
koncert zespołu PŁYNY
9 września 2008 - 21:30
Hard Rock Cafe
ul. Złota 59 Warszawa
16 432muzyka
SINS OF THE FLESH
7 września 2008 - 20:00
Centralny Dom Qultury
Burakowska 12 Warszawa
17 543muzyka
Marcin Wolski i Stanisław Klawe
7 września 2008 - 18:00
Dom Kultury Włochy
Bolesława Chrobrego 27 Warszawa
16 478muzyka
BOM DIA BRASILFESTIWAL BRAZYLIJSKI
od: 3 września 2008 do: 7 września 2008
Bom Dia Brasil
. Warszawa
16 259samorozwój
Koncert Urszuli
6 września 2008 - 20:00
Klub Rybnicka
Rybnicka 25 Warszawa
16 714muzyka
WSPOMNIENIE STAREJ WARSZAWY
6 września 2008 - 16:00
plac Narutowicza
. Warszawa
16 401muzyka
Bowie Said Dance! - PARTY BOYS
6 września 2008 - 21:00
Klub Saturator
11 Listopada 22 Warszawa
16 558muzyka
OTWARCIE SEZONU KULTURALNEGO
6 września 2008 - 16:00
AMFITEATR BEMOWO
Raginisa, róg Kryształowej Warszawa
16 295samorozwój
Antony Moon wystąpi gościnnie w warszawskim Remoncie
4 września 2008 - 21:00
REMONT klub
ul. Waryńskiego 12 Warszawa
16 639muzyka
Obrazy dźwiękowe
3 września 2008 - 19:00
Herba Thea
ul. Bruna 20 Warszawa
16 469muzyka
Szantowe śpiewanki
1 września 2008 - 20:00jest więcej terminów
TAVERNA 10B
Racławicka 139 Warszawa
16 305muzyka
Mikołaj Firlet w Tavernie 10B
31 sierpnia 2008 - 21:00jest więcej terminów
TAVERNA 10B
Racławicka 139 Warszawa
16 317muzyka
Dechy- potańcówki na Pradze
od: 27 lipca 2008 do: 31 sierpnia 2008
Komuna Otwock ul. Lubelska 30/32
Lubelska 30/32 Warszawa
16 918muzyka
CZESŁAW ŚPIEWA
31 sierpnia 2008 - 20:00
Centrum Sztuki WspółczesnejZamek Ujazdowski
al. Ujazdowskie 6 Warszawa
17 157muzyka