DEBUSSY | MOSS | PIAZZOLLA | STRAUSS
- 29 kwietnia 2023, sobota» 19:00
Wykonawcy
Piotr Baron | saksofon tenorowy
Alicja Śmietana | skrzypce
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Mirosław Jacek Błaszczyk | dyrygent
Program
Claude Debussy – Petite suite (opr. Henri Büsser)
Piotr Moss – Concerto malinconico na saksofon tenorowy i orkiestrę PRAWYKONANIE
Astor Piazzolla – Las Cuatro Estaciones Porteñas (opr. Leonid Diesiatnikow)
Richard Strauss – Till Eulenspiegels lustige Streiche op. 28
Claude Debussy ukończył swą Petite suite na fortepian na cztery ręce w 1889 roku, inicjatorem jej powstania był paryski wydawca Jacques Durand, który chciał mieć w ofercie dzieło ambitne i efektowne, ale też przystępne dla zaawansowanych amatorów. On też dokonał prawykonania wraz z kompozytorem. Cztery zwięzłe miniatury o programowych tytułach (dwie pierwsze inspirowane wierszami Verlaine’a) szybko zdobyły dużą popularność, doczekały się też różnych aranżacji kameralnych, zaś w roku 1907 przyjaciel Debussy’ego, kompozytor i dyrygent Henri Büsser dokonał ich barwnej orkiestracji (partyturę opublikował także Durand), zwiększając jeszcze sławę cyklu.
Piotr Moss to twórca niezwykle wszechstronny, od dekad mieszkający we Francji, lecz stale obecny również na polskich estradach. Jego nowy, wyczekiwany utwór – Concerto malinconico na saksofon tenorowy i orkiestrę, powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” (NIMiT) specjalnie dla Piotra Barona, a sam autor tak o tej inspiracji pisał: „…zareagowałem na tę propozycję entuzjastycznie. Saksofon od wielu już lat znajduje się w orbicie moich zainteresowań kompozytorskich, a lista napisanych przeze mnie utworów na ten instrument jest już bardzo długa. Poetyckie interpretacje Ellingtona grane przez Piotra Barona skierowały moje kompozytorskie myślenie w kierunku pewnej melancholii, której saksofon tenorowy plus Piotr Baron są, myślę, znakomitymi reprezentantami. Dodać trzeba, że zamawiając koncert saksofonowy u kompozytora muzyki klasycznej, chciał Piotr Baron być może wrócić niejako do swoich muzycznych korzeni. A kompozytor z kolei był ciekawy, jak zabrzmi jego muzyka widziana przez pryzmat doświadczeń jazzowych tego wspaniałego muzyka. Utwór jest jednoczęściowy, złożony z kilku wyraźnych epizodów przedzielonych intermediami, w których jest miejsce na improwizacje saksofonu”. Piotr Baron, dyrektor Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, od dekad należy do czołowych postaci polskiej sceny jazzowej i choć sięga z powodzeniem po różne odmiany saksofonu, to w ankiecie „Jazz Top” pisma „Jazz Forum” wskazywany jest jako mistrz zwłaszcza w kategorii saksofonu tenorowego i sopranowego. Lider licznych zespołów, muzyk współpracujący z najwybitniejszymi artystami w Polsce i za granicą, ma w swym przebogatym dorobku koncertowym i fonograficznym także liczne przedsięwzięcia łączące sfery jazzu i muzyki poważnej.
Estaciones porteñas („Pory roku w Buenos Aires”) Astora Piazzolli – wielkiego reformatora gatunku tanga, to cztery utwory tango nuevo komponowane w latach 1965-1970 na różne okazje (np. Wiosna – Verano porteño powstała do spektaklu Melenita de oro Alberta Rodrígueza Muñoza) i często wykonywane przez samego Piazzollę osobno w różnych aranżacjach, jednak oczywiste było także łączenie ich w cykl, co sporadycznie czynił również autor. Rosyjski kompozytor Leonid Diesiatnikow dokonał oryginalnego opracowania czterech tang na skrzypce i orkiestrę smyczkową z intencją stworzenia współczesnego pendant do cyklu Pór roku Vivaldiego (do którego w kilku momentach żartobliwie nawiązuje). Słuchacze kwietniowego koncertu usłyszą tę wersję w wykonaniu Alicji Śmietany, która szczyci się międzynarodowym debiutem ze sławną orkiestrą Academy of St. Martin in the Fields pod batutą Sir Neville’a Marrinera w 2003 roku. Od tamtej pory współpracuje jako solistka z wieloma światowej sławy orkiestrami i zespołami kameralnymi – między innymi z Berlińską Filharmonią i Simonem Rattle. Zyskując szacunek wielu znakomitych muzyków, pracowała z Gidonem Kremerem, Nigelem Kennedy’m, Ivanem Monighettim, Yuriem Bashmetem, Marthą Argherich, Thomasem Zehetmairem oraz innymi znakomitymi artystami. Jest laureatką wielu międzynarodowych konkursów, nagród i stypendiów. Obraca się swobodnie również w innych gatunkach, wykonując wiele muzyki eksperymentalnej, elektronicznej, elementy jazzu i inne gatunki muzyki współczesnej.
Ukończony wiosną 1895 poemat symfoniczny w typie scherza Till Eulenspiegels lustige Streiche (Ucieszne figle Dyla Sowizdrzała) Richarda Straussa na kanwie popularnych opowiadań o psotnym wagancie, publikowanych w XVI wieku (w pierwotnym zamyśle autor chciał poświęcić mu operę), stać się miał wręcz emblematem muzyki programowej, w typie narracyjno-ilustracyjnym. Bohatera charakteryzują dwa tematy, grany przez róg symbolizuje samą postać Dyla, zaś groteskowy motyw klarnetu D – jego figle. Kolejne dźwiękowe onomatopeje, barwnie i dowcipnie orkiestrowane pozwalają śledzić przygody Sowizdrzała, aż po smutny koniec – ale też dalszy żywot w pamięci i pieśni.
Dyrygent wieczoru, Mirosław Jacek Błaszczyk, to postać doskonale znana słuchaczom koncertów Sinfonii Iuventus, jest członkiem Rady Artystycznej – koordynatorem ds. artystycznych POSI. Kierował Państwową Orkiestrą Symfoniczną w Zabrzu, filharmoniami w Białymstoku, Poznaniu, Filharmonią Śląską (prowadził ją z powodzeniem przez dwie dekady), w koncertowym dorobku ma imponującą liczbę występów oraz nagrań z najważniejszymi zespołami krajowymi i zagranicznymi. Od 1999 roku jest dyrektorem artystycznym i jurorem Międzynarodowych Konkursów Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach (a także wielu innych ważnych konkursów dyrygenckich). [pmac]
Bilety normalne: 45 zł / miejsce
Bilety ulgowe: 35 zł / miejsce
• dla uczniów, studentów do ukończenia 26 roku życia, emerytów i rencistów oraz osób po 70 roku życia;
• uczniów szkół muzycznych i baletowych oraz studentów uczelni muzycznych i muzykologii.
Bilety dostępne w systemach Polskie Radio – Bilety24, eBilet oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie Patronat medialny: TVP Kultura, Presto, polmic.pl
Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców
www.sinfoniaiuventus.pl
Jurek Filar
2 marca 2008 - 18:00
Dom Kultury Włochy
Bolesława Chrobrego 27 Warszawa
17 721muzyka
Marysia Gorajska & AWRA
2 marca 2008 - 17:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
20 006muzyka
FOLLOW MY BACK
2 marca 2008 - 20:30
Jadłodajnia Filozoficzna
ul. Dobra 33/35 Warszawa
17 728muzyka
II Weekend Kulturalny
od: 1 marca 2008 do: 2 marca 2008
Mazowiecki Instytut Sztuki
ul. Elektoralna 12 Warszawa
18 074muzyka
CHUPACABRAS
2 marca 2008 - 20:00
Klub Aurora
ul. Dobra 33/35 Warszawa
18 249muzyka
Tomasz Jachimek
1 marca 2008 - 19:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
17 525muzyka
Pieśni wielkopostne na jazzowo
1 marca 2008 - 19:30
Ośrodek Kultury Ochoty
Grójecka 75 Warszawa
17 771muzyka
Reggaebalanga
1 marca 2008 - 20:30
Jadłodajnia Filozoficzna
ul. Dobra 33/35 Warszawa
17 526muzyka
TAJEMNICA ZAGINIONEJ PŁYTY
1 marca 2008 - 20:00
Klub Muzyczny - INDEKS
Krakowskie Przedmieście 24Mały Dziedziniec UW Warszawa
17 686muzyka
FullTandeta Soundsystem
1 marca 2008 - 21:00
Klub Aurora
ul. Dobra 33/35 Warszawa
18 206muzyka
The Sun of Night / Nocne Słońce
29 lutego 2008 - 21:00
klub Radio Luxembourg
ul. Górczewska 67 Warszawa
17 741muzyka
Koncert w stylu Glenna Millera
29 lutego 2008 - 19:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
17 454muzyka
HEROES AND HEROINES
29 lutego 2008 - 19:30
Filharmonia NarodowaSala Koncertowa
ul. Sienkiewicza 10 Warszawa
18 168muzyka
RADOSŁAW STOLAR
29 lutego 2008 - 20:00
Klub Perła
Kolejowa 8/10 Warszawa
17 627muzyka
Wieczór Włoski w Buffo
29 lutego 2008 - 19:00jest więcej terminów
Studio Buffo
ul. Konopnickiej 6 Warszawa
18 089muzyka
Kawałek Kulki i Wakacje
28 lutego 2008 - 21:00
Jadłodajnia Filozoficzna
ul. Dobra 33/35 Warszawa
17 633muzyka
GENTLEMAN!
26 lutego 2008 - 20:30
Jadłodajnia Filozoficzna
ul. Dobra 33/35 Warszawa
17 831muzyka